اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار اصفهان:

آلودگی با وجود مازوت‌ها کم نمی‌شود

شهردار اصفهان گفت: تا زمانی که نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، هرچه در بهبود کیفی صحبت کنیم حرف هجوی است ولی به تازگی استانداری اصفهان با جدیت در مقابل نیروگاه‌هایی که مازوت استفاده می‌کنند، ایستادگی کرده است.

آلودگی با وجود مازوت‌ها کم نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان، سید مرتضی سقاییان‌نژاد در برنامه زنده رادیویی «شهر و مردم» با اشاره به راه‌اندازی فاز اول خط یک مترو گفت: یک رام قطار شهری شامل پنج واگن برای مترو اصفهان از چین بارگیری شده و به سمت ایران رهسپار شده است.

وی با بیان اینکه سه هفته آینده واگن‌ها به اصفهان می‌رسد، افزود: اکنون 12 کیلومتر از خط یک مترو ریل‌گذاری شده است و آماده پذیرش واگن است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با ورود واگن‌ها به اصفهان امیدواریم بتوانیم در 22 بهمن‌ماه راه‌اندازی فاز اول خط یک مترو را تحقق عینی ببخشیم.

سالانه 200 هکتار به فضای سبز شهر اصفهان افزوده می‌شود

سقاییان‌نژاد با اشاره به توسعه فضای سبز در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه اصفهان 95، سالانه یک مترمربع به سرانه فضای سبز شهر اصفهان افزوده می‌شود در واقع باید سالانه 200 هکتار به مجموعه فضای سبز شهر اضافه شود.

وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد، اظهار داشت: در همین راستا فضای سبزی به مساحت 140 هکتار در هزار دره حد فاصل پل اشکاوند و سپاهان شهر در دست احداث است.

شهردار اصفهان زیباسازی ورودی شهر و کاهش آلودگی هوا را از جمله اهداف احداث فضای سبز این محدوده دانست و اظهار داشت: احداث پارک 15 هکتاری شهید کشوری و فضای سبز 20 هکتاری گل نرگس نیز در دست انجام است.

اجرای عملیات عکس‌برداری هوایی به منظور تهیه نقشه‌های یک در 2 هزار شهر اصفهان

سقاییان‌نژاد با اشاره به اجرای عملیات عکس‌برداری هوایی به منظور تهیه نقشه‌های یک در 2 هزار شهر اصفهان گفت: عکس‌برداری هوایی جهت تهیه و تبدیل نقشه‌های یک در 2 هزار شهر اصفهان از اول سال‌جاری انجام ‌شده و تاکنون 3 هزار و 500 فریم عکس تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه نقشه‌های حاصل از عکس‌های هوایی به عنوان زیرساخت و مبنای تمامی فعالیت‌های نقشه‌ای شهرداری اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: تبدیل عکس‌های هوایی به نقشه برای مناطق حوزه جنوب شامل مناطق 5، 13 و 6 تا پایان سال انجام می‌شود و تصاویر مابقی مناطق تا تیرماه سال آینده انجام می‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پس از تهیه نقشه‌ها، طرح تفصیلی جدید جایگزین می‌شود، افزود: برای اجرای طرح تفصیلی شهر باید نقشه‌های یک در 2 هزار تهیه شود که این مهم با جدیت در حال انجام است.

امکان مشاهده اطلاعات املاک بدون حضور در شهرداری

سقاییان‌نژاد تصریح کرد: بر پایه اسناد بالادستی، راهبردی GIS شهرداری تهیه‌ شده و اکنون این مهم در مناطق 15 گانه شهر در حال پیاده‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای کامل این پروژه امکان مشاهده کاربری، ارتفاعات مجاز و اطلاعات املاک از طریق اینترنت و بدون حضور شهروندان به شهرداری قابل مشاهده است.

تا زمانی که نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده کنند، صحبت از بهبود کیفی هوا حرفی هجو است

شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر اظهار داشت: برای حل معضل آلودگی هوا همه ارگان‌ها باید چاره‌ای بیندیشند چراکه آلودگی هوا سلامت و حیات شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سقاییان‌نژاد با بیان اینکه برای حل آلودگی هوا تدابیر مقطعی انجام شده است، ادامه داد: تدابیر مقطعی کارساز نیست تا زمانی که نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، هرچه در بهبود کیفی صحبت کنیم حرف هجوی است بنابراین باید با جدیت این مهم دنبال شود.

وی عنوان کرد: به تازگی استانداری اصفهان با جدیت در مقابل نیروگاه‌هایی که مازوت استفاده می‌کنند، ایستادگی کرده است.

25 درصد از خودروهای شهر فرسوده است

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات شهرداری در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: سرانه فضای سبز شهرداری از 14,9 مترمربع در سال 82 به 27,5 مترمربع افزایش پیدا کرده است.

سقاییان‌نژاد با تاکید بر تقویت حمل ‌و نقل عمومی افزود: در حال حاضر به دلیل سوخت بی‌کیفیت و استفاده از گازوئیل‌های نامناسب، استهلاک اتوبوس‌ها را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه دیگر نمی‌توان از سوخت یورو 2 و 3 استفاده کرد، تصریح کرد: اکنون باید از سوخت یورو 4 استفاده کرد تا از آلودگی هوا کاسته شود.

شهردار اصفهان به تردد خودروهای فرسوده در شهر اشاره کرد و گفت: 900 هزار خودرو در شهر وجود دارد که 25 درصد آن‌ها فرسوده است که جمع‌آوری این خودروهای فرسوده همت و عزم راسخ می‌طلبد.

سقاییان‌نژاد ادامه داد: اکنون در شهر اصفهان یک گرم زباله دفن نمی‌شود و این در سالم‌سازی خاک بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه اصفهان 95، باید 10 مگاوات برق از انرژی خورشیدی ایجاد شود، اظهار داشت: در حال حاضر 2 مگاوات آن فراهم شده است به طور مثال اکنون روشنایی سطح پارک‌های شهر و چهارراه‌ها از انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه خشکی رودخانه زاینده‌رود بر لطافت هوا نیز تاثیر بسزایی گذاشته است، عنوان کرد: اکنون باید با این وضعیت همه دست به دست هم بدیم تا از مواهبی که به درستی استفاده‌ نشده، برای رسیدن به آب و هوای مطلوب استفاده کنیم.

سقاییان‌نژاد از شماره‌گذاری روزانه 507 خودرو سخن به میان آورد و گفت: اکنون بسیاری از خودروها تک سرنشین هستند که تردد این خودروها علاوه بر افزایش ترافیک شهر بر آلودگی هوا می‌افزاید.

ایجاد وحدت در مدیریت حمل‌ و نقل و ترافیک ضروری است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف شهرداری توسعه حمل‌ و نقل عمومی است، افزود: خط بی آر تی نیز به منظور توسعه حمل ‌و نقل عمومی ایجاد شد که راه‌اندازی این خطوط استفاده خودروهای شخصی را در تنگنا قرار می‌دهد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: بسیاری از ترافیک‌های شهر به دلیل پارک‌های دوبل و رعایت نکردن قوانین و مقررات از سوی رانندگان ایجاد می‌شود بنابراین آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص بسیار ضروری است.

سقاییان‌نژاد با تاکید بر اینکه وحدت مدیریت حمل‌ و نقل و ترافیک ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که وحدت در مدیریت حمل‌ و نقل و ترافیک ایجاد نشود با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم.

وی اظهار داشت: هر چقدر که بزرگراه، معابر و خیابان احداث شود باز هم چاره‌ساز ترافیک نیست چراکه فرهنگ‌سازی و آموزش و مشارکت شهروندان یک اصل در این زمینه است.

اعتمادسازی با شفاف‌سازی قوانین و مقررات

شهردار اصفهان در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه برای اعتمادسازی و جلب رضایت شهروندان باید قوانین شفاف‌سازی شود، گفت: به طور مثال در زمین‌های بیش از 500 متر طبق ماده 101 قانون شهرداری‌ها باید بخشی از زمین به سهم خدمات و معابر شهر نیز اختصاص یابد چراکه نمی‌توان ساختمان‌ها را ایجاد کرد بدون آنکه دسترسی‌ها مشخص شود.

سقاییان‌نژاد همچنین با اشاره به اختصاص 40 درصد از ساختمان به احداث فضای سبز افزود: در صدور پروانه ساختمانی 40 درصد از زمین به فضای سبز اختصاص داده می‌شود که این مهم در توسعه فضای سبز و کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است اما اجرای این مهم همکاری و مشارکت شهروندان را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: در این زمینه اغلب شاهد خلاف‌سازی هستیم و این در حالی است که شهرداری برای کاشت درخت و آبیاری فضای سبز با شهروندان اعلام آمادگی کرده است.

برنامه‌ریزی برای شهرهای در حال گذار بسیار سخت است

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امروز تمامی مباحثی که همچون آلودگی هوا، توسعه فضای سبز، ترافیک، تداخل وظایف مطرح می‌شود به دلیل آن است که شهر در حال گذار است، در دنیا بسیاری از شهرها به استقرار دائمی رسیده‌اند چراکه ساخت و سازی در آن‌ها وجود ندارد، جمعیت و محدوده شهر ثابت شده است.

سقاییان‌نژاد اظهار داشت: در شهر در حال گذار روزانه با معضلات درگیر هستیم و امیدوارم که همه دست به دست هم دهیم تا شهری پایدار ایجاد شود و مسئولیت‌پذیری و تفکیک وظایف ایجاد شود.

انتهای پیام/2301/م/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول