اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تنها واحد تولید پودر تخم مرغ استان در چنبره مشکلات تولید

تنها واحد تولیدی پودر تخم مرغ در استان همدان با وجود این که در تأمین ماده اولیه خود مشکلی ندارد، اما فرسودگی ماشین آلات و ثابت نبودن قیمت تخم مرغ مجبورش کرده به کاهش تولید تن در دهد.

تنها واحد تولید پودر تخم مرغ استان در چنبره مشکلات تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صنعت دامداری به ویژه مرغداری در دو رشته مرغ گوشتی و تخم‌گذار از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند زمینه فعالیت صنایع تبدیلی را در استان نیز فراهم کند.

دامداری در حوزه استان همدان توانسته اقدامات خوبی انجام دهد و یکی از استان‌های پیشگام در عرصه صنایع تبدیلی تخم مرغ در کشور باشد، به طوری که نخستین واحد تولید پودر تخم مرغ در کشور در همدان شروع به کار کرد و در حال حاضر در کل کشور تنها معدودی از استان ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تنها واحد تولیدی پودر تخم مرغ در استان همدان از سال 1375 راه اندازی شده است.

به گفته مدیر این واحد صنعتی، تولید پودر تخم مرغ در دنیا سابقه طولانی دارد اما در ایران در ابتدا، افراد زیادی حاضر به پذیرش ریسک این کار به دلیل نوپا بودن آن نبودند.

حمید هوشیار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس افزود: البته این واحد تولیدی با وجود آن که رقیب چندانی در بازار ایران ندارد با مشکلاتی نیز رو بروست که یکی از این مشکلات که دامن اکثر واحدهای تولیدی استان همدان را گرفته فرسودگی ماشین آلات تولیدی است.

وی تصریح کرد: تکنولوژی در سراسر دنیا در حال توسعه بوده و صنعت برای ادامه کار باید خود را این با شرایط روز تطبیق دهد، اما در حال حاضر ما توان تعویض ماشین آلات را نداشته و به تعمیر، حفظ و نگهداری ماشین آلات قدیمی مبادرت کرده و برای این کار هزینه می‌کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان این که با این شرایط اقتصادی و قیمت ارز قادر به بروز رسانی ماشین آلاتمان نیستیم، خاطرنشان کرد: بروز رسانی ماشین آلات این واحد تولیدی حدود 20 میلیارد تومان هزینه دارد البته اگر این اتفاق روی دهد تولید به میزان قابل توجهی رشد خواهد کرد.

وی با اشاره به این که تولید این ماده غذایی به مواد اولیه آن‌چنانی نیاز نداشته و به واردات وابسته نیست، افزود: تنها دغدغه ما که می‌تواند به ظرفیت تولید این واحد آسیب وارد کند نوسان قیمت تخم مرغ است.

هوشیار ادامه داد: در برخی از مواقع خرید مواد اولیه دو روز متوالی 2 الی 3 میلیون تومان تفاوت داشته و این بی‌ثباتی بزرگ‌ترین آفات برای کار تولیدی محسوب می‌شود.

وی نبود یک روند منطقی در تسهیلات سرمایه در گردش را دغدغه‌ای بزرگ خواند و افزود: این واحد تولیدی مواد اولیه خود را به صورت نقدی تهیه می‌کند و برای خرید 30 الی 40 تن مواد اولیه حداکثر 120 میلیون تومان باید به صورت نقدی پرداخت کند.

مدیر این واحد تولیدی ادامه داد: این روند در حالی است که محصول نهایی خود را مدت دار به بازار هدف خود عرضه می‌کنیم و برای جبران این فاصله برای حفظ حیات خود به یک نقدینگی هنگفت نیاز است.

وی تصریح کرد: برای حل کمبود سرمایه در گردش، میزان تولید واحد صنعتی را کاهش داده تا بتوانیم موجودیت آن را حفظ کنیم.

هوشیار گفت: در سال‌های گذشته محصولات خود را صادر می‌کردیم اما چون هزینه‌های تولید به دلیل افزایش نهادهای دامی و حامل‌های انرژی افزایش یافته، قیمت تمام شده محصولات ما از قیمت تمام شده محصولات کشورهای دیگر بیشتر و در نتیجه باعث توقف صادرات کشور شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در کشور ما واحدهای تولیدی پودر تخم مرغ بسیار کم هستند که خوشبختانه یکی از این اندک واحدهای تولیدی در استان همدان واقع شده و تنها واحد موجود در غرب کشور است.

محمد نظرپور افزود: پودر تخم مرغ در صنعت شیرینی‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارد چرا که پاستوریزه است و ماندگاری خوبی داشته و حجم کمتری نیز اشتغال می‌کند.

وی یادآور شد: شرکت‌های بنام شیرینی‌پزی و سس‌های مایونز از این پودر استفاده می‌کنند چرا که حجم کمتری اشتغال کرده و نگهداری آن ساده‌تر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان شیرینی و سس استفاده از پودر تخم مرغ در روند تولید کار صرفه بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: واحد تولیدی پودر تخم مرغ سوپاپ اطمینان برای تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار است.

نظرپور خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی حمایت کننده تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مرغ تخم گذار بوده، زیرا پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار، از بازار فروش محصولات خود اطمینان یافته و به کار تولیدی خود می‌پردازند.

انتهای پیام/89001/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول