اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

موافقان و مخالفان پیمان امنیتی کابل - واشنگتن/۹

امضای پیمان امنیتی با فردی غیر از کرزی ارزش قانونی ندارد/ جنگ روانی آمریکا علیه دولت افغانستان

شماری از کارشناسان افغان با اشاره به جنگ روانی رسانه‌های آمریکایی علیه دولت افغانستان هشدار دادند اگر دولت آمریکا پیمان امنیتی را با شخص دیگری غیر از رئیس‌جمهور افغانستان امضا کند، این پیمان ارزش قانونی ندارد.

امضای پیمان امنیتی با فردی غیر از کرزی ارزش قانونی ندارد/ جنگ روانی آمریکا علیه دولت افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکا نوشته بود که آمریکایی‎ها قصد دارند تا پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را با شخص دیگری غیر از حامد کرزی امضا کنند.

تأخیر در امضای پیمان امنیتی از سوی دولت کابل، نگرانی‎های واشنگتن را برانگیخته و این نگرانی‎ها تا حدی است که «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، به رسانه‌های افغان در کابل گفت: در پایان دیدارم با حامد کرزی، من غمگین و مأیوس شدم، زمانی که دانستم او به روشنی آماده امضای پیمان امنیتی با آمریکا نیست.

رایس همچنین گفته که مردم و دولت آمریکا برای امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن آماده‌‌اند و از حامد کرزی می‎خواهند، تا در این زمینه اقدام کند.

این در حالی است که رئیس جمهوری افغانستان همچنان بر شروطش مبنی بر شفافیت انتخابات، داخل نشدن نظامیان آمریکایی به خانه‎های مردم و به نتیجه رسیدن روند صلح افغانستان، پافشاری می‌کند و گفته که بایستی از حمایت آمریکا در این موارد، اطمینان حاصل کند.

مشاور امنیت ملی اوباما نیز در واکنش گفته بود که آمریکا عصای جادویی ندارد تا جادو کند و با طالبان به توافق برسد و یا حامد کرزی را متقاعد به امضای این پیمان کند.

اکنون در پی ناکامی‎های واشنگتن برای امضای این پیمان قبل از پایان سال 2013 میلادی، مقام‌های این کشور جنگ تبلیغاتی را برای فشار به دولت افغانستان راه انداخته‌اند.

امضای پیمان امنیتی با فردی غیر از رئیس جمهور افغانستان امکان دارد؟

امضای پیمان امنیتی با مقامی غیر از حامد کرزی به 2 صورت امکان انجام دارد: اول در حالی که حامد کرزی مخالف امضای این پیمان است، آمریکا آن را با مقام دیگر افغان به امضا رساند و دوم اینکه آمریکا در حالی که حامد کرزی موافق امضای این پیمان است، آن را با مقام دیگر افغان امضا کند.

این در حالی است که اگر حامد کرزی به مقام دیگر افغان صلاحیت امضای این پیمان را بدهد، پس چرا خودش آن را امضا نکند و در صورتی که آمریکا در مخالفت با حامد کرزی آن را با مقام دیگر افغان به امضا برساند، این پرسش مطرح می شود که آیا بدون اجازه رئیس جمهور افغانستان امضای این پیمان ارزش قانونی خواهد داشت؟

«فضل‎الرحمان اوریا» آگاه امور سیاسی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: اگر رییس جمهور کرزی صلاحیت امضای این پیمان را به مقام دیگر افغان بدهد از لحاظ قانونی و حقوقی هیچ مشکلی ندارد و در غیر این صورت، هیچکسی از لحاظ حقوقی و قانونی صلاحیت امضای این پیمان را ندارد.

وی امضای این پیمان را برای سرنوشت مردم افغانستان بااهمیت دانست و تأکید کرد که این پیمان با اهمیتی برای 2 کشور است و بایستی روسای جمهور افغانستان و آمریکا آن‎را امضا کنند.

از سوی دیگر، کاخ سفید در پی این تنش‎ها، هشدار داده که اگر افغانستان این پیمان را امضا نکند، تمام نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

اوریا اظهار داشت که افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در متن بازی‎های اطلاعاتی-امنیتی جهان قرار دارد و آمریکا علاقمند است تا در این جغرافیا بازی‎های سیاسی‎اش را به پیش ببرد به همین منظور این کشور به هیچ شکلی نظامیانش را از افغانستان خارج نمی‎کند.

کارشناس افغان بازی‎های سیاسی پشت‎پرده را نیز دلیل تاخیر حامد کرزی در امضای این پیمان دانسته و تصریح کرد که حامد کرزی نزدیک‎ترین متعهد آمریکا است، به کمک این کشور به قدرت رسیده و تا کنون در قدرت باقی مانده است اما اکنون وی می‎خواهد تا از راه تاخیر در امضای این پیمان، با استفاده از قدرت آمریکا کاندید مورد نظرش در انتخابات را به پیروزی برساند و مصونیت قانونی و قضایی تیم‎اش را تأمین کند.

«لیاقت علی امینی» کارشناس امور سیاسی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل نیز امضای این پیمان را توسط شخص دیگری غیر از رییس جمهور کرزی، غیرقانونی دانست و گفت که بر اساس قوانین بین‎المللی این پیمان زمانی ارزش و اعتبار می‌یابد که از سوی رییس جمهور کرزی امضا شود و با امضای مقام دیگر دولت افغانستان مبنای قانونی و ارزشی نخواهد داشت.

وی انتشار گزارش رسانه‎های آمریکایی را اعمال فشار دولت این کشور به حامد کرزی در راستای امضای هر چه زودتر پیمان امنیتی دانست.

«موسی فریور» حقوقدان افغان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: تا وقتی که رییس جمهور کرزی در رأس دولت قرار دارد، هیچ مقام دولتی دیگری حق امضای پیمان امنیتی با آمریکا را ندارد.

وی افزود: اگر آمریکا این پیمان را با مقام دولتی دیگری غیر از رییس جمهور به امضا برساند در نتیجه پیمان ارزش قانونی نخواهد داشت.

«حفیظ منصور» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، رضایت حامد کرزی را در امضای پیمان امنیتی با آمریکا شرط اساسی دانسته و گفت: در صورت رضایت رییس جمهور، سرپرست وزارت خارجه و یا یکی از معاونین حامد کرزی از لحاظ قانونی می‎توانند این پیمان را به امضا برسانند.

این در حالی است که آمریکا بخوبی می‌داند که پیمان امنیتی را بایستی با حامد کرزی به امضا برساند؛ پس دلیل اصلی انتشار گزارش‌های از این دست در رسانه‌های آمریکایی چیست؟

گفته می‎شود که مقامات آمریکا با تبلیغات‎ در پی فشار بر حامد کرزی برای امضای هرچه زودتر پیمان امنیتی هستند، اما آیا کرزی از شروطش دست می‌کشد و تا قبل از پایان سال جاری میلادی آن را به امضا خواهد رساند؟

با وجود تأکید شماری از مردم افغانستان بر امضای هر چه زودتر پیمان امنیتی با آمریکا، بسیاری از مردم با این امضای این پیمان مخالفند و آن را سرآغاز تکرار جنایات یک دهه گذشته نظامیان آمریکایی در افغانستان می‎دانند.

از سوی دیگر برخی از سرمایه‎گذاران افغان نیز از دولت این کشور می‎خواهند تا بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان، پیمان امنیتی را را امضا کند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان رسماً از رییس جمهور کرزی خواسته تا با امضای هر چه زودتر این پیمان به بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان کمک کند.

روشن است که امضای این پیمان برای سرمایه‎گذاران خارجی در افغانستان، امیدواری‎هایی را برای کسب سود بیشتر و حتی افزایش سرمایه‌هایشان را در پی دارد اما در حال حاضر شمار زیادی از سرمایه‎گذاران افغان از راکد بودن بازارهای اقتصادی در افغانستان شکایت دارند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول