اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای ثبت در تقویم مناسبت‎های رسمی کشور عنوان شد

درخواست یک تاریخ‎نگار گلستانی از رئیس جمهور / بی‎توجهی به 114 شهید و مجروح قیام 5 آذر گرگان

یک تاریخ‎نگار گلستانی در خصوص بزرگداشت حماسه پنجم آذر سال 1357 گرگان به رئیس جمهور نامه نوشت.

درخواست یک تاریخ‎نگار گلستانی از رئیس جمهور / بی‎توجهی به 114 شهید و مجروح قیام 5 آذر گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا خارکوهی در این نامه گفت: رویداد مهم پنجم آذرماه سال 57 گرگان بزرگترین واقعه تاریخ انقلاب اسلامی در استان گلستان است که نقش مهمی در بیداری و تهییج مردم منطقه برای استمرار مبارزه علیه رژیم شاه ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: رویدادی که طی آن، مردم گرگان و روستاها و شهرهای اطراف، زن و مرد، پیر و جوان به طور عاشقانه به فرمان امام خمینی (که آن روز را به خاطر جسارت ماموران سفاک رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع) عزای عمومی اعلام کرده بود) در مرقد مطهر امامزاده عبدالله گرگان گردهم آمده بودند تا با انجام یک راهپیمایی آرام اعتراض خود را به حکومت پهلوی اعلام کنند.

شهادت 14 نفر و مجروحیت بیش از 100 نفر در قیام 5 آذر گرگان

این تاریخ‎نگار انقلاب اسلامی در استان گلستان گفت: اما متاسفانه تجمع مسالمت‎آمیز مردم در این روز با کمال بی‎رحمی توسط ماموران شهربانی وقت به خاک و خون کشیده شد که حاصل آن شهادت 14 نفر و مجروحیت بیش از 100 نفر از مردم مسلمان و انقلابی منطقه و تخریب چند مورد از اموال عمومی بود.

خارکوهی افزود: این واقعه بزرگ تاریخی را باید در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 56 تبریز قرار داد.

وی ادامه داد: در عظمت و گستردگی آن همین بس که یک کتاب 300 صفحه‎ای به نام «حماسه پنجم آذر سال 57 گرگان» به اضافه کتاب «استان گلستان در نهضت امام خمینی» و کتاب 2 هزار و 500 صفحه‎ای «استان گلستان در انقلاب اسلامی» به قلم اینجانب به رشته تحریر آمده و توسط بنیاد شهید و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شده است.

مسئول نشریه انقلاب عنوان کرد: با این وجود رویداد فوق، هنوز برای نسل دوم و سوم انقلاب شناخته شده نیست و این درحالی است که بخش مهمی از هویت فرهنگی جامعه ما را همین وقایع تاریخی تشکیل می‎دهند و فراموشی این وقایع و آرمان‎ها و شعارهای آن‌ها زیان جبران‎ناپذیری به شخصیت فرهنگی اجتماعی نسل جوان وارد کرده و خواهد کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در زمان واقعه به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این رویداد با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در پاییز سال 1357، این واقعه بزرگ در سطح کشور انعکاس چندانی نیافت و ناشناخته ماند به طوری که حتی بعد از پیروزی انقلاب نیز در میان وقایع کشور مهجور مانده است.

وقایع کم‌اهمیت‎تر از قیام 5 آذر گرگان در کتاب‎های تاریخ تشریح شده اما ...

نویسنده کتاب «استان گلستان به روایت اسناد انقلاب» گفت: لذا مردم گرگان می‎پرسند چرا بسیاری از وقایع کم‌اهمیت‎تر از آن در کتاب‎های تاریخی و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها یادآوری و تشریح شده، ولی نامی از «پنجم آذر سال 57 گرگان» در میان نیست؟

خارکوهی افزود: لذا استدعای بنده و فداکاران این حماسه تاریخی این است که حضرتعالی، در سالگرد این رویداد بزرگ که امسال مصادف با سی و پنجمین سالگرد آن است تدابیر لازم را برای بزرگداشت یاد حماسه‎آفرینان این واقعه اتخاذ فرمایید که مهمترین آن درج این رویداد در تقویم مناسبت‎های رسمی کشور و انعکاس آن در کتاب‎های درسی مقاطع تحصیلی متوسطه و دانشگاه‎ها است.

وی گفت: امید است با این اقدام ارزشمند بیش از پیش حق مردم فداکار این منطقه در نظام فرهنگی تاریخی کشور ادا شود و یاد این رویداد عظیم در اذهان جوانان جاودان بماند.

این تاریخ‎نگار انقلاب اسلامی در استان گلستان در سال‎های گذشته نامه‎ای نیز در خصوص اهمیت این رویداد عظیم به محضر مقام معظم رهبری و برخی از مقامات کشور ارسال کرده است.

گفتنی است که یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه‎ای که باید آن را در ردیف وقایع 19 دی قم و 29 بهمن سال 1356 تبریز به شمار آورد. پس از آنکه در 29 آبان سال 1357 دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎بن‎موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی (ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند بنابراین به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال 1357 مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنار هم بودند گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کردند و آن‌ها را به خاک و خون کشیدند.

از آن پس نیز ماموران خون‌آشام تا هنگام شب در خیابان‎های شهر گشت می‎زدند و هر کس را می‌دیدند به گلوله می‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفتند و مغز جوانی به نام سید نظام‎الدین نبوی را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

خلاصه آنکه در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود هشت هزار گلوله بر ضد مردم مصرف کردند که در نتیجه 14 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 100 نفر نیز مجروح شدند اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب 60 روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت، به طوری که حتی در کتاب‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

در حالی که وقایع بسیار کوچک‎تر و کم‌‎اهمیت‎تر از آن در اینگونه کتاب‎ها و کتب درسی مدارس و دانشگاه‎ها به کرات یادآوری و تشریح شده، حتی این واقعه در جدول تقویم مناسبت‎های تاریخی شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدا و سیمای کشور نیز گنجانده نشده است.

در حادثه پنجم آذرماه سال 1357 گرگان، حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سید اسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت‎الله عباسی، ابوالقاسم (جعفر) علاءالدین، نرگس قصابان، حسین محبی‎راد، حسین مقصودلو، سید نظام‎‎الدین نبوی، حسینعلی نصیری و فرامرز ویزواری به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/2307/م40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول