اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

مقررات سخت‌گیرانه انتقال آب در مورد زاینده رود اعمال شود

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: مقررات سخت‌گیرانه انتقال آب که در شورای عالی آب به تصویب رسیده است باید در مورد زاینده رود به صورت ویژه اعمال شود.

مقررات سخت‌گیرانه انتقال آب در مورد زاینده رود اعمال شود

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: حالا که زاینده رود خشک شد و بیشترین آب آن برای صنایع و به بیرون از حوزه زاینده رود انتقال یافته، وزارت نیرو به فکر افتاده در شورای عالی آب مصوب کنند که در کشور انتقال آب حوزه به حوزه صورت نگیرد، مگر برای مصرف آب شرب.

وی با توجه به میزان ناچیز آب پشت سد زاینده رود افزود: با این مقدار ناچیز آب و مشکل کمبود آب که توسط تمام مردم در خانه‌هایشان بخوبی لمس شده است، متاسفانه هنوز کمبود و نبود آب برای صنایع استان‌های یزد و اصفهان لمس نشده است و همچنان از آب زاینده رود برداشت می کنند انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

*آب سد زاینده رود از نخستین آبگیری سد تا به حال بی سابقه بوده

مدیرعامل انجمن هماهنگی و حمایتی تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد: آب برای اصفهان تبدیل به مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع شده است چراکه کاهش مخزن سد زاینده رود در 43 سال اخیر یعنی از نخستین آب گیری سد زاینده‌رود در سال 1349 تا بحال بی سابقه بوده و به همین دلیل باید به غیر از شرب تا رفع کمبود آب مصارف دیگر قطع گردد.

وی افزود: مسئولان و مردم محترم خوزستان فکر می‌کنند کم آب شدن رودخانه کارون در سال‌های اخیر از انتقال آب به زاینده رود است در صورتی که درحال حاضر از دو تونل اول و دوم کوهرنگ به ترتیب 300 و 250 میلیون متر مکعب آب در سال بطور متوسط انتقال می‌یابد، که در چند سال اخیر این دبی انتقال آب بطور چشمگیر کاهش یافته، افتتاح تونل اول کوهرنگ در سال 1332 دقیقاً 60 سال پیش و تونل دوم کوهرنگ در سال 1364 یعنی 28 سال پیش بوده است.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: کم شدن آب کارون ربطی به زاینده رود ندارد قسمتی از کمبود آب آن بدلیل خشکسالی است که در ایران و کل منطقه اتفاق افتاده و قسمتی از آن به دلیل ذخیره آب کارون پشت سدهای در مسیر آن است.

*شوری آب کارون بعد از ساخت و آبگیری سد گتوند

وی گفت: مردم محترم خوزستان طی چند روز گذشته به انتقال آب و شور شدن و آلودگی آب رود کارون اعتراض کرده بودند که به حق است، اما نمی‌دانند که بیشترین مشکل شوری کارون به خاطر پساب کارخانه‌های نیشکر است و حجم این پساب‌ها بسیار زیاد و از دبی رودخانه زاینده رود در اصفهان بیشتر است.

عضو کمیته بررسی مسائل و مشکلات زاینده رود افزود: بخش دیگر شوری آب کارون بعداز ساخت و آب گیری عظیم‌ترین سد خاکی کشور با حجم مفید 5 میلیارد متر مکعب به نام سدگتوند پیش آمد، موقع آبگیری سد آب دره‌ها و دشت‌ها را گرفت و به گنبدهای نمکی رسید، هزاران تن نمک در آب حل شد، کارون شور شد و زمین‌های کشاورزی به خطر افتاد و ده‌ها مشکل دیگر. شوری آب(EC) را به حدود 3هزار میکروموس رسانیده ، وضعیت آب شرب شهرهای پایین دست را خراب کرده است.

*مشکل کارون از کم آبی نیست‌

وی گفت: در مجموعه حدود 30 نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون وجود دارد و علاوه بر آن بخش پساب و زهاب‌های کشاورزی وارد رودخانه می‌شود؛ چون رودخانه‌ها زهکش‌های طبیعی منطقه هستند و هر نوع نفوذی در زمین از طریق خاک نهایتا به رودخانه منتقل می‌شود به همین دلایل آب رودخانه کارون با بحران شدید آلودگی روبه‌رو است و آب آن همانند فاضلاب است.

محمدرضایی افزود: مشکل کارون از کم آبی نیست مشکل عدم مدیریت بر رودخانه کارون است، در حال حاضر حدود 110 متر مکعب آب در ثانیه از ایسگاه آب سنجی شهر اهواز عبور می‌کند که سه برابر عبور آب در شهر اصفهان در زاینده رود در مواقع پر آبی و باز بودن زاینده رود است.

*وضعیت مردم شرق اصفهان‌

وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست باید از شرق اصفهان که بدلیل بی آبی و خشک شدن زاینده رود در صورت داشتن حق آبه چند هزار ساله وضعیتشان از بدترین نقطه استان سیستان و بلوچستان وخیم‌تر شده، دیدن می‌کرد تا اینکه با چشم باز بتواند در مورد انتقال آب به زاینده رود تصمیم بگیرد.

دبیر کمیته زراعت نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: مسئولان و نمایندگان استان باید ریاست جمهور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست، مسئولان استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری را برای بازدید از خشکی‌های شرق و غرب اصفهان و تالاب بین المللی گاوخونی و وضعیت اسفبار منطقه و مردمان آن دعوت کنند تا اینکه با رویت منطقه به حقیقت گفته‌های مردم اصفهان پی ببرند و درست قضاوت و برای انتقال آب تصمیم درست و خردمندانه‌ای بگیرند.

انتهای پیام/63001/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول