اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ایستگاه تحقیقات چای فشالم:

بوته‌های فرسوده چای بهره‌وری اقتصادی ندارد

رئیس ایستگاه تحقیقات چای فشالم فومن گفت: فرسودگی بوته‌های چای مانع از بهره‌وری اقتصادی آن است.

بوته‌های فرسوده چای بهره‌وری اقتصادی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، بهروز علی‌‌نقی‌پور عصر امروز در جمع کارکنان بسیجی اداره چای «فشالم» اظهار کرد: در این ایستگاه فعالیت‌های تحقیقاتی و خدماتی در حوزه چای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایستگاه تحقیقاتی فشالم فومن سالانه 90 تن چای سبز برداشت می‌شود، ادامه داد: حدود 25 تن چای خشک توسط کارخانه‌ای در لاهیجان تولید و بین کارکنان اداره‌ها و وزارتخانه‌ها توزیع می‌شود.

این مسئول هرس و برداشت به‌موقع و استاندارد چای را از موارد مهم در مرکز تحقیقاتی مذکور دانست و گفت: ایستگاه تحقیقاتی چای فشالم باید بهترین خروجی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از طرح‌های تحقیقاتی در این مکان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در این ایستگاه مانند یک کشاورز باغدار هستیم و رابطه بسیار خوبی با کشاورزان داریم که حتی برای امورات کشاورزی و کوددهی باغ‌های خود با این مرکز ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته علی‌نقی‌پور، به ازای هر چهار تا پنج کیلو برگ سبز یک کیلو چای خشک تولید می‌شود.

وی یکی از معضلات صنعت چای را قدیمی بودن کارخانه‌های چای عنوان کرد و افزود: در این زمینه باید توجه جدی شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات چای فشالم فومن، میانگین سنی باغ‌های چای موجود را بیش از 50 سال ذکر کرد و متذکر شد: میانگین سن اقتصادی بوته چای 30 سال است.

وی اضافه کرد: بوته‌های فرسوده چای تنها با دو مرحله به صورت کف‌بری تقویت می‌شود که بیشتر از این بهره‌وری اقتصادی ندارد.

علی‌نقی‌پور با تصریح بر اینکه کشورهای سریلانکا و هندوستان هر 30 سال یک‌بار بوته‌های چای را از جای درآورده و به جای آن بوته تازه غرس می‌کنند، خاطرنشان کرد: این کار موجب فرآوری و بهره اقتصادی بوته چای می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غرس بوته چای تا هنگام فرآوری آن حدود 5 سال طول می‌کشد، یادآور شد: به خاطر معیشت مردم گیلان نمی‌توانند این کار را انجام دهند مگر اینکه با اعطای تسهیلات مورد حمایت قرار گیرند.

این مسئول با بیان اینکه ریشه‌کنی بوته‌های چای در هر هکتار 13میلیون تومان هزینه دارد، تصریح کرد: کشاورز نمی‌تواند این مبلغ را متقبل شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از کارهای تکنیکی که می‌توانیم روی باغ‌های چای انجام دهیم دستخوش این معضلات است که باید برای آن برنامه تشویقی تدوین شود.

علی‌نقی‌پور ایستگاه تحقیقات چای فشالم را جزو 10 ایستگاه برتر سازمان تحقیقات دانست و خاطرنشان کرد: این امر حاصل تلاش کارکنان اینجا مرکز است که 70 درصد آنها در بخش زراعی مشغول هستند.

وی حضور کارکنان بسیجی ایستگاه تحقیقات چای فشالم در تمام فراخوان‌های بسیج و مراسم‌ها را فعال خواند و متذکر شد: کارکنان بسیجی این مرکز در انجام وظایف محوله خود با اخلاص عمل می‌کنند.

انتهای پیام/2300/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول