اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی فردوس خبر داد

آلودگی 60 هکتار از باغ‌های گردوی فردوس به کرم خراط

رئیس جهاد کشاورزی فردوس از آلودگی 60 هکتار باغ گردوی این شهرستان به آفت کرم خراط خبر داد.

آلودگی 60 هکتار از باغ‌های گردوی فردوس به کرم خراط

عباسعلی غلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: آفت کرم خراط، آفتی است که درختان گردو و برخی از درختان غیرمثمر را مورد هدف قرار می‌دهد و کم‌کم سبب از بین رفتن درختان و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

وی گفت: آفات چوب‌خوار مانند کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار درختان تشنه، ضعیف و رهاشده را دوست دارند بنابراین باید با تقویت درختان با کودهای مناسب، از حمله این آفات جلوگیری کرد.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس افزود: هرس سرشاخه‌های تازه‌ آلوده‌شده و سوزندان آن، روش مناسبی برای جلوگیری از نفوذ لارو به شاخه‌های قطور و در نتیجه حذف آفت است.

غلامی تصریح کرد: کشاورزان باید در صورت مشاهده لکه‌های چرب یا خاک به صورت پودر شده در مزارع با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند و همچنین اگر آب چاه یا قنات شور است آن را آزمایش و مطمئن شوند که چه محصول زراعی با آن بیشتر رشد می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 60 هکتار از باغات گردو و بخشی از درختان غیرمثمر سطح شهرستان فردوس به آفت کرم خراط آلوده شده و مبارزه با این آفت همچنان ادامه دارد.

مبارزه مکانیکی در سطح 400 هکتار

رئیس جهاد کشاورزی فردوس گفت: تاکنون مبارزه مکانیکی در سطح 400 هکتار از درختان مثمر و غیرمثمر شهرستان انجام و بقایای گیاهی آلوده نیز معدوم شده است.

غلامی افزود: توزیع 22 تیوپ خمیر زئوزران و مسدود کردن 200 کانال فعال در سطح دو هکتار، خرید 6 هزار لارو کرم خراط در سطح شش هکتار، استفاده از فرمون کرم خراط به تعداد 150 عدد در سطح پنج هکتار و شکار پروانه کرم خراط از جمله اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با این آفت است.

وی با اشاره به اینکه لارو کرم خراط درون چوب مخفی می‌شود، تصریح کرد: سم‌پاشی برای مقابله با این آفت موثر واقع نمی‌شود و باید با فرو بردن سیم مفتولی آغشته به سم در داخل دالان‌های فعال و بستن دالان، لارو را از بین برد.

رئیس جهاد کشاورزی فردوس یادآور شد: استفاده از سیم مفتولی برای از بین بردن کرم خراط در سطح پنج هکتار از باغات گردو انجام شده و همچنین برای ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان بیش از 400 برگ اطلاعیه آموزشی ترویجی بین کشاورزان روستاهای سطح شهرستان توزیع شده است.

غلامی، مکان‌های مبارزه با آفت کرم خراط را روستاهای گستج، فتح‌آباد، باغستان علیا، باغستان سفلی، باداموک، ترشیزوک و مهوید اعلام کرد و گفت: کرم خراط علاوه بر درختان گردو به درختان دیگری همچون سیب، به، بید و نارون نیز خسارت می‌زند.

انتهای پیام/69007/غ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول