اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سنگینی زنجیر حق بیمه بر پای بیمه‌شدگان

افزایش مبلغ حق بیمه سالانه و عدم استقبال مردم از بیمه درمان، باعث شده حق بیمه به مثابه زنجیری بر پای بیمه‌شدگان سنگینی کند.

سنگینی زنجیر حق بیمه بر پای بیمه‌شدگان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سازمان بیمه سلامت ایران در سال 73 با مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت عنوان سازمان بیمه خدمات درمانی تشکیل شد و از مردادماه سال گذشته این سازمان به سازمان بیمه سلامت ایران ارتقا یافت.

این سازمان در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت کشور را زیر پوشش خدمات بیمه درمان خود دارد.

بنا به ماده 38 قانون برنامه پنجم مقرر شده تا با ادغام تمام سازمان‌های بیمه‌گر درمان در این سازمان، خدمات بیمه درمان به صورت یکپارچه، فراگیر و به صورت یکسان ارائه شود.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تأکیدات مسئولان مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ادغام صندوق‌های بیمه درمان و اصرار وزارت بهداشت بر پیگیری برنامه ملی نظام ارجاع مجدداً موضوعات مرتبط با بیمه سلامت در حال مطرح شدن است.

با توجه به لزوم وجود بیمه در سبد خانوار، عدم تمایل افراد به زیر پوشش بیمه قرار گرفتن به دلیل افزایش حق بیمه‌‌ها و ارائه خدمات از طریق سازمان‌های بیمه‌گر بر آن شدیم تا این موضوع را در اداره کل بیمه سلامت استان بررسی کنیم.

بنابراین با توجه به این امر و در راستای بررسی عملکرد این سازمان در استان همدان با مدیرکل بیمه سلامت استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

بیمه‌های درمان همواره زیان‌ده بوده‌اند

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: مسئله بیمه درمان از مسائل پیچیده دولت‌ها به شمار می‌رود.

عباس جمشیدی افزود: به دلیل هزینه‌های بالای درمان، بیمه‌های درمان همواره زیانده بوده‌اند به همین علت رویکرد دولت‌ها از درمان مدار بودن به سلامت محوری تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه بیمه درمان تضمینی برای خانواده‌ها در ایام بیماری است، بیان داشت: جامعه پیشرو نیازمند افراد سالم است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: با توجه به این امر رویکرد فعلی دولت سلامت محوری و حرکت به سمت پیشگیری است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر که زیرساخت‌های کافی در کشور ایجاد نشده، دغدغه بیمه سلامت کمک به خانواده‌ها برای حل مشکل درمان است.

58 درصد از جمعیت استان زیرپوشش خدمات بیمه درمان

جمشیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اضافه کرد: هدف بیمه سلامت این است که اگر کسی در خانواده‌ای بیمار شد، آن خانواده غیر رنج مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیمه سلامت بیش از 90 درصد از هزینه‌های بستری را پرداخت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفری استان همدان گفت: از این میزان بیش از یک میلیون و 9 هزار نفر برابر با 58 درصد از جمعیت استان زیرپوشش خدمات بیمه درمان اداره کل بیمه سلامت قرار دارند.

وی افزود: از مجموع بیمه‌شدگان این اداره، 148 هزار نفر از بیمه‌شدگان در صندوق کارکنان دولت، 68 هزار نفر در صندوق سایر اقشار، 750 هزار نفر در صندوق بیمه روستاییان و عشایر و بیش از 43 هزار نفر در صندوق ایرانیان بیمه شده‌اند.

جمشیدی بیان داشت: با توجه به تغییرات جمعیتی استان، سیاست اداره کل بیمه سلامت در افزایش یک درصدی جمعیت زیر پوشش برای سال جاری بوده است.

92.5 درصد مؤسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت همدان هستند

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات مالی پیش روی بیمه‌شدگان از جمله افزایش مبلغ حق بیمه سالانه، سبب شده تا مردم کمتر برای بیمه درمان مراجعه کنند و در نتیجه تاکنون به رشد مورد نظر دست نیافته‌ایم.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به خدماتی که به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، تصریح کرد: بر اساس قانون بیمه سلامت تمام خدمات درمان به جز دندانپزشکی و جراحی‌های زیبایی زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

به گفته وی در حال حاضر شورایعالی بیمه در حال بررسی الزامات چگونگی زیر پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی است.

جمشیدی یادآور شد: سازمان بیمه سلامت خدمات درمان مستقیم به بیمه‌شدگان ارائه نمی‌کند بلکه از طریق خرید خدمات پزشکان، موسسات و مراکز بهداشتی درمانی خدمات درمان به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند.

وی با اشاره به وجود 850 مؤسسه و مرکز بهداشتی و درمانی در سطح استان ادامه داد: در حال حاضر 787 موسسه و مرکز بهداشتی که بیش از 92.5 درصد موسسات و مراکز درمانی استان را شامل می‌شود طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت استان بوده و بیمه‌شدگان از خدمات آنان بهره می‌برند.

4 ماه از پرداخت به روز به مؤسسات عقب هستیم

مدیرکل بیمه سلامت همدان ابراز داشت: از این میزان تأمین‌کننده خدمات درمان طرف قرارداد، 20 نفر پزشک فوق تخصص، 230 نفر پزشک و دندان‌پزشک متخصص، 190 نفر پزشک عمومی، 148 داروخانه، 115 آزمایشگاه و مرکز پرتو پزشکی و سایر مراکز تخصصی خدمات درمان، 20 درمانگاه عمومی و تخصصی، سه مرکز جراحی محدود و 21 بیمارستان هستند.

وی با اشاره به همکاری سازمان با مؤسسات طرف قرارداد تأکید کرد: همکاری سازمان با مؤسسات طرف قرارداد بر اساس مقررات تدوین شده شورای عالی سلامت و نیاز استان صورت می‌گیرد.

جمشیدی ابراز داشت: در حال حاضر تمام خدمات پزشکی که در استان امکان آن آماده و مهیا شده، به دلیل وجود قرارداد با موسسات برای بیمه‌شدگان فراهم شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به پرداختی‌های اظهار کرد: پرداخت‌های اداره کل به موسسات ارائه‌کننده خدمات تا اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده و در صورت تأمین اعتبار کافی این پرداخت‌ها وضعیت بهتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک ماه پس از ارائه خدمت مستندات آن به بیمه تحویل می‌شود و دوره یک ماهه رسیدگی نیز در بیمه طی می‌شود، بنابراین این اداره کل حدود چهار ماه از پرداخت به روز به موسسات عقب است.

بسته‌های متفاوت خدمات و حق بیمه‌های متفاوت چالش‌ بیمه‌های درمان

جمشیدی افزود: در حال حاضر پرداختی‌ها به آزمایشگاه‌ها و مراکز پاراکلینیک، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی خصوصی و پزشکان تا اردیبهشت ماه، داروخانه‌ها تا مردادماه و مراکز بهداشتی نیز تا فروردین ماه سال جاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌ها تأکید کرد: از چالش‌های پیش روی بیمه‌های درمان، بسته‌های متفاوت خدمات و حق بیمه‌های متفاوت است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان بیان داشت: در حال حاضر شورایعالی بیمه در حال تدوین بسته پایه است و مقرر شده در آن حداکثر خدماتی که هر صندوق در حال ارائه به بیمه‌شدگان خود است، دیده شود و این امر مستلزم وجود حق بیمه پایه یکسان و مشخص است.

وی یادآور شد: سازمان‌های بیمه‌گر درمان زمانی که قانون ادغام بیمه‌های درمان به بیمه سلامت ابلاغ شده، با این چالش روبرو هستند که چگونه علاوه بر یکسان‌سازی خدمات دریافت حق بیمه، بتوان حداکثر خدمات بیمه درمان را ارائه داد.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای این امر به کمک دولت، تأمین منابع مالی مناسب، الزامات قانونی مشخص و همکاری مردم بستگی دارد.

--------------------

مریم صابری‌یگانه

--------------------

انتهای پیام/89006/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول