اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان:

ضرورت اصلاح مدیریت بیشتر از اهمیت انتقال آب برای زاینده رود است

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر مدیریت رودخانه درست شود نیاز به کارهایی مثل انتقال آب نیست.

ضرورت اصلاح مدیریت بیشتر از اهمیت انتقال آب برای زاینده رود  است

حسین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مباحثی که در زمینه زاینده‌رود مطرح است اظهار کرد: در حال حاضر مشکل کم آبی در حوزه زاینده‌رود مطرح است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی یکی از مسائلی که باعث بروز مشکل برای زاینده‌رود شده مشکلات مدیریت منابع است برای نمونه آبی که از رودخانه برداشت می‌شود بیشتر از میزان آبی است که در رودخانه وجود دارد، همچنین انتقال آب زاینده‌رود به یزد و دیگر شهرها و برداشت‌های غیرعلمی در چهارمحال بختیاری و ارتفاعات نیز باعث کم آبی زاینده‌رود شده است.

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: اصولاً انتقال آب همیشه به عنوان آخرین گزینه برای مبارزه با کم آبی مطرح است.

وی گفت: ابتدا باید بر روی مصرف درست، بارگذاری درست و سپس بر روی پساب‌ها کار شود و اگر با انجام اقدامات کافی باز هم اوضاع بحرانی بود آن موقع می‌توان دست به انتقال آب زد.

مرادی یادآور شد: به نظر می‌رسد انتقال آب اشتباه باشد و دلیل آن هم این است که نخست باعث بروز مشکلاتی در مبدأ انتقال شده و اگر هم انتقال آب انجام شود برای احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نیست زیرا از هم اکنون مصرف‌کنندگان صنعتی زیادی منتظر این آب هستند بنابراین دیگر آبی برای احیای رودخانه باقی نمانده و همگی صرف کارخانه‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: اعتقاد دارم انتقال آب به دلایل گفته‌شده صحیح نیست و باید  به جای انتقال آب با مدیریت صحیح مصرف و مدیریت جمعیت به رودخانه زاینده‌رود کمک کنیم و آن را از بحران خارج کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: متأسفانه پساب‌‌های زاینده‌رود بازیافت نمی‌شوند که اگر همین کار انجام می‌شد کمک فراوانی به رودخانه می‌شد.

وی گفت: در کل باید گفت اگر مدیریت رودخانه درست شود نیاز به کارهایی مثل انتقال آب نیست.

انتهای پیام/63015/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول