اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

کسب رتبه 11 کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مطالعه کتاب‌های غیر درسی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد از کسب رتبه 11 این استان در حوزه مطالعه کتاب‌های غیر درسی خبر داد.

کسب رتبه 11 کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مطالعه کتاب‌های غیر درسی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نادر حسینی ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید به تشریح برنامه‌‌های اجرایی در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف در هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در افق 1404 سرانه مطالعه و کتابخانه کشور باید به برترین کشور منطقه و جزو 15 کشور برتر جهان برسیم که که تا پایان 1404 باید به 35 درصد در عضویت کتابخانه‌های عمومی برسیم.

حسینی عضویت در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را پنج درصد عنوان کرد و گفت: متوسط کشوری 5/2 درصد است که فاصله زیادی با درصد اصلی داریم از این‌رو باید اقدامات لازم برای افزایش و ارتقای عضویت در کتابخانه‌ها را داشته باشیم.

حسینی سرانه مطالعه استان کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه سال گذشته در زمینه کتاب‌های غیردرسی را 15 دقیقه و 22 ثانیه عنوان کرد و گفت: این میزان از متوسط کشوری بالاتر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر این‌که در حوزه مطالعه کتاب‌های غیر درسی چاپی سال 91 نسبت به سال 90 با چهار پله صعود از رتبه 15 به رتبه 11 رسیدیم گفت: در زمینه روزنامه‌های الکترونیک رتبه استان در کشور دوم و بالاتر از متوسط کشوری بوده به طوری‌که این زمان در استان 11 دقیقه و هشت ثانیه و در متوسط کشوری پنج دقیقه و 55 ثانیه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در زمینه روزنامه‌های نوشتاری نیز متوسط مطالعه در استان سه دقیقه کمتر از متوسط کشوری است.

حسینی تصریح کرد: 19 درصد از جمعیت باسواد استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که در این خصوص نیز رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه مطالعه اینترنت این استان با 50 دقیقه در روز رتبه اول کشور را دارد که استان چهارمحال و بختیاری با 18 دقیقه در رتبه آخر کشور قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نمایه نشریات و مقالات به صورت کشوری و استانی به دو صورت آنلاین و آفلاین در تمام کتابخانه‌های استان نیز اجرا می‌شود که مقالات سال 57 تاکنون را می‌توان بر روی این نمایه مشاهده کرد و در بخش آنلاین یک میلیون و 500 هزار مقاله و در آفلاین 900 هزار مقاله قابل مشاهده است.

حسینی با اشاره به قانون پرداخت 0.5 درصد درآمد شهرداری‌‌ها به انجمن کتابخانه‌‌های عمومی میزان مطالبه کتابخانه‌های عمومی استان از شهرداری‌ها را 16 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: طبق پیگیری‌‌های صورت گرفته مقرر شد شهرداری‌ها در سطح استان متناسب با وضعیت مالی خود مبالغی را به صورت علی‌الحساب به حساب انجمن‌‌های کتابخانه‌‌های عمومی استان واریز کنند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به این‌که 52 درصد استان شهری و بقیه آن روستایی است در حال حاضر 58 کتابخانه عمومی در استان فعالیت دارد که از این تعداد 23 کتابخانه آن در حوزه روستایی فعالیت دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های روستایی استان را 82 هزار و 500 جلد کتاب عنوان کرد و گفت: در کتابخانه‌های عمومی روستاها به ازای هر نفر 26 جلد کتاب وجود دارد.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره‌ای به میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد کرد و گفت: مراجعه کنندگان به کتابخانه‌های عمومی استان از ابتدای امسال تاکنون 241 هزار و 572 جلد کتاب به امانت گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه 554 هزار و 832 نفر نیز به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کردند، اظهار داشت: در حال حاضر 495 هزار و 505 جلد کتاب با 363 هزار و 193 عنوان در کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد موجود است.

حسینی از دیگر برنامه‌های اجرایی در کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور را طرح «کتاب من» عنوان کرد و گفت: این طرح در راستای اعتلای عدالت فرهنگی در جامعه و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور است که بر اساس گزارشات استقبال از این طرح مناسب ارزیابی شده است.

انتهای پیام/82011/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول