اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایشگاه کتاب فرصتی دوباره برای آشتی با یار مهربان

هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب همدان، در حالی در همدان برگزار می‌شود که این نمایشگاه فرصتی دوباره برای آشتی با یار مهربان است.

نمایشگاه کتاب فرصتی دوباره برای آشتی با یار مهربان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، وقتی خسته و کلافه از روزمرگی‌ها و مشکلات بی‌شمار، گوشه‌ای دنج و راحت گیر می‌آوری، شاید ساعتی مطالعه بتواند ذهن آشفته‌ات را آرام کند.

با وجود اینکه اکثر افراد باور دارند مطالعه و خواندن کتاب غذای روح انسان محسوب می‌شود، کمتر برای آن وقت می‌گذارند.

اما به نظر می‌رسد در هزاره سوم، با وجود پیشرفت تکنولوژی و انتقال سریع اطلاعات از طریق راه‌های گوناگون، کتاب؛ این یار مهربان، همچنان طرفدارانی دارد که حاضر نیستند آن را با چیز دیگری جایگزین کنند.

با این وجود آمارها نشان می‌دهند که برای افزایش سرانه مطالعه در کشور ، باید بیشتر تلاش شود.

به تجربه ثابت شده که برپایی نمایشگاه کتاب هم در این زمینه بی‌تأثیر نیست و این قبیل برنامه‌ها می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه راهگشا باشد.

به همین منظور استانداری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان امسال هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب را با حضور حدود 400 ناشر از داخل و خارج از استان برگزار کرده‌اند.

این نمایشگاه از 28 آبان تا سوم آذرماه در همدان در حال برگزاری است، به گفته مسئولان در سال جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با پیگیری‌های مستمر، هماهنگی لازم را انجام داده و مقدمات برگزاری این رویداد بزرگ را فراهم کرده است.

همه علاقمندان اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند امسال از این نمایشگاه بازدید کرده و بهره‌مند شوند.

کیوان رجبی 25 ساله، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه است. رجبی می‌گوید: نمایشگاه خوبی است، تقریباً کتاب‌هایی را که نیاز داشتم؛ تهیه کردم اما برای تهیه بن مجبور شدم حدود نیم ساعتی در صف بایستم.

وی معتقد است برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه راهگشا باشد؛ البته به شرطی که زمان برگزاری آن مناسب بوده و تبلیغات گسترده‌ای هم در رابطه با برپایی نمایشگاه انجام شود.

خانم جعفری به همراه دختر 10 ساله‌اش از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه هستند و به نظر می‌رسد تعداد زیادی هم کتاب خریده‌اند.

او می‌گوید دبیر ریاضی است و برای تهیه کتاب‌های کمک آموزشی برای دانش‌آموزان به نمایشگاه آمده است؛ اما کتاب‌های دیگری هم توجه او را جلب کرده است.

جعفری ادامه می‌دهد: جدا از شرایط جوی هوا، به نظرم زمان برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب است؛ چون هم در فصل مدارس هستیم و هم دانشگاه‌ها و فرصت خوبی است تا این دو قشر که بیشترین طیف مخاطبان کتاب را هم تشکیل می‌دهند، از این نمایشگاه استفاده کنند.

مسئول اطلاعات هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب هم می‌گوید: مردم از نمایشگاه به خوبی استقبال می‌کنند.

فرشته حجتی ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم در هیچ نمایشگاهی، بازدیدکنندگانی به اندازه این نمایشگاه برای اطلاع از غرفه‌ها و... به اطلاعات مراجعه نمی‌کنند و این امر نشان‌دهنده علاقه مردم برای یافتن کتاب‌هایی است که به دنبال آن هستند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در خصوص این نمایشگاه می‌گوید: حضور پیشکسوتان در سرای اهل قلم و استفاده از تجربه‌ها و نظر آنان از ویژگی‌های نمایشگاه بزرگ کتاب است.

خسرو بیات از انتشار ویژه‌نامه نمایشگاه بزرگ کتاب خبر داده و می‌افزاید: برنامه‌های جنبی هم در کنار برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اختصاص غرفه‌ای با موضوع پیامبر اعظم (ص) در این نمایشگاه  اضافه‌ می‌کند: توجه به موضوع ایثار، شهادت، محرم و پیامبر اعظم (ص)در این نمایشگاه مد نظر قرار گرفته است.

بیات یادآور می‌شود: همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب مدارس و دانشگاه‎ها هم می‌توانند از این نمایشگاه بهره‌مند شوند و با حضور در نمایشگاه از تازه‌های نشر و کتب علمی و آموزشی استفاده کنند.

وی همچنین می‌گوید: این تخفیف 40 درصدی به گونه‌ای است که 20 درصد از سوی ناشر و 20 درصد بن خرید کتاب به آن تعلق می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اذعان می‌کند: غرفه‌های ایثار و شهادت، امام(ره)، پیامبر اعظم (ص)، قدر ولایت، انتشارات حوزه، سرای اهل قلم، کتابخانه‌های مساجد، نهاد کتابخانه‌های عمومی همدان، مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی غرب کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... از دیگر بخش‌های نمایشگاه است.

بیات با تأکید بر تعداد غرفه‌های این نمایشگاه عنوان می‌کند: در این نمایشگاه 191 غرفه تعریف شده که 18 غرفه استانی، 10 غرفه مربوط به ناشران، هشت غرفه برای ادارات و 173 غرفه کشوری است.

 در بخش جنبی نمایشگاه هم برنامه های متنوعی برای علاقمندان تدارک دیده شده که از آن جمله می‌توان به جلسات نقد و بررسی کتاب، غرفه نقاشی کودکان، غرفه طراحی کاریکاتور و... اشاره کرد.

انتهای پیام/2499/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول