اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از شرق هرمزگان گزارش می‌دهد

انتظار مردم میناب از استاندار جدید

با تعیین و انتصاب استاندار جدید هرمزگان مردم میناب به عنوان دومین شهرستان بزرگ این استان از عالی‌ترین مقام دولت در استان انتظاراتی دارند که فارس در گفت‌و‌گویی به آن پرداخته است.

انتظار مردم میناب از استاندار جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، میناب از جمله شهرستان‌های هرمزگان است که اغلب از آن به عنوان دومین شهر استان یاد می‌شود.

میناب از زمان‌های بسیار دور از رونق اقتصادی - اجتماعی خاصی برخوردار بوده و نقطه‌اى براى تجمع مردم از اقصى نقاط هرمزگان و دیگر استان‌های نزدیک محسوب می‌شود به گونه‌ای که اکثر افراد برای امرار معاش و تامین مخارج زندگى، براى فروش اجناس خود در پنج شنبه بازار، به این شهر سفر می‌کنند.

برخی بر این عقیده هستند که شهرستان میناب از مناطق استراتژیک و حساس در استان و کشور است و آن‌گونه که شایسته و در خور قدمت این شهرستان است به آن رسیدگی نشده است.

مصطفی احمدی از دانشجویان این شهرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تشریح موقعیت میناب و توانمندی‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: میناب یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های هرمزگان با سابقه تاریخی بالا است.

وی بیان داشت: میناب در حال حاضر به عنوان شهرستان دوم در استان مطرح است ولی کمتر مورد توجه مسئولان است.

احمدی در ادامه بیکاری را مهم‌ترین مشکل میناب و قشر جوان این منطقه دانست و تصریح کرد: اگر ضمن توانمندسازی بنادر تیاب، کرگان، کلاهی و بندزرک، این مناطق مورد توجه قرار گیرند بخش قابل توجهی از معضل بیکاری حل و برطرف می‌شود.

رضا موسوی از شهروندان مینابی نیز پایین بودن سطح اداری و اجرایی و کمبود نیروی متخصص و توانمند در دستگاه‌های اجرایی را از مشکلات اساسی در میناب عنوان کرد و گفت: در سفر چهارم هیئت دولت به میناب ارتقای فرمانداری مطرح و به تصویب رسید ولی علی‌رغم ارتقای فرمانداری میناب به فرمانداری ویژه مشکلی از مشکلات این شهر و مردم آن حل نشد.

وی که معتقد است مدیران یک شهر باید به مشکلات و معضلات منطقه آشنایی کامل داشته و امور اجرایی را به نحو مطلوبی رصد کنند اظهار داشت: در شهرستان میناب آن‌قدر نظارت‌ها ضعیف است که حتی کسی بر استفاده شخصی از خودروهای دولتی نظارت ندارد.

موسوی افزود: انتظار می‌رود کسی که سکان مدیریت ارشد استان را به دست می‌گیرد در چینش نیروهای خود با استفاده از نیروهای جوان، سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و براساس شایستگی و کارآمدی افراد را انتخاب و به کار گیرد.

قاسم ذاکری دیگر شهروند مینابی با اشاره به وجود سد استقلال در میناب گفت: از استاندار جدید می‌خواهیم تا ضمن تلاش در راستای احیا باغات و کشاورزی میناب، از آنجایی که آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس، خمیر و قشم از سد استقلال میناب تامین می‌شود با تشکیل یک کارگروه، تدبیری اتخاذ کند تا لااقل از این آب در امور ساخت و ساز و فضای سبز شهرهای ذکر شده استفاده نشود تا آب مورد نیاز باغداران و کشاورزی منطقه تامین شود.

وی با تشریح بخشی از مشکلات کشاورزان در میناب افزود: شهرستان میناب را می‌توان قطب کشاورزی استان دانست که بخش وسعی از مردم آن از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند در حالی‌که کشاورزان از آب کافی بی‌بهره‌اند و این نیازمند چاره و تدبیری از سوی مقامات مسئول است.

وی بیان داشت: میناب دارای آب و هوای گرم و مرطوب و جلگه‌های آبرفتی و خاک حاصلخیز است که اگر آب مورد نیاز کشاورزان تامین شود کشاورزی در این منطقه رشد خوبی خواهد داشت.

ذاکری افزود: انواع مرکبات، خرما، صیفی‌جات، غلات، پرتقال، لیموترش، گوجه فرنگی، خیارسبز، هندوانه، پیاز و بادمجان از مهم‌ترین محصولات کشاورزی میناب است و باغات انبه در این شهرستان نیز از شهرت بالایی برخوردار هستند که متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و بی‌تدبیری مسئولان به شدت آسیب دیده‌اند.

وی با بیان این که بر اساس آمار موجود بیشترین سهم کشاورزی هرمزگان به شهرستان میناب تعلق دارد بی‌توجهی مسئولان را درد کهنه و دیرینه این قشر عنوان کرد و گفت: چاره اندیشی مسئولان برای رفع مشکلات قشر پر تلاش کشاورز سبب رشد و توسعه بخش کشاورزی و به دنبال آن فقرزدایی در جامعه می‌شود.

این کشاورز مینابی با ذکر این مطلب که در آخرین سفر هیئت دولت دهم به استان و شهرستان میناب، ارتقای فرمانداری این شهر به فرمانداری ویژه تنها راهی بود که به درخواست مردم و به پیشنهاد رئیس جمهور وقت، برای برون رفت از مشکلات و راهکار مناسب رفع نواقص آن مطرح و به تصویب رسید افزود: مردم میناب به لحاظ ویژه شدن شهرستان، هیچ تحولی را در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف احساس نمی‌کنند.

محمد رئیسی از جوانان تحصیل کرده و یکی از فعالان فرهنگی در میناب نیز با بیان اینکه شهرستان میناب نیازمند فضای صمیمی توام با وفاق و همدلی بین نخبگان است، اظهار داشت: از استاندار جدید انتظار می‌رود تا با استفاده از نیروهای کارآمد و توانمند بومی میناب با مقبولیت عمومی به عنوان فرماندار و بخشداران در بخش‌ها، ضعف‌ها و زخم‌هایی که بر پیکر این شهرستان وجود دارد را برطرف و التیام بخشند.

وی از وجود نیروی فکری خلاق به عنوان مهم‌ترین سرمایه و پتانسیل‌های موجود در میناب نام برد و با بیان اینکه هم اکنون فضای این شهرستان در همه حوزه‌های اجرایی و زیربنایی دارای رکود است، گفت: اگر مسئولان با پرهیز از سیاسی‌کاری و انتخاب افراد مسئول بر مبنای گرایش‌های سیاسی، شایسته سالاری را پیشه کنند و از نخبگان و افراد تحصیل کرده میناب در امور اجرایی به نحو مطلوبی استفاده کنند، این شهرستان با حرکتی جهشی مسیر پیشرفت و توسعه را طی می‌کند.

رئیسی ادامه داد: متاسفانه نبود بستر مناسب برای اشتغال جوانان در شرق هرمزگان و شهرستان میناب موجب شده تا جوانان از سر اجبار به مشاغلی نظیر قاچاق به ویژه قاچاق فرآورده‌های نفتی گرایش پیدا کنند که متاسفانه آسیب‌ها و خطرات فراوانی نیز به دنبال دارد.

وی گفت: آنچه از فعالیت‌ها و کارنامه کاری سابق استاندار جدید در رسانه مطرح شده، افق پیش رو را روشن ترسیم و موجی از امید را نسبت به حل معضلات استان به ویژه شهرستان میناب در دل‌ها ایجاد کرده است.

----------------------------

گزارشی از: علی ذاکری

---------------------------

انتهای پیام/88004/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول