اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دلشوره باران از غم مرگ کودکی در کانال آب

آبگرفتگی در مرکز مازندران به معضلی اساسی تبدیل شده است که حتی باعث غرق شدن کودکی در جوی درون شهری شد.

دلشوره باران از غم مرگ کودکی در کانال آب

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری،دیگر صدای بارش باران خوشحالی ندارد تا نم باران احساس می‌شود هر لحظه دل‌شوره اینکه چه اتفاق ناگواری مانند سیل شرق و غرب استان رخ می‌دهد تن را می‌لرزاند.

*باران نعمت است یا نقمت

دیگر احساس اینکه بارش باران کدامین کشاورز را خوشحال و یا کدام رودخانه سرشار از آب می‌شود شعف ندارد.

اینکه بارش باران این موهبت خدادادی نعمت است یا نقمت دچار تردید می‌شویم چگونه باید به خود بقبولانیم ما فرزندان آب، دریا و بارانیم همان بارانی که اگر نمی‌بارید مردم دست به دعا می‌شدند و با بارش اندک بارانی، نذورات سرازیر می‌شد اما در دهه گذشته این نزولات آسمانی باعث بی‌خانمانی و مرگ هزاران نفر از مردم شده است و سال‌های گذشته هم‌استانی‌های ما بابت بارش باران جان خود را از دست داده‌اند و یاد اینکه حسین هشت ساله در جوی آبی که هم قد این بچه دبستانی بود چگونه جان داد دل هر فرد را متاثر می‌کند.

فکر اینکه مردم حاشیه رودخانه و دامنه کوه در روزهایی که هواشناسی بارندگی را اعلام می‌کند چگونه سر بر بالین می‌گذارند حس نگران کننده‌ای دارد تا بار دیگر داستان غم‌انگیز سیل شهرهای نکا، بهشهر، کلاردشت و میاندرود رخ ندهد.

اینکه باران به انسان احساس آرامش می‌دهد خیالی بود که دوران کودکی با آن دل‌خوش بودیم اما به چه دلیل در سال‌های اخیر کمترین بارش باران به سیلاب تبدیل می‌شود و راه تردد را مختل می‌کند موضوعی است که در استان‌های شمالی حل نشده مانده است.

*مصوبات هدایت آب‌های سطحی طرحی بر روی کاغذ مانده

اینکه بارش باران چگونه هدایت شود تا بتوان از این فرصت خدادادی در زمان کم آبی مورد استفاده قرار گیرد را باید از لابلای دست نوشته‌های مسئولانی که فقط کاغذنویس هستند تا دوره پشت میز نشینیشان تمام شود باید دید.

مصوباتی که برای آن اعتبار چند میلیاردی تعیین می‌کنند و مدتی بعد با اعلام اینکه محدودیت و تحریم‌ها باعث شد تا پروژه ها اجرا نشود همان عاملی است که باعث تخریب اماکن مسکونی، تجاری، کشاورزی، دامی و از همه مهم‌تر که این روزها بی‌اهمیت‌ترین مورد از سوی اربابان قدرت تلقی می‌شود جان شیرین هموطنان است را به مخاطره می‌اندازد.

این التهابات فکری و روحی عاملی شد تا در روزهای بارش باران دانش‌آموزان و افراد سن بالا تمایلی برای خروج از منزل نداشته باشند، معابری که اگر شهر را به درستی نشناسی در روزهای بارانی محدوده جوی آب به درستی قابل تشخیص نیست و با بالا آمدن آب باران در جوی و کانال‌ها با بارانی که که حداقل 10 سانت از سطح معابر بالاتر است یکسان می‌شود، همان اتفاقی را شاهد خواهیم بود که برای کودک همدانی، حسین قدمی در ساری و نیز سایر شهرهای استان رخ داده و می‌دهد.

*دغدغه غرق شدن در جوی آب

اینکه در ایام تابستان دغدغه غرق شدن مردم در استفاده از دریا مسئولان کشوری و استانی را مجاب می‌کند تا جلسات ویژه طرح سالم‌سازی دریا را تشکیل دهند موضوعی تکراری و بی‌ثمر در مازندران مانده است و هر ساله آمار غرقی‌ها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه مدل غرق شدن نیز تغییر می‌کند اما آنچه در این بحث مورد اشاره است غرق شدن در جویی با ارتفاع حدود یک متری است که با بارش باران جان یک کودک دبستانی را گرفت و به سینه خاک سپرد.

این‌ها همه مواردی است که نمی‌توان با صرف هزینه درد دل مادری که فرزندش، زنی که شوهر و بستگانش را از دست می‌دهد و پیرمردی که تمام عمر برای داشتن سر پناه جوانی را به کهن‌سالی می‌گذراند را در یک چشم برهم زدن بر اثر بی‌تعهدی و چشم پوشی مسئولان امر به دل سیل سپرده می‌شود التیام بخشید.

*اجرا نشدن حقوق شهروندی

کم کاری و نقض حقوق شهروندی از سوی برخی مسئولان در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم شهری همان موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد شاید مسئولان،حقوق مسلم شهروندان را از یاد برده و برای برآورده کردن حداقل امکانات دریغ می‌کنند این موضوع نه تنها در مرکز مازندران بلکه در سطح استان رواج دارد.

*برای فریاد رسانه‌ها گوش شنوایی نیست

نابسامانی وضعیت زیرساختی در مازندران به ویژه اجرایی نشدن طرح هدایت آب‌های سطحی موضوعی است که بارها از حنجر رسانه‌ها به فریاد درآمد و هیچ گوش شنوایی قادر به شنیدن نبود.

با بارش شب گذشته در ساری گفت و شنودهای مردمی حاکی از این بود که تا دقایقی بعد شهر آب‌بندان می‌شود و در این  حال و هوا بازار دربستی حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز داغ شده بود.

برخی از کسبه که دارای اماکن تجاری هم‌سطح با خیابان بودند با استفاده از آموزش پدافند غیرعامل زمینه مقابله با ورود باران به داخل مغازه را تدارک دیده و با مزاحی که حاکی از جدیت بود پیش‌بینی کیسه‌های شنی را تدارک دیدند.

کسبه بازار نرگیسه ساری دلیل آب‌گرفتگی را وجود زباله و نخاله‌های شهری در جوی‌ها دانستند و به زعم خود رفع گیر از سوی شهرداری را باعث جاری شدن مستمر آب باران در داخل آبراهه می‌دانستند.

اما وقتی با یکی از کسبه شهر گفت‌وگو کردیم بحث آبگرفتگی را ناشی از مشکلات فرهنگی و عمرانی دانست و گفت: ساری با داشتن جوی، رودخانه و چشمه نباید دغدغه آب گرفتگی را داشته باشد.

*ساری 60 سال دست نخورده است

احمد رسولی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری متعلق به 50 سال پیش بوده و برای جمعیت آن موقع تعریف شده است، افزود: 62 سال عمر از خدا گرفته‌ام هنوز شاهد تغییر اساسی در تعریض و یا طراحی داخل بافت شهری ساری نبودم.

وی خاطرنشان کرد: مردم ساری در همه عرصه‌ها با دولت‌مردان همراه هستند اما مرکز مازندران به توسعه یافتگی نرسید.

در این گزارش یکی از راننده‌های داخل شهری با بیان اینکه در روزهای بارانی مسافران را در کنار جوی‌ها پیاده نمی‌کنم، گفت: با بالا آمدن آب راه را از چاه نمی‌توان تشخیص داد.

*ایجاد امنیت نسبی برای شهروندان

حسین جویباری یکی از شهروندان ساروی با بیان اینکه بارها مسافران زیادی در هنگام پیاده شدن از تاکسی در میدان شهدا به داخل این جوی‌های طویل بیش از یک متر افتادند، افزود: شهروندان نیازمند امنیت نسبی در همه بخش‌ها هستند.

محمد حبیب‌زاده یکی از جوانان ساروی نیز در این گزارش در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عامل آبگرفتگی در سطح شهر را چه می‌دانید،گفت: چند سالی است که با بارش باران شهر دچار آبگرفتگی می‌شود و به احتمال زیاد به دلیل ساخت و ساز بی‌رویه در داخل بافت شهری است.

وی با بیان اینکه میزان بارش باران با گذشته متفاوت نیست،افزود: عامل جاری شدن سیل برداشت بی‌رویه از جنگل و بستر رودخانه‌ها است که باید از روزی بترسیم که حادثه جنگل گلستان، سیل نکا و بهشهر گریبانگیر ما نشود.

*868 میلی‌متر میزان بارش چهار روز گذشته

به گزارش فارس، به استناد از سامانه اطلاع رسانی هواشناسی در چهار روز گذشته 868 میلی‌متر در مازندران باران بارید که می توان اعلام کرد به طور میانگین در هر شهر 58 میلی‌متر بارش باران را شاهد بودیم. میزان بیشترین بارندگی در رامسر با 127 و سه دهم میلی‌متر و کمترین بارش باران در کجور با 29 و دو دهم میلی‌متر به ثبت رسیده است. سالانه به طور میانگین در غرب استان 800 میلی‌متر، در بخش مرکزی 650 میلی‌متر و در ارتفاعات 400 میلی‌متر باران می‌بارد.

وقتی در تهیه این گزارش با شهروندان هم صحبت  شدیم از کسبه تا کارمند، محصل و دانشجو، خانه‌دار و دکتر همه از عدم جدیت و رسیدگی به اوضاع بی‌سامان شهری و رعایت نکردن اصول فنی در زیر ساخت‌های شهری که یکی از اساسی‌ترین آن مهار آب‌های سطحی در فصل باران است؛گلایه دارند به گونه‌ای که مردم این دیار به جای تقاضا در امور پیشرفته شهری همچنان نگران کوچه، پیاده‌روها و غیره هستند.

*هدایت آب‌های سطحی طبق قانون

مشکلات آب‌گرفتگی معابر که بنا به وظایف مطروحه در قانون شوراهای اسلامی و قانون شهرداری‌ها تسطیح معابر و  نهرهای عمومی و مجاری آب و فاضلاب ایجاد توسعه معابر از موارد مورد استناد بند 18 ماده 71 قانون شوراها و بند یک و دو ماده 55 قانون شهرداری و بند 19 ماده 71 قانون شوراها که در سطر اول بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مبنی بر اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر در قبال بروز سیل اشاره شده است.

پروژه طرح هدایت آب‌های سطحی بیش از 13 سال است که در مرکز مازندران طرح مطالعاتی آن به پایان رسید و  این طرح با هدف رفع آبگرفتگی معابر شهر و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی به رودخانه تجن، گذرخان و  اسپه‌ورد به تصویب رسید.

*اجرای نیمه‌تمام هدایت آب‌های سطحی در ساری

بدین منظور در سال گذشته شهردار ساری پروژه هدایت آب‌های سطحی را از میدان امام تا بلوار شهید قاسمی به اجرا درآورد و مهر ماه‌ سال‌جاری فعالیت روبنایی این طرح عمرانی تا حدودی اجرا شد.

اما با بارش شدید باران در روزهای گذشته شهر ساری شاهد آبگرفتگی در همین محوطه بود که به اذعان مسئولان ارشد در شهرداری ساری طرح هدایت آب‌های سطحی هنوز به پایان نرسیده است.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد جوی و کانال‌های است که در مرکز مازندران به منظور هدایت آب‌های سطحی ایجاد شد اما با توجه به تکمیل و ساخت بدنه بسیاری از این آبراهه‌ها حفاظ ندارند و همی  نداشتن فضای ایمنی باعث شد تا در زمان آبگرفتگی در بلوار خزر جوی آب محل مرگ کودکی شود.

*سرپوشیده کردن کانال آب 10 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

در این رابطه شهردار ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد،کانال‌های آب در مرکز شهر دارای حفاظ است اما برای جوی‌ها حفاظ تعریف نشد و بسیاری از اینگونه آبراهه‌ها سرپوشیده نیستند.

مهدی عبوری با اشاره به اینکه برای سرپوشیده کردن کانال‌های آب نیازمند اعتبار 10 میلیارد تومانی هستیم، افزود: با این موقعیت مالی حفاظ دار شدن کانال‌ها کمی زمان‌بر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با شروع باران ستاد بحران در شهرداری ساری فعال است تا برای رفع مشکلات اقدامات ویژه به عمل آید.

عبوری طرح هدایت آب‌های سطحی را نیمه تمام دانست و ادامه داد: هنوز رینگ‌گذاری‌ها مانده است.

*کانال‌ها سرپوشیده شوند

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس بر الزامی بودن حفاظ بر روی کانال‌ها تاکید کرد و گفت: اگر در این موضوع دستورالعمل هم نباشد عقل حکم می‌کند که کانال‌ها سر پوشیده شوند.

مهدی رازجویان جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی را اقدام اولیه یک شهرداری دانست و ادامه داد: وظیفه شهرداری‌ها فقط جمع‌آوری زباله نیست.

وی با بیان اینکه معضل آبگرفتگی در ساری پررنگ شده است، یادآور شد: اقدام خوبی از سوی شهرداری مرکز استان صورت گرفت که باید منتظر اتمام پروژه باشیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران خاطر نشان کرد: در بحث هدایت آب‌های سطحی در طرفین خیابان به صورت کانی وود و در برخی موارد اگر حجم آب زیاد باشد به صورت نهر تعبیه می‌شود که در این صورت نیازمند حفاظ نیست.

وی اضافه کرد: اگر کانالی با عمق یک‌متر و عرض 50 سانتی‌متر برای هدایت آب از سایر خیابان‌ها باشد کانال محسوب شده و نیازمند حفاظ است.

رازجویان با اشاره به اینکه کانال‌ها بیشتر به صورت حلقوی و یا مکعبی باشد براساس حجم آب باید دارای حفاظ بتنی و یا فلزی شود، افزود: بیشتر آبگرفتگی‌ها در بافت قدیم شهری دیده می‌شود که باید از طریق هدایت آب‌های سطحی صورت گیرد.

*اگوکشی تنها راه حل هدایت آب‌های سطحی

وی احداث کانال‌هایی که در حال حاضر احداث می‌شود را اقدامی موقتی برای انتقال آب‌های سطحی دانست و گفت: برای جلوگیری از معضل آبگرفتگی باید اگوکشی شود.

رازجویان اذعان داشت: فقط شهر جویبار اقدام به طرح هدایت آب‌های سطحی از طریق اگوکشی را اجرا کرد.

به گزارش فارس، مشکل آبگرفتگی معضلی برای کل استان است و حتی خبرها حاکی از آن است در سایر استان‌ها این روند مشکل‌ساز شده است.

*یک پیشنهاد

آیا بهتر نیست به جای آنکه کمی از رنج مردم این دیار را با تمامی کاستی‌های موجود در استانی با این همه مواهب الهی اما محروم، کم کنیم بودجه‌های اختصاصی را صرف کارهای غیر ضروری نکرده و آن را به بخش مدیریت شهری و زیر ساخت‌های شهری اختصاص دهیم تا دیگر در چهره شهروندان مازندرانی شاهد غم ماندگاری که با شنیدن خبر غرق شدن کودکی در کانال آب و غیره نشسته، نباشیم.

آبگرفتگی کوچه‌ها و معابر قصه تکراری شهروندان در نقاط مختلف است که گویا نمی‌توان پایانی بر آن متصور بود.

=============

گزارش:رقیه نعلبندانی

=============

انتهای پیام/86006/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول