اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناگفته‎های تاریخ‎نگار گلستانی در گفت‎وگو با فارس مطرح شد

از ثبت معنوی واقعه 5 آذر گرگان تا کم‎توجهی گرگان‎دوستان

واقعه پنج آذر گرگان در زمره یکی از وقایع مهم تاریخی است، حماسه‎ای که باید در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز گنجانده شود اما قداست این روز در مظلومیت 14 شهید و 150 جانباز این واقعه در تقویم ملی کشورمان گم شده است.

از ثبت معنوی واقعه 5 آذر گرگان تا کم‎توجهی گرگان‎دوستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رویداد مهمی که در روز پنج آذر در دارالمومنین گرگان رقم خورد به دلیل بی‎توجهی و یا کم‎توجهی مسئولان، اصحاب قلم، گرگان‎دوستان و ... هنوز برای نسل دوم و سوم انقلاب ناشناخته مانده است، این درحالی است که بخش مهمی از هویت فرهنگی جامعه را همین وقایع تاریخی تشکیل می‎دهند و فراموشی آن‌ها زیان جبران‎ناپذیری به شخصیت فرهنگی اجتماعی نسل جوان وارد خواهد کرد.

غلامرضا خارکوهی تاریخ‎نگار گلستانی و مدیرمسئول نشریه انقلاب که دستی بر قلم دارد با انتشار 13 کتاب گرانبها در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار ارزشمندی برجای گذاشته است که آخرین تالیف این نویسنده صاحب‎نام به کتاب « حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان» برمی‎گردد، خبرنگار فارس در این راستا گفت‎وگویی تفضیلی با این نویسنده اهل قلم ترتیب داده تا از دریچه نگاه این تاریخ‎نگار گلستانی وقایع گرگان را ورق بزنیم.

فارس: چه عاملی سبب شد حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان را در قالب کتابی فاخر به رشته تحریر درآورید؟

خارکوهی: واقعه پنج آذر گرگان یکی از بزرگترین وقایع تاثیرگذار در روند انقلاب اسلامی به ویژه در استان گلستان و شهرستان گرگان است که باید در ردیف وقایع بزرگ مشهد، اصفهان، تهران، قم و تبریز قرار بگیرد اما متاسفانه حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان در میان وقایع کشور از همه مظلوم‎تر واقع شده است که در کتب درسی و تقویم رسمی کشور ثبت و درج نشده در حالی که بسیاری از اتفاقات کوچکتر از پنج آذر گرگان در منابع تاریخی آمده است.

واقعه پنج آذر گرگان از نظر جغرافیایی در یک شهر کوچک در سال 1357 اتفاق افتاده است، گرگان امروز نسبت به گرگان سال 1357 خیلی متفاوت است جمعیت گرگان چندین برابر آن زمان شده است و در واقع گرگان سال 1357 یک دهکده بزرگ بوده است که در چنین شهر کوچکی یک رویداد بزرگ آن هم با تقدیم 14 شهید و حدود 150 مجروح به وقوع پیوست که واقعا در تاریخ معاصر ایران کم‎نظیر است.

از طرفی این واقعه آنقدر مهم است که 8 هزار گلوله در یک روز و برای یک راهپیمایی برای سرکوبی مردم یک شهر کوچک استفاده شده است بنابراین لازم دیدم که این واقعه را برای مردم گرگان و گلستان و سایر شهرهای کشور خصوصا نسل آینده معرفی کنم تا به صورت مکتوب و مستند باقی بماند.

فارس: آیا تمام وقایع پنج آذر گرگان در قالب کتابی که تدوین کردید گنجانده شده یا به چاپ‎های بعدی خواهد رسید؟

خارکوهی: این کتاب تاکنون جامع‎ترین و کاملترین کتاب درباره واقعه پنج آذر گرگان است و تنها مرجع مستند این واقعه محسوب می‎شود حجم این کتاب در چاپ دوم به حدود 400 صفحه رسیده است لذا اگر امکانات حمایتی برای کار پژوهش فراهم باشد قطعا می‎توان 400 صفحه دیگر نوشت لذا انتظار دارم نهادها و اشخاص فرهنگی علاقمند به کارهای پژوهشی و تاریخی انقلاب اسلامی از این آثار حمایت کنند.

فارس: کتاب حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان نخستین اثر شما در معرفی این واقعه است؟

خارکوهی: خیر؛ کتاب 2 هزار و 500 صفحه‎ای با عنوان «استان گلستان در انقلاب اسلامی» نیز به رشته تحریر درآوردم که در آن تمام وقایع گلستان از سال 1341 تا سال 1357 آمده است وقایعی نظیر 15 خرداد، جریان اصلاحات ارزی در دهه 40، سفرهای خاندان پهلوی، غارتگری‎های خاندان پهلوی از اراضی و جنگل‎های گلستان، زندانیان سیاسی، تبعیدی‎ها، تظاهرات، وقایع شهرهای مختلف گلستان در این کتاب کنجانده شده اما در کتاب پنج آذر گرگان فقط به به این واقعه مهم تاریخی پرداخته شده است.

فارس: شما به عنوان یک نویسنده و تاریخ‎نگار چه اقداماتی برای ثبت حماسه پنج آذر گرگان در کتاب‎های درسی و تقویم ملی کشورمان انجام داده‎اید؟

خارکوهی: یکی از تاثیرات خوبی که این کتاب در طول پنج سال گذشته بر جای گذاشته است این بوده که در طول سال‎های اخیر مراسماتی به مناسبت گرامیداشت واقعه پنج آذر گرگان برگزار شود که البته این مراسمات لازم، اما کافی نیست و نیاز است که مراسم‎های باشکوه‎تر و وسیع‎تری در سطح ملی برگزار شود.

این کتاب موجب شد که واقعه پنج آذر گرگان توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست میراث معنوی قرار بگیرد و سه سال پیش نیز در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان روز ملی گرگان انتخاب و معرفی شد.

فارس: اگر روز پنج آذر به عنوان روز ملی گرگان انتخاب شده بنابراین چگونه شورای اسلامی شهر گرگان روز 20 شهریور را به عنوان روز گرگان ثبت کرده و در این روز مبادرت به برگزاری برنامه‎هایی می‎کند؟

خارکوهی: آن اقدام به نظر من یک مقدار شتابزده انجام شده است شورای اسلامی شهر گرگان باید تامل بیشتری در آن زمان برای انتخاب روز گرگان انجام می‎داد، قاعدتا آنها نیز نیت خیر داشتند اما انتخاب روز گرگان در 20 شهریور کار شتابزده‎ای بوده که با تعمق و تامل زیاد انجام نشده است در حالی که همه می‎دانند بزرگترین واقعه تاریخی که می‎تواند شناسنامه گرگان باشد همین واقعه پنج آذر است که بسیاری از مردم نیز تمایل دارند و می‎خواهند که روز پنج آذر به عنوان روز ملی گرگان معرفی و شناسانده شود که البته این موضوع از طریق برخی رسانه‎ها به گوش مسئولان رسانیده شد که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر صورت بگیرد.

فارس: نقش رسانه‎ها را در معرفی واقعه پنج آذر گرگان چگونه ارزیابی می‎کنید؟

خارکوهی: رسانه‎های داخل استان مخصوصا شهرستان گرگان دو دسته هستند که متاسفانه اندکی از آنها به واقعه پنج آذر گرگان می‎پردازند و با کمال تاسف برخی از آنها نیز اصلا به این واقعه مهم و تاریخی توجهی ندارند در حالی که پنج آذر مهمترین رویداد تاریخ انقلاب اسلامی در تاریخ گرگان است.

مخصوصا کسانی که آنقدر از گرگانی بودن و اصالت‎های شهر و تاریخ گرگان دم می‎زنند چرا به واقعه پنج آذر به عنوان اصالت جغرافیایی شهر گرگان نمی ‎پردازند و اغلب این رسانه‎ها در حق واقعه پنج آذر گرگان کم‎لطفی و کوتاهی می‎کنند.

البته باید از خبرگزاری‎های کشوری از جمله خبرگزاری فارس و برخی سایت‎های خبری خارج از استان تشکر کنم که بهتر از رسانه‎های داخلی به واقعه پنج آذر گرگان پرداخته‎اند.

فارس: چه انتظاری از مسئولان دارید؟

خارکوهی: بنده 35 سال است که به دنبال وقایع انقلاب و گردآوری اسناد و اتفاقات انقلاب اسلامی در گلستان هستم که با مشکلات فراوانی برای جمع‎آوری اطلاعات مواجه شدم و هنوز هم در این عرصه فعالیت می‎کنم که ماحصل این تلاش‎ها انتشار 13 کتاب مستند به اسناد، خاطرات شفاهی، تحلیل، مشاهدات و مطالعات میدانی است.

انتظارم از نهادهای فرهنگی این است که بخشی از بودجه‎های فرهنگی خود را به انتشار کتاب‎های تاریخ انقلاب در این منطقه اختصاص دهند بنده متاسف هستم از اینکه گاهی برای یک مراسم ناچیز میلیون‎ها تومان هزینه می‎شود اما برای انتشار یک کتاب تاثیرگذار که می‎تواند مستند تاریخ مبارزات شهر گرگان به تصویر بکشد حاضر به مساعدت نمی‎شوند و حرف از کمبود بودجه به میان می‎آورند در حالی که گاهی اوقات وقتی یک مقام دون پایه در یک وزارتخانه به گرگان می‎آید اداره متبوعه شهر را پر از بنرهای تبلیغاتی می‎کنند و 10 تا 20 میلیون هزینه می کنند اما اگر به همین دستگاه اجرایی یک میلیون تومان برای حمایت یک کتاب تاریخی شهر گرگان مساعدت بخواهیم حاضر به همکاری نمی شود که این کم‌کاری جای گله فراوان دارد.

حتی شخصیت های سیاسی و مذهبی شهر گرگان اقدامات موثری برای ثبت واقعه پنج آذر در تقویم ملی انجام نداده اند در حالی که برای انتصاب یک فرماندار ماه ها جلسه می گذارند، مذاکره می کنند و با تهران تماس می‎گیرند اما برای ثبت واقعه پنج آذر گرگان حتی حاضر نیستند با تهران ارتباط برقرار کرده و از رئیس‎جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان آموزش و پرورش خواستار پیگیری موضوع شوند.

بنده به تنهایی طی سه سال گذشته دو بار برای مقامات کشوری نامه فرستادم و مشروح این واقعه را برای مقام معظم رهبری و رئیس‎جمهور توضیح دادم و از آن بزرگواران خواستم تا واقعه‎ای که در پنج آذر گرگان مورد مظلومیت واقع شده توجه جدی داشته باشند.

فارس: در پایان اگر احساس می‎کنید مطلب مهمی وجود دارد بیان کنید؟

خارکوهی: در تدوین کتاب و جمع‎آوری مطالب به خیلی از شهرها از جمله تهران، مشهد و سایر شهرها سفر کرده‎ام و در بسیاری از خانه‎ها، پشت‎بام‎ها، زیرزمین منازل، خانه‎های انقلابیون و ادارات مختلف رفتم تا این اسناد و اطلاعات جمع آوری شود، تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در گرگان مثل کارکردن با اعمال شاقه است به دلیل اینکه اینجا استان مستقلی نبوده و بسیاری از اسناد و مدارک مبارزاتی در این شهر موجود نبوده است لذا از جاهای متعدد و با زحمت فراوان این اطلاعات را جمع‎آوری کردم که حاصل این تلاش‎ها منتج به انتشار 13 جلد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شده که بزرگترین کتاب اینجانب «گلستان در انقلاب اسلامی» بوده است که در سه جلد به صورت گالینگور و نفیس در 2 هزار و 500 صفحه چاپ شد که تمام این موفقیت‎ها را مدیون همسر بزرگوارم هستم که در تمامی لحظات و انعکاس مطالب یاور و همراهم بود.

=================

مصاحبه از زهره رجبی

=================

انتهای پیام/83001/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول