اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار درمیان خبرداد

86 درصد خانوارهای واجد شرایط در درمیان، کارت مبادلات مرزی دریافت

فرماندار درمیان گفت: تاکنون برای 11هزار سرپرست خانوار کارت مرزنشینان صادر شده است که 86 درصد جمعیت واجدشرایط این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

86 درصد خانوارهای واجد شرایط در درمیان، کارت مبادلات مرزی دریافت

به گزارش خبرگزاری فارس ازبیرجند به نقل از روابط عمومی فرمانداری درمیان؛ رجبعلی براتی در نشست هماهنگی جذب سهمیه ارزی مرزنشینان بر ضرورت جذب سهمیه ارزی مرزنشینان شهرستان تاکید و از تمامی مسئولان دست‌اندرکار خواست همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی به نقش مراودت مرزی در کاهش قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: نقاط مرزی ویژگی‌های خاص خود را داراست و انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری و سکونت در این مناطق پایین است، مشوق‌های دولت از جمله اختصاص سهمیه ارزی می‌تواند به ثبات جمعیت در این مناطق مرزی کمک کند.

فرماندار درمیان با اشاره به مشکلات پیش‌روی جذب سهمیه ارزی مرزنشینان گفت: استفاده از این کارت تنها در قالب شرکت‌های تعاونی مرزنشین امکان‌پذیر است و با وجود مشارکت 86 درصدی برای صدور کارت مبادلات مرزی استقبال چندانی از عضویت در شرکت‌های تعاونی نشده که این امر دلایل متعددی از جمله عدم اطلاع‌رسانی مناسب دارد.

براتی کمبود نقدینگی شرکت‌ها برای انجام واردات و نیز نبود کالای مناسب برای واردات از مرز مقابل را دو عامل دیگر در این زمینه دانست و بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در این جلسه اظهار داشت: 300 هزار نفر از جمعیت استان در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی سکونت دارند که یک سوم این جمعیت برای دریافت کارت اعتباری مرزنشینان ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی ماهگلی ادامه داد: کارت مرزنشینان یک کارت اعتباری است که صاحبان آن می توانند با شرکت در یکی از تعاونی‌های مرزداران شهرستان در رونق صادرات و واردات استان سهیم باشند و همچنین از همان کارت برای تأمین مایحتاج معیشتی خود از تعاونی‌ها استفاده کنند.

وی هدف از این اقدام را ایجاد اشتغال برای مرزنشینان، پیله‌وران، شکوفایی اقتصاد و تجارت تعاونی‌های مرزی و رونق اقتصادی شهرستان دانست و تصریح کرد: تاکنون برای 26 هزار و 830 سرپرست خانوار از مجموع 31 هزار و 455 سرپرست ثبت‌نام شده در استان، کارت مرزنشینی صادر شده است.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان این‌که این کارت تمام شهروندان چهار شهرستان درمیان، قاین، زیرکوه و نهبندان را شامل می‌شود، اضافه کرد: سهمیه اعتبار کارت مرزنشینی برای هر نفر در مناطق عادی 100 دلار و در مناطق محروم 200 دلار است به عبارتی دیگر یک خانواده چهار نفره در مناطق محروم کارت مرزنشینی‌شان تا سقف 800 دلار شارژ می‌شود.

ماهگلی با بیان این که مدت اعتبار کارت‌ها یک ساله است، ادامه داد: تعاونی‌ها از سهمیه مرزنشینان استفاده نکرده‌اند.

وی اشاره‌ای به صادرات و واردات از محل بازارچه‌های مرزی استان کرد و گفت: با تصویب تشریفات صادرات از بازارچه‌ها میزان صادرات از بازارچه گلورده درمیان در هفت ماهه سال جاری با 81 درصد رشد ارزی به 43میلیون و 944 هزار و 106 دلار رسیده است و این در حالی که در سال گذشته با حذف تشریفات از بازارچه‌ها، گلورده بیشترین کاهش صادرات را داشت.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی، از رشد 24 درصدی صادرات استان در نیمه نخست سال جاری خبر داد و اذعان داشت: در سال گذشته 154 میلیون دلار انواع محصولات غذایی، ساختمانی، میوه، تره‌بار، فرش و موتور سیکلت به افغانستان داشته‌ایم.

 انتهای پیام/69025/ق/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول