اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت تشکیل اتحادیه آتش‌نشانی در مازندران

در نخستین نشست هم‌اندیشی سازمان‌های آتش‌نشانی سه شهر مازندران بر تشکیل اتحادیه آتش‌نشانان در استان تاکید شد.

ضرورت تشکیل اتحادیه آتش‌نشانی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های آتش‌نشانی سه شهر مازندران که در شهرستان قائشمهر برگزار شد، بر لزوم تشکیل اتحادیه آتش‌نشانی، ارتقای سطح روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان، برگزاری مانورهای مشترک منطقه‌ای، آموزش و شناسایی و نقاط و روستاهای مشترک، تشکیل کارگاه آموزشی و اقلیمی کردن امکانات توسط سازمان‌های همجوار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

آتش‌نشانی صرفا یک نیروی خدماتی نیست

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قائمشهر در این جلسه با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی در بین سازمان‌های آتش‌نشانی نیز ترویج شود گفت: با این نگاه می‌توان امکانات موجود را اقلیمی کرد و در شرایط بحران بهترین بهره را برد.

محمدعلی شیر سوار افزود: مسئولان نگاه مناسب خود را نسبت به آتش‌نشانان دریغ کرده‌اند و چندان توجهی به اصل عملیات و مسائلی که ما درگیر آن هستیم و بحران‌هایی که ما پیش‌بینی می‌کنیم، ندارند.

وی بیان داشت: آتش‌نشانی صرفا یک نیروی خدماتی یا فضای سبز نیست، عملیات و فعل خوبی در این سازمان‌ها صورت می‌گیرد ولی فقر اطلاع‌رسانی تا بدینجا رسیده که نه تنها خدمات آتش‌نشانان دیده نمی‌شود حتی براحتی از سوی مسئولان نادیده هم گرفته می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قائمشهر خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در کنار دیگر سازمان‌ها و نهادهای وابسته به شهرداری نگاه منصفانه‌تری دارند ولی سازمان آتش‌نشانی حداقل برادر ناتنی شهرداری که هست و می‌تواند از این مجموعه سهمی داشته باشد.

شیرسوار با اشاره به گستردگی شهر تهران افزود: با نگاهی به امکانات آتش‌نشانی تهران و امکانات موجود در شهرستان‌های همجوار مازندران متوجه این موضوع می‌شویم که امکانات ما به نسبت به کلانشهر تهران خوب است که باید برای اقلیمی کردن آن اقدام کنیم.

وی بالا بردن قدرت چانه‌زنی، تاکید بر مسافرخیز بودن مازندران و شهرستان‌های بابل و ساری و قائمشهر، جاده‌های ترانزیتی را از جمله مسائلی دانست که باید از آن برای دریافت امکانات بیشتر بهره گرفت.

این مسئول نداشتن الگوی آتش‌نشانی را از جمله ضعف‌های سازمان دانست و اذعان داشت: باید بسیجی‌وار وارد عمل شویم و پایلوت حرکات و عملیات الگویی شویم، باید چند سازمان موجود، حرف‌های شراکتی و هماهنگ را به گوش مسئولان برسانیم که در این‌صورت مورد توجه قرار می‌گیرد.

شیرسوار از نیروی مدارس،حوزه‌های علمیه و پایگاه‌های بسیج به عنوان ظرفیت قوی در زمان بحران نام برد.

آتش‌نشانی باید شهرستانی و فراگیر شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بابل نیز  با بیان اینکه آتش‌نشانی غریب و مظلوم واقع شده گفت: ارزش و جایگاه آتش‌نشانی درک نمی‌شود.

حسن خانپور افزود: در زمان بحران یا آتش‌سوزی، آتش‌نشانی می‌تواند از لحاظ قانونی از اعزام به جاهای دور امتناع کند، چرا که قانون دست ما را باز گذاشته همچنین در این مورد بودجه و اعتباری هم اختصاص نمی‌یابد و وزارت کشور هم هنوز اقدامی انجام نداده است ولی تیم آتش‌نشانان به دورترین نقاط و روستاهای دور دست هم اعزام می‌شود و به علت دوری راه و انتظار اهالی گاهی از مردم به اتهام تاخیر در امر خدمت‌رسانی کتک هم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در بخش نیروی انتظامی، در شهرها کلانتری و در روستاها پاسگاه مستقر کرده‌اند این موضوع باید در مورد آتش‌نشانی هم اتفاق بیافتد و مسئولان برای کشوری یا شهرستانی کردن آتش‌نشانی اقدام کنند.

خانپور تاکید کرد: این موضوع مظلومیتی کشوری است که گریبانگیر آتش‌نشانی بوده و ما دولت تدبیری و امید نگاه جدید و ویژه‌ای به این سازمان داشته باشد.

وی از بی‌توجهی در پرداخت به موقع حقوق نیروهای آتش‌نشانی انتقاد کرد.

لزوم تشکیل اتحادیه آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ساری نیز با تاکید بر لزوم تشکیل اتحادیه آتش‌نشانی اظهار داشت: تشکیل این اتحادیه مزایای بسیاری برای سازمان آتش‌نشانی دارد و هم‌صدایی و هم‌گرایی و مشارکت نیروهای آتش‌نشانی دریافت امکانات و اعتبارات دولتی را افزایش می‌دهد.

حسن سیدی افزود: اینجا نشستن و استمداد کمک از پایتخت کمکی به ما نمی‌کند، کلان‌شهرها همیشه از لحاظ مالی پشتیبانی می‌شوند، در صورتی‌ که مازندران با توجه به سیل مسافران و گردشگران کلانشهر اصلی است که نیازمند نگاه و اعتبارات ویژه است که مورد بی‌مهری واقع می‌شود.

سیدی ابراز داشت: بیش از 30 درصد عملیات اطفای حریق و امدادی ما خارج از محدوده است، ولی ما اصلا محدوده نمی‌شناسیم.

این مسئول اذعان داشت: ما نخست باید مازندران را بسازیم، بعد با نگاهی فراتر به سراغ ایران برویم همین‌گونه که کلانشهرها کنار هم هستند ما مازندرانی‌ها هم باید کنار هم و مشارکت با یکدیگر امکانات مازندران را چندین برابر  سازیم و از امکانات و طرفیت‌های هم استفاده کنیم.

بی‌توجهی به سازمان آتش‌نشانی

به گزارش فارس، عدم طرح جامعه ایمنی سازمان آتش‌نشانی، تهیه تدوین طرح جامع شهر در مقابل آتش‌سوزی و بی‌توجهی به سازمان آتش‌نشانی توسط مسئولان در مراسم تقدیر و تشکر از سازمان‌های ذیربط شهرداری از مسائل مطرح شده در این نشست بود که مورد تاکید قرار گرفت.

در این جلسه مطرح شد که آتش‌نشانی تنها نیروی مهار آتش یا خدماتی صرف نیست و خود آتش‌نشانان برای معرفی توانمندی‌های خود و انجام عملیات جسورانه و ایثارگرانه خود و همکاران درون سازمانی یا سازمان‌های شهرستان‌های دیگر اقدام کنند تا جامعه نقش آنها را در آینه اطلاع‌رسانی درست و به موقع آنان تعریف کند.

از سوی مسئولان عملیات شهرستان‌ها بحث ظرفیت بیمه‌ها مورد تبادل‌نظر قرار گرفت و بیان شد که راهکار قانونی برای این موضوع وجود دارد و برای پیشبرد این کار و درآمدزایی سازمان آتش‌نشانی مشهد الگوی مناسبی است که به این‌کار اقدام کرده است.

انتهای پیام/86008/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول