اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان دامپزشکی کشور خبر داد

راه‌اندازی سیستم‌های ثبت مکان بیماری‌های دامی با استفاده از GPS

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: استفاده از سیستم‌های هشدار سریع و سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌ها با هدف ثبت مکانی موقعیت با بهره‌گیری از GPS در حوزه پدافند غیرعامل دامپزشکی مدنظر است.

راه‌اندازی سیستم‌های ثبت مکان بیماری‌های دامی با استفاده از GPS

محسن مشکات امروز در حاشیه برگزاری همایش پدافند غیرعامل که با محوریت کشاورزی محقق شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم اظهار داشت: پدافند غیرعامل در این حوزه بدین معناست که یک کشاورز یا تولید کننده در برابر آفات و خطراتی که محصول را تهدید می‌کند، آگاهی کامل را داشته باشد تا بتواند راهکار درست را در صورت گرفتار شدن به آفات بیابد.

وی افزود: به عنوان مثال در پدافند غیرعامل حوزه کشاورزی اگر مزرعه‌ای به صورت عمدی مورد تهاجم قرار گرفت، کشاورز باید بتواند به طور موثر و کامل با آن مقابله و آن خطر را خنثی کند.

مشکات بیان داشت: حساسیت در بخش کشاورزی از بخش صنعت و دیگر بخش‌ها بیشتر است، چرا که این حوزه به امنیت غذایی و تغذیه مردم مربوط بوده و در این زمینه از حساسیت بیشتری برخوردار است.

معاون سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: مراقبت‌ها در این حوزه مستلزم بسیج تمامی عوامل دست‌اندرکار در راستای مبارزه با عوامل و تهدیدات عمدی است.

وی ادامه داد: مسئولان نیز باید اقدامات پیشگیرانه را در این مسیر انجام دهند تا کمکی باشد برای تولیدکنندگان تا از حجم آسیب و ضرر و زیان جلوگیری شود.

مشکات با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از مدت‌ها قبل که مقام معظم رهبری توصیه کردند، موضوع پدافند غیرعامل را باید جدی بگیرید و اشاره کردند موضوع پدافند غیرعامل مشابه یک اقدام مصونیتی و مصونیت‌ساز است، تدابیری را در این راستا اندیشیده است.

این مسئول تاکید کرد: در این راستا علاوه بر دستگاه‌های نظامی که مسئولیت پدافند عامل را در اختیار دارند، سایر دستگاه‌ها نیز موظفند در این حوزه کار کنند.

مشکات یادآور شد: پروژه‌های پدافند غیرعاملی که در سازمان دامپزشکی در حال اجراست، اعم است از استفاده از سیستم‌های هشدار سریع و سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های VIS که توان ثبت مکان بیماری‌های دامی را با استفاده از GPS داراست.

وی اضافه کرد: تاکنون توسط این سیستم‌ها 95 هزار واحد پرورش دام، در حوزه بیماری طیور نیز تاکنون 26 هزار واحد و در حوزه بیماری‌های بخش آبزی‌پروری 7 هفت هزار و 999 واحد ثبت شده است.

مشکات اضافه کرد: موضوع بعدی تهیه شبکه‌های آزمایشگاهی دامپزشکی است تا با گزارش‌ها در زمینه بیماری‌های مشکوک بتوانند سریعا عوامل را شناسایی و بر علیه آن اقدام کنند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور افزود: مراکز دامپزشکی از نظر حیاتی بودن، حساس بودن و مهم بودن طبقه بندی و در بحث واکنش سریع، اگر حرکت بیوتوریسمی یا اگروتروریستی اتفاق افتد باید ضمن این که به موقع هشدارهای لازم را بتوانیم دریافت کنیم، به موقع بتوانیم واکنش انجام دهیم و در قالب انجام مانورها همانند ارتش هر چند یک بار مانور برگزار می‌شود تا بتوانیم آمادگی رزمی و دفاعی نیروها را نیز در این راستا بالا ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شهر بندرعباس به جهت ورود واردات غذایی و گوشتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از لحاظ بحث تکثیر میگو نیز در درجه اهمیت قرار دارد.

انتهای پیام/88001/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول