اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

آمار ابتلا به بیماری‌های روانی بزرگنمایی شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مورد آمار ابتلا به بیماری‌های روانی در جامعه بزرگ‌نمایی می‌شود.

آمار ابتلا به بیماری‌های روانی بزرگنمایی شده است

محمدهادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: برخی گزارش‌ها که از زبان بعضی مسئولان کشوری عنوان می‌شود مبنی بر اینکه 20 تا 30 درصد مردم به بیماری روانی مبتلا هستند، چندان مبنای علمی ندارد.

وی افزود: این موضوع برای کشور ایران با این سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار زشت است که مراجع سلامت ما چنین مطالب مطلق‌انگارانه‌ای را مطرح کنند.

ایمانیه ادامه داد: موضوع سلامت روان یک طیف بسیار گسترده را شامل می‌شود و از بیماری‌های شدید روانی منجر به بستری تا موارد خفیف روان‌نژندی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار روان‌پریشی حاد در استان فارس به نسبت جمعیت چندان نیست و با حدود 4 میلیون و اندی جمعیت، فارس 800 تخت بستری بیماران روانی دارد.

ایمانیه ادامه داد: یک بیمار روانی در هر 10 هزار نفر آمار چندانی نیست و حتی اگر تعداد افرادی که در نوبت بررسی وضعیت بیماری هستند و هنوز به بستری نرسیده‌اند را حساب کنیم باز عدد بزرگی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با این اوصاف باید دقت کرد که آمار مبتلایان از طیف حاد بیماری‌های روان از افسردگی شدید، اضطراب حاد، جنون، اسکیزوفرنی و ... بسیار کم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بر خلاف بیماری‌های روانی شدید، طیف متنوع آسیب‌های روانی خفیف وجود دارد که ممکن است هر فردی را در مقطعی از سال دچار مشکل کند.

به گفته وی، آسیب‌های روانی خفیف که از افسردگی خفیف تا عصبیت و ... را شامل می‌شود نباید در شمار آمار بیماری‌های روانی بیاید.

ایمانیه ابراز داشت: آسیب‌های روانی خفیف گاه با یک گفت‌و‌گو و مشاوره یا دوره دارویی ساده و یا حتی با بهبود شرایط زندگی فرد برطرف می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: ممکن است آن مسئولی که آمار بالای بیماری‌های روانی برای مردم ایران را مطرح کرد طیف خفیف آسیب‌های روانی را نیز در آمار خود محسوب کرده باشد.

حضور مشاور سلامت در زمان صدور احکام قضایی مفید است

وی در ادامه گفت: واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بر سالم بودن آب، غذا و هوا، سلامت محیط کار و سلامت و نظافت محیط نظارت دارد.

ایمانیه ادامه داد: علوم پزشکی در هر استان و هر شهرستان باید کارشناسانی در این حوزه‌ها داشته باشد و گزارش‌هایی بر اساس آزمایش تهیه کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در زمینه سلامت آب شرب علاوه بر اداره آب که این موارد را بررسی می‌کند، علوم پزشکی نیز بر اساس تکلیف سازمانی که دارد آزمایشاتی را انجام می‌دهد.

ایمانیه تصریح کرد: موارد نادری بوده که گزارش آزمایشات بهداشتی علوم پزشکی با گزارش آزمایشگاه‌های ادارات ذی‌ربط تناقض داشته باشد و اگر موردی بوده نیز با تعامل و تذکر حل شده است.

به گفته وی علوم پزشکی در مورد دفع فاضلاب در شیراز و فارس انتقاداتی داشته و اعتقاد دارد این موضوع به خوبی صورت نمی‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: این موضوع را با اداره آب و فاضلاب فارس و شیراز در میان گذاشتیم و عنوان کردند که احداث فاضلاب شهری در تمام شهرستان‌های فارس نیاز به منابع اعتباری بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون با وجود تلاش‌ها و هزینه‌هایی که شده و وامی که اداره آب و فاضلاب شیراز گرفت به سبب کمبود اعتبار فاضلاب‌ها بیشتر با حفر چاه دفع می‌شود که خالی کردن چاه به تانکر نیاز دارد و در حمل فاضلاب از منازل مشکلات بهداشتی بسیاری به وجود می‌آید.

ایمانیه ابراز داشت: شهرداری نیز در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد چراکه دفع پسماند شهری را در صورتی وظیفه خود می‌داند که رطوبت آن به طور کامل از بین رفته و به زباله خشک تبدیل شده باشد.

ایمانیه تصریح کرد: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی هرگاه دستگاه‌های متولی وظایف سازمانی خود را انجام ندهند به عنوان ناظر سلامت موضوع را در شورای سلامت این استان مطرح می‌کند و در مواردی مانند فاضلاب، اداره‌کل محیط زیست نیز با علوم پزشکی همراهی می‌کند.

وی یادآور شد: علوم پزشکی در بحث غذا نیز یک آزمایشگاه مرجع غذایی دارد که در دانشکده داروسازی مستقر است به طور مرتب از محصولات کارخانه‌ها نمونه می‌گیرد و معاونت بهداشت نیز از مکان‌های توزیع محصولات غذایی را به آزمایشگاه می‌برد تا از نظر میکروبی یا سموم بررسی شود.

این مسئول افزود: آزمایش‌های علوم پزشکی نیز نشان می‌دهد که در اکثر موارد مشکلات در مکان‌های توزیع بیشتر از کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی است و این امر به سبب شرایط نامناسب نگهداری مواد غذایی اعم از کیک، شیرینی، خرما و ... است که مدت‌ها در فضای باز نگاه داشته می‌شود.

به گفته وی، در این زمینه خود مردم باید از شرایط نگهداری آگاه شوند و از مصرف این‌گونه مواد غذایی خودداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به قوانین به روز نشده که در زمینه تخلفات بهداشتی و غذایی وجود دارد، حضور یک کارشناس به عنوان مشاور از علوم پزشکی در زمان صدور احکام تعزیراتی را مفید دانست.

ایمانیه در پایان گفت: اگر دستگاه قضایی با حضور این مشاوران موافقت کند آن کارشناس می‌تواند ابعاد تخلف بهداشتی انجام شده از منظر پزشکی و سلامتی را تشریح کند تا حکم متناسب با ضرری که متوجه سلامت جامعه شده ضعیف یا قوی صادر شود.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول