اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد قزوین عنوان کرد

توجه به ارزش‌های انسانی در طرح‌های معماری

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: با توجه به اینکه در عصر حاضر مردم از محیط‌های مسکونی شهری رضایت کافی ندارند، شهرسازان باید در طرح‌های معماری به ارزش‌های انسانی بیشتر توجه کنند.

توجه به ارزش‌های انسانی در طرح‌های معماری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسین سلطان‌زاده ظهر امروز در همایش ملی معماری و شهرسازی انسان‌گرا که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شهر، بزرگ‌ترین نماد تمدن بشری است که انسان آن را برای امنیت، آسایش و رفاه خود بنا کرده است.

وی افزود: این محصول بشری، تأثیری دائمی و فراگیر بر زندگی بشر داشته و دارد.

دبیر همایش ملی معماری و شهرسازی انسان‌گرا اضافه کرد: شهر که مجموعه‌ای از کالبد و اجتماع را در بر می‌گیرد، انسان را در سطحی بسیار وسیع و در بستری از ارتباطات پیچیده، به سمت دستیابی او به کمال انسانیت هدایت می‌کند.

سلطان‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر شهر، فقط یک سکونت‌گاه نیست بلکه آبادی است که روح اجتماع را متبلور کرده و از آن هویت می‌گیرد.

وی بیان کرد: شهر انسان‌گرا، شهری است که در آن به نیازها و ابعاد انسانی توجه ویژه‌ای شده و برپایه فرهنگ و مفاهیم انسانی شکل گرفته است. 

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه امروز مردم از محیط‌های مسکونی شهری رضایت کافی ندارند، تصریح کرد: با توجه به این امر باید در طرح‌های معماری و شهرسازی ارزش‌های انسانی بیشتر ظهور و بروز پیدا کند.

سلطان‌زاده اظهار کرد: بنابر این معماران و شهرسازان باید این موضوع را بیشتر مدنظر قرار داده و در ساخت و سازهای درون شهری لحاظ کنند.

وی عنوان کرد: موضوع معماری و شهرسازی انسان‌گرا از مباحث مهم در حوزه شهرسازی و معماری است که نگاه بخش وسیعی از صاحبان ادبیات علمی توسعه شهری و  طراحان معماری و شهرسازی را به خود جلب کرده است.

دبیر همایش ملی معماری و شهرسازی انسان‌گرا افزود: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با برگزاری کنفرانس ملی معماری و شهرسازی انسان‌گرا، امکان تبادل نظر و بررسی نظریات نوین در باب معماری و شهرسازی انسان‌گرا را با مراکز تخصصی و علمی و دانشگاه‌های معتبر کشور فراهم کرده است.

سلطانزاده با اشاره به اهداف برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: شناخت نحوه تعامل انسان و محیط کالبدی، شناخت نیازها و ظرفیت‌های انسانی در دستیابی به توسعه پایدار معماری و شهرسازی، ایده‌پردازی و ارائه نظریه‌های جدید در معماری و شهرسازی و شناخت راهکارهای توسعه و گسترش شهرهای انسان محور از اهداف این همایش به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: انسان، معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی، چالش‌های پیش روی معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی در دوران کنونی، ساختمان‌ها و المان‌های شهری و هویت ایرانی ـ اسلامی، ارزش‌های انسانی اسلام در شهرسازی و معماری ایران و الگوهای ایرانی ـ اسلامی نوین از محورهای این همایش است.

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: کاربرد فناوری‌های نوین در رسیدن به معماری و شهرسازی پایدار، نیازهای انسانی و معماری و شهرسازی پایدار، راهکارهای رسیدن به پایداری اجتماعی به واسطه معماری و شهرسازی، گردشگری و توسعه پایدار شهر قزوین از جمله موضوعاتی است که در این همایش و با محوریت ابعاد انسانی معماری و شهرسازی پایدار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سلطان‌زاده با اشاره به مدیریت در معماری و شهرسازی عنوان کرد: اصول و معیارهای مدیریت در معماری و شهرسازی انسان‌گرا و راهکارهای افزایش رضایت شهروندان از مدیریت شهری یکی از موضوعات مهم در شهرسازی انسان‌گرا به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در معماری و شهرسازی انسان‌گرا روان‌شناسی نقش مهمی ایفا می‌کند، یادآور شد: تأثیر محیط کالبدی بر رفتار انسان‌ها، راهکارهای ارتقای سلامت روان به وسیله معماری و شهرسازی، ارتقای حس امنیت به وسیله طراحی شهری و الگوهای طراحی انسان محور از مهم‌ترین موارد روان‌شناسی است که در این نوع معماری باید مدنظر معماران و شهرسازان قرار گیرد.

انتهای پیام/77010/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول