اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

کتاب حماسه 5 آذر سال 57 گرگان رونمایی می‎شود

کتاب حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان در 400 صفحه و 14 فصل رونمایی خواهد شد.

کتاب حماسه 5 آذر سال 57 گرگان رونمایی می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یک تاریخ‎نگار گلستانی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گستان اظهار داشت: کتاب حماسه پنج آذر سال 1357 گرگان امروز در محل تالار فخرالدین اسعد گرگانی با حضور علاقمندان تاریخ گرگان، مسئولان، نویسندگان استانی و کشوری رونمایی می‎شود.

غلامرضا خارکوهی از انتشار کتاب حماسه پنج آذر گرگان در 2 هزار نسخه خبر داد و تصریح کرد: این کتاب توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و شورای اسلامی شهر گرگان به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه کتاب مذکور در 14 فصل و قریب به 400 صفحه تدوین شده است، افزود: فصل نخست کتاب اشاره به حمله به حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس دارد.

مدیرمسئول نشریه انقلاب افزود: واقعه پنج آذر گرگان به واسطه هفتمین روز هتک حرمت به حرم امام رضا (ع) اتفاق افتاد و امام راحل آن روز را به دلیل محکومیت رژیم شاه عزای عمومی اعلام کردند، مردم گرگان نیز به فرمان امام در میدان امامزاده عبدالله (ع) گرگان تجمع کردند تا راهپیمایی چند 10 هزارنفری به صورت آرام و مسالمت‎آمیز صورت گیرد، اما این تظاهرات در همان دقایق اولیه با رگبار و گلوله‎های آتشین ماموران مواجه شد.

خارکوهی بیان داشت: ماموران نظامی رژیم شاه با حمله به بیمارستان پنج آذر گرگان، چهارراه میدان، آتش‎نشانی و سایر نقاط مختلف تعداد 14 نفر از مردم این شهرستان را با ضرب گلوله به شهادت رساندند و 150 نفر نیز مجروح شدند.

وی در خصوص سایر فصل‎های کتاب پنج ‎آذر گرگان گفت: یکشنبه خونین، خاطرات شاهدان عینی این واقعه، تحقیقات قضایی از مجروحان و شهدای واقعه پنج آذر، صورتجلسات ماموران شهربانی و ژاندارمری، تاکتیک‎های مردم در روز پنج آذر، انعکاس پنج آذر در مطبوعات، محکومیت جنایات رژیم شاه توسط اقشار مختلف مردم از فصل‎های دوم تا هشتم این کتاب است.

به گفته این تاریخ‎نگار گلستانی، مقایسه پنج آذر با اعلامیه جهانی حقوق بشر، انتقام‎گیری انقلابیون بعد از واقعه پنج آذر از ماموران رژیم، عواقب پنج ‎آذر و کنترل اوضاع توسط ماموران رژیم، مراسم بزرگداشت شهدا، شهادت و دارمکافات از فصل‎های نهم تا چهاردهم این کتاب است.

خارکوهی ادامه داد: در میان شهرهای ایران، تنها شهری که در آن ایام برای واقعه پنج‎ آذر مراسم بزرگداشت برگزار کرد، شهر کوچک رامیان بود که مرحوم حجت‎الاسلام حسینی رامیانی در مسجد جامع رامیان تلاش کرد تا بزرگداشت سومین روز این واقعه را برای شهادت 14 شهید واقعه پنج‎آذر برگزار کند که این مراسم با دستگیری ایشان به تعطیلی کشیده شد.

وی افزود: مرحوم حجت‎الاسلام حسینی رامیانی پس از دستگیری به زندان ساواک در تهران منتقل شد و مدت 20 روز به خاطر مراسم واقعه پنج آذر گرگان در زندان شاه به سر برد.

مدیرمسئول نشریه انقلاب با بیان اینکه وقایع پنج آذر گرگان به تفصیل در کتاب مذکور اشاره شده است، اظهار داشت: این کتاب با استقبال خوب مردم گلستان مواجه شد، به همین دلیل به چاپ دوم رسید، این واقعه شناسنامه بزرگترین رویداد تاریخی شهر گرگان محسوب می‎شود.

یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی قبل از پیروزی انقلاب، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی (ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، بنابراین به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنار هم بودند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آن‌ها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود، زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی به نام سیدنظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آنکه در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود هشت هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم‌‎اهمیت‎تر از آن در اینگونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357 گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سید اسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم (جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سید نظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/83001/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول