اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احیای شوراهای توسعه سوادکوه در انتظار تدبیر

شوراهای اداری، نخبگان، ورزش، روابط عمومی و شوراهایی با پسوندهای مختلف از جمله شوراهای راکد و یا راه‌اندازی نشده‌ای است که اجرایی شدن آن سبب استفاده از ظرفیت‌های توسعه سوادکوه می‌شود.

احیای شوراهای توسعه سوادکوه در انتظار تدبیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، انتخاب مسئولان ارشد در هر کشور و استان و شهرستان با تغییر رویکردها و اولویت‌ها روبه‌رو است و علت انتخاب مردم نیز از بین چند گزینه در انتخابات ریاست جمهوری بیانگر اقبال عمومی به رویکردها و شعارها و افق آینده رئیس جمهور یازدهم است.

انتخاب فرمانداران با معرفی استاندار و حکم وزیر کشور انجام می‌شود و امضای وزیر کشور بر پای حکم فرماندار بیانگر اهمیت نقش رئیس شورای اداری شهرستان در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.

در آستانه تغییرات و تحولات مسئولان استانی و شهرستانی و زمزمه انتخاب فرماندار جدید برای شهرستان سوادکوه به نظر می‌رسد استفاده از تجربیات مسئولان گذشته و پالایش دیدگاه‌ها و نظرات و انتخاب برنامه زمان‌بندی شده با اولویت شناخت توانمندی‌ها و موانع دست‌یابی به اهداف مورد نظر و آگاهی از موانع توسعه و تهدیداتی که سبب رکود در فعالیت‌ها را به وجود می‌آورد می‌تواند راهگشا باشد.

شورای نخبگان سوادکوه

نیروی انسانی با تجربه و علمی و توانمند به عنوان مهم‌ترین سرمایه هر مجموعه‌ای محسوب می‌شود و تلاش کشورهای صاحب تکنولوژی در حمایت و پشتیبانی همه جانبه از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و غیرانسانی و از طرف دیگر برنامه‌ریزی آنها برای استفاده از نخبگان رشته‌های علوم انسانی بومی آن کشورها بیانگر آن است که رشته‌های علوم انسانی به عنوان مغز متفکر و مدیریت مجموعه‌های دیگر نقش برجسته‌ای در حبس تکنولوژی در آن کشورها دارد و درسی که باید از این رویکرد بگیریم آن است که نخبگان علمی در همه زمینه‌ها به‌ ویژه در رشته‌های محوری و تاثیرگذار را مورد استفاده قرار دهیم.

وجود پنج واحد دانشگاهی فعال که میزبانی برخی از همایش‌های ملی را در دانشگاه‌های پردیس شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه شاهد هستیم و با مصاحبه‌هایی که با پنج مدیر این واحدهای علمی صورت گرفته هیچ بهره‌برداری منسجم و برنامه‌ریزی از توان آنها در توسعه شهرستان انجام نشده است.

وجود جنگل به عنوان ثروتی که از جنبه‌های مختلف قابل بهره‌برداری است نیز از توانمندی دیگر شهرستان سوادکوه است و حدود 15 درصد از جنگل‌های مازندران ـ ساری در این شهرستان وجود دارد.

بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های سوادکوه تنها به اشتغال‌زایی محدود و بهره‌برداری غیرمستقیم از منابع بزرگی است که استفاده گردش‌پذیری و اختصاص درصدی از در آمد جنگلی مانند درآمد نفتی در استان‌های نفت‌خیز برای شهرستان سوادکوه را دو چندان می‌کند.

راه به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های توسعه است که به همراه برق و فناوری اطلاعات و گاز شاخص‌های سرمایه‌گذاری و توسعه را فراهم می‌کند.

طولانی شدن و غیر ایمنی بودن چهار بانده شدن محور سوادکوه و عدم اتصال راه‌آهن به شهرک‌های صنعتی و عدم بهره‌برداری از جاذبه‌های پیرامون ریل راه‌آهن و نامناسب بودن فنی جاده بین‌المللی سوادکوه از آسیب‌هایی است که به توسعه شهرستان سوادکوه وارد شده است.

وجود 700 جاذبه طبیعی نقش خاصی در اقتصاد سوادکوه ندارد

گردشگری از محدود بودن به لذت صرف از طبیعت به صنعتی تبدیل شده است که نقش نفت را در اقتصاد برخی از کشورها به عهده دارد.

وجود حدود 700 جاذبه طبیعی و جغرافیایی و مذهبی و تاریخی در شهرستان سوادکوه نقش خاصی در اقتصاد سوادکوه ندارد و پارک جوارم با بازدید حدود یکصد هزار نفر در سال هنوز با مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست روبه‌رو است.

وجود 421 شهید از شهرستان سوادکوه و حضور بیش از 6 هزار نفر از این شهرستان به جبهه حق علیه باطل و حضور گسترده و برجسته در انتخابات و راهپیمایی‌های ملی و فعالیت مراکز قرآنی و دینی در سوادکوه بیانگر ولایت‌مداری و توجه مردم به ارزش‌ها و اصول است که از ظرفیت‌های مهم این شهرستان برای توسعه و دست‌یابی به اهداف مورد نظر نظام اسلامی است.

ندیده گرفتن نخبگان و عدم تاسیس انجمن و یا مجموعه‌ای از نخبگان و فرهیختگان بین‌المللی و ملی و استانی و استفاده از توانمندی‌های فکری و نفوذ و برنامه‌محور آنها مقدمه مهمی برای آغاز فصل نوینی در توسعه است که این اقدام نیاز به محوری دارد که به نظر می‌رسد فرماندار می‌تواند محور مناسبی برای آن باشد.

لزوم کیفی‌سازی جلسات شورای اداری سوادکوه

جلسات شورای اداری می‌تواند به صورت دوره‌ای در ادارات و نهادها و در روستاها برگزار شود و در هر جلسه این شورا که از مهم‌ترین جلسات شهرستانی با حضور همه مسئولان است می‌توان با برنامه‌ریزی آینده‌گرانه و توسعه محور و گزارش‌خواهی سازماندهی شده بر روی موضوعات مشخص و پیگیری تا حصول به نتایج مناسبی دست یافت و این جلسات را از وضعیت کلی‌گویی‌ها و غیرمنسجم دور کرد.

احیای شورای روابط عمومی سوادکوه گامی در توسعه سوادکوه

رسانه‌ها در مسیر توسعه یافتگی نقش مهم و برجسته‌ای بر عهده دارد و استفاده از این ظرفیت در توسعه شهرستان سوادکوه خالی است.

پاسخ به نقدها و پیگیری‌ها و گزارش فعالیت‌های نظام برای مردم شهرستان از وظایفی است که بر اساس قوانین مختلف بر عهده مسئولان نهاده شده است.

شورای روابط عمومی طرح مناسبی بود که با عدم حمایت از آن به حالت رکود در آمده است و تنها نامی از آن در بین مدیران روابط عمومی و خبرنگاران باقی مانده است که احیای آن زمینه مناسبی برای تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای و روابط عمومی‌ها است.

شورای ورزش و استعدادهای فردی و تیمی ورزشی سوادکوه

رشته‌های مختلف ورزشی سوادکوه دارای عناوین قابل تقدیری در مسابقات جهانی و ملی و استانی هستند که ضعف بنیه اقتصادی شهرستان و عدم رغبت سرمایه‌گذاران در حمایت از تیم‌ها سبب شده است تا بسیاری از ورزشکاران که امید کسب افتخار جهانی و یا ملی دارند با مانعی به نام هزینه‌های ورزشی روبه‌رو می‌شود که پیشنهاد می‌شود شورای ورزش شهرستان سوادکوه احیا شود و در جذب اسپانسر و حمایت از رشته‌های قوی برنامه‌ریزی کنند تا با حمایت سازماندهی شده از ورزشکاران از شخصیت آنها برای تامین مالی از شرکت‌ها و کارخانجات محافظت کنند.

شورای کشاورزی، شورای کار یا اشتغال، شورای فرهنگ عمومی و شوراهایی با توجه به نیازها و ظرفیت‌های سوادکوه از مباحثی است که تقویت و یا حمایت و یا راه‌اندازی آن سهم مهمی در توسعه دارد.

تعیین خط مشی‌های توسعه و نحوه استفاده از اهرم‌های موجود برای دست‌یابی به اهداف توسعه از حقوقی است که فرمانداران شهرستان‌ها بر عهده دارند و پاسخگویی به کارنامه عملکرد دوران مدیریت آنها با نگاهی به سرعت و کیفیت فعالیت‌ها و کاهش مشکلات و اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌گرا است.

انتهای پیام/86015/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول