اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در بحرین:

بقیة‌الله قاطع در بازسازی انسان است / جبر اموی ریشه تفکرات تکفیری امروز است

نماینده ولی فقیه در بحرین گفت: نسل انسان خراب شده و برای بازسازی دوباره آن بقیة‌الله کل این بنا را دوباره می‌سازد.

بقیة‌الله قاطع در بازسازی انسان است / جبر اموی ریشه تفکرات تکفیری امروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری بحرینی ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: در روایات آمده امام زمان(عج) در جمعه‌ای که عاشورا است ظهور کرده و شعار «یا لثارات‌الحسین» سر می‌دهد و صفات یاران ایشان مانند صفات یاران اباعبدالله(ع) است.

وی اضافه کرد: حرکت و رسالت تمام انبیا از آدم ابوالبشر تا حضرت ختمی مرتبت، مقدمه ظهور امام زمان(عج) بوده است.

به گفته انصاری، قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هفت برنامه را دنبال می‌کرد که شامل سرفصل‌هایی مانند به سوی کوفه، مبارزه با ظالم (که نباید مبارزه با شخص تلقی شود)، ثارالله بودن، به سوی ظهور، به سوی رجعت، به سوی قیامت و لقا‌الله است.

وی افزود: امام حسین(ع) می‌خواست با ظلم مبارزه کند و در این راه البته به دنبال تشکیل حکومت نیز بود چرا که تشکیل حکومت مقدمه اقامه احکام اجتماعی اسلام است و اینکه برخی بیان می‌کنند امام به دنبال حکومت نبود صحیح نیست.

انصاری ادامه داد: دیگر مطلبی که در این زمینه مهم است اینکه نامه‌های اهل کوفه در حرکت امام نقش داشت اما علت نامه نبود بلکه مسئله مهدویت غایت حرکت اباعبدالله بود.

انصاری در ادامه تصریح کرد: از این رو کل حرکت امام حسین(ع) و قیام عاشورا را اگر از منظر و غایت مهدویت نگاه کنیم تفاوت بارزی در تحلیل حاصل می‌آید.

این محقق علوم دینی اضافه کرد: سیدالشهدا می‌خواست تکلیف خود را ادا کند و در ادای تکلیف نتیجه اصل نیست که بیان شده «أخرج فان‌الله قد شاء ان یراک قتیلاً » یعنی خدا اراده کرده بود که حسین را کشته ببیند.

وی خاطرنشان کرد: در تحلیل واقعه عاشورا از این منظر، باید به وقایع قبل از آن بازگردیم و توجه کنیم که اگر جریان سقیفه پیش نمی‌آمد مسیر تاریخ به اینجا نمی‌رسید.

انصاری بیان کرد: غصب ولایت بر دل‌ها حجاب ایجاد کرده بود و با دو خون این حجاب کنار رفت و راه برای ظهور باز شد که یکی شهادت امیرالمومنین علی(ع) و دیگری شهادت اباعبدالله(ع) بود.

وی تصریح کرد: حسین تنها شهیدی است که کشته شد اما کسی نمی‌تواند برای وی خونخواهی کند و اگر چه قیام مختار ارزش داشت اما نباید گمان کنیم که مختار توانست تمام یا بخشی از انتقام اباعبدالله را بگیرد که خونخواه ابا‌عبدالله تنها بقیة‌الله(عج) است.

انصاری اضافه کرد: ممکن است شبهه وارد کنند که چون اباعبدالله(ع) باید شهید می‌شد این کار قضا و قدر الهی بود و نباید قاتلان را لعنت کرد اما باید بدانیم نخستین کسانی که این سخن را طرح کردند عبیدالله و یزید ملعون بودند.

جبر اموی ریشه تفکرات تکفیری امروز است

وی خاطرنشان کرد: عبیدالله ملعون می‌گفت: «قتله‌الله» یعنی اگر مصلحت نبود حسین(ع) کشته نمی‌شد.

انصاری با بیان اینکه اندیشه جبر اموی در تاریخ ریشه بسیاری از انحرافات در اسلام بوده است، افزود: یزید بر مبنای همین منطق جبر اموی می‌گفت خداوند صلاح دانسته که ملک و پادشاهی خود را بر من قرار دهد که اگر نمی‌خواست آن را به شما می‌داد.

وی با اشاره به مبارزات فکری جابربن عبدالله انصاری با منطق جبر اموی، ادامه داد: بقایای این اندیشه هنوز در نزد برخی وجود دارد و علمای راستین همواره در اثبات نادرستی آن کوشیده‌اند.

فلسفه بعثت انبیا ریشه در مهدویت دارد

انصاری در ادامه گفت: فلسفه بعثت انبیا این نیست که چند صباحی گروهی از مردم مومن شوند بلکه مهدویت علت غایی آن است ضمن اینکه که اگر دنیا در انتها پر از عدل و داد نشود زحمات انبیاء بیهوده خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین‌الناس بما اراک‌الله» یعنی پیامبر به بعثت رسید تا آنچه را که در معراج دیده پیاده کند.

وی اضافه کرد: آنچه که در معراج بود هیچ‌گاه پیاده نشد و نمی‌شود مگر زمانی که قائم(عج) ظهور کند.

انصاری تصریح کرد: تمام انبیا به دنبال پیاده کردن دین بودند اما نه در زمان حال که در آینده، چنانکه دین به معنای تمام و کمال حتی در زمان امیرالمومنین نیز اجرا نشد و از این منظر اصطلاح «حکومت عدل علی» چندان صحیح نیست که ایشان مجبور بود برای حفظ اصل دین سیره شیخین و بسیاری از مسائل دیگر را بپذیرد تا مقدمه و شرایط ایجاد عدل فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: آن که می‌خواهد عدل را پیاده کند باید ظلم و ظالم را نابود کند و برای این کار باید از علم لدنی بهره برد.

این محقق با اشاره به داستان حضرت خضر ادامه داد: در این جریان که خضر نبی علیه‌السلام دستور می‌دهد زنی صاحب فرزند از شوهر خود طلاق گیرد و فرد بیگناهی به قتل رسانده شود، عقول عامه تنها در انتها که دلایل این دستورات را در می‌یابد عدل خضر را تایید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آنگاه که عمر ملعون آن رفتار را با حضرت زهرا(س) کرد و می‌خواست چند قبر را برای پیدا کردن پیکر مطهر آن حضرت نبش کند حضرت علی(ع) یقه وی را گرفت و نزدیک بود او را خفه کند اما این کار را نکرد چون عدل ظاهری امیرالمومنین(ع) مقدمه عدل باطنی بقیة‌الله بود.

به گفته وی، علی(ع) می‌خواست اصل اسلام را حفظ کند تا این اندیشه ناب بماند و مصلح آخرالزمان آن را کامل کند.

وی با اشاره به تفاوت شیوه خضر و موسی (علیهم‌السلام) در ابلاغ رسالت بیان کرد: امام زمان(عج) خضری است اما امیرالمومنین علی(ع) موسوی بود و تنها آنان که خضری باشند می‌توانند در شمار یاران امام زمان باشند.

مجرمان و جنایتکاران در زمان ظهور جزا می‌شوند

انصاری تصریح کرد: امام عصر(عج) خضرگونه می‌تواند بدون استناد به شهادت عدل را پیاده کند چرا که در مسائل عادی باید برای صدور حکم اعدام قاتل شاهدانی شهادت دهند اما امام خضروار مسائل را بدون نیاز به شاهد در نزد خود وجدان کرده و دستور می‌دهد.

وی ابراز داشت: بسیاری از قاتلان و دزدان و مجرمان در طول تاریخ بوده‌اند که به خاطر اینکه ردی باقی نگذاشته‌اند به سزای عمل خود نرسیده‌اند و اینان تنها در زمان امام زمان(عج) است که بدون نیاز به مدرک و سند به سزای عمل خود رسانده می‌شوند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به برخی روایات عصر ظهور گفت: در زمان ظهور به دستور امام افرادی به ظاهر موجه اعدام می‌شوند و حتی جماعتی در حال نماز و امام جماعت آنان به دستور امام کشته خواهند شد و صد البته آن امام جماعت شاید فردی مانند «بن باز» تکفیری باشد که حکم سر بریدن شیعه را می‌داده است.

انصاری تصریح کرد: ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اسلام را به معنای واقعی پیاده کنیم که بخش عظیمی از روایات و احادیث از بین رفته و درک صحیح تمام آیات قرآن قبل از ظهور ممکن نیست.

وی اضافه کرد: اباعبدالله‌الحسین(ع) به خوبی انحراف مسلمانان بعد از سقیفه را تصویر می‌کند که می‌گوید کار به کجا رسیده که مانند منی باید در برابر امثال تویی برای مردم احتجاج کند و دلیل حقانیت بیاورد و آنچه امام معصوم می‌گوید در زمان ما بسیار بدتر است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در ابتدای نامه خود می‌گوید: «على‌الاسلام السلام اذا بلیت‌الامة براع مثل یزید» یعنی آن گاه که افرادى مانند یزید که حتى ظاهر اسلام را مراعات نمی‌کند بر مسند حکومت اسلامى بنشیند باید فاتحه اسلام را خواند.

انصاری افزود: یزید شارب خمر و قاتل نفس محترم است و اباعبدالله در نهایت از دعوی حقانیت خویش برای مردم دست شسته و اثبات شرارت یزیدیان را به خدا واگذار می‌کند که «الیس‌الصبح بقریب».

وی ادامه داد: با این مقدمات است که رسالت تمام انبیا از آدم تا خاتم و کربلا بر یک بستر ترجمان پیدا کرده و به یک غایت منتهی می‌شود و می‌توان گفت که موسی(ع) بخشی از کتاب کربلا را نوشته است.

این عالم و محقق برجسته افزود: اینکه گفته می‌شود «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یک معنای ظاهری دارد که بر مقابله با ظلم در هر زمان و مکان دلالت دارد اما می‌شود اثبات کرد که در تمام زمین‌ها، هفت آسمان، ملکوت و حتی در بهشت کربلا وجود دارد.

وی برای اثبات این سخن شاهد آورد و گفت: آنگاه که حضرت علی اصغر(ع) در آغوش اباعبدالله(ع) با اصابت تیر بر گلو به شهادت می‌رسد منادی از آسمان ندا در می‌دهد که «دعه یا حسین، فان له مضرعا فی‌الجنة» یعنی رهایش کن که برای وی شیردهی در آسمان مهیا شده است.

انصاری بیان کرد: دقت در اینکه پیش از رخ دادن حادثه کربلا و واقعه عاشورا یک دایه شیرده در بهشت برای علی اصغر(ع) آفریده شده رمزگشای این موضوع است.

وی بنابر این مقدمات ابراز داشت: در زمان غیبت مهم‌ترین مسئله معرفت به امام است و اینکه بدانیم امام بر تمام ذرات هستی اشراف دارد.

این محقق علوم دینی خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه اصطلاح «قادة‌الامم» به کار می‌رود و در جایی دیگر آمده «لم یؤت احدا من‌العالمین طأطأ کل جبار لفضلکم و ذل کل شی‏ء لکم» یعنی حتی درخت، خاک و جانوران از امام معصوم دستور می‌گیرند.

بقیة‌الله(عج) منتقم فاطمه و قاطع در بازسازی انسان است

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بسیاری از قرائت‌های قرآن بنابر مخارج حروف و فتحه و ضمه در نزد ائمه اطهار باقی مانده و به ما نرسیده است.

وی افزود: آیه شریفه «من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی‌القتل إنه کان منصورا» اگر به سکون آخر «یسرف» خوانده شود این معنی را پیدا می‌کند که نباید در انتقام قتل مظلوم اسراف کرد.

به گفته وی، در همین آیه اگر «یسرف» به ضم انتها خوانده شود این معنا را می‌دهد که منتقمی می‌آید که در کشتن اسراف نمی‌کند اما پیروز مطلق خواهد بود.

انصاری در تبیین نظریه خود که حاصل 15 سال تحقیق و پژوهش بوده و در مقالات مفصلی انتشار پیدا کرده، افزود: این آیه درباره امام زمان(عج) است و این معنا را می‌دهد که آن امام برای گرفتن انتقام اباعبدالله(ع) و لعن ابدی بنی‌امیه که در زیارت عاشورا هزاران سال تکرار شده، از زن و مرد و حتی کودک با ریشه اموی همگی را خواهد کشت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بیان کردیم باید موضوع ظهور را خضری نگاه کرد به همین دلیل است که بدانیم زمانی امام زمان(عج) حتی کودکان از لشگر مقابل را برای پاکسازی نهایی نسل انسان و ساختن دوباره آن می‌کشد.

وی با اشاره به آیه شریفه « من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی‌القتل إنه کان منصورا» گفت: در زیارت عاشورا نسل اندر نسل بنی امیه نفرین شده و این شامل نسل‌های آینده این شجره خبیثه نیز می‌شود حتی اگر برخی از فرزندان آنان شیعه شده باشند.

انصاری بیان کرد: زمینی را که می‌خواهیم آماده کشت کنیم ممکن است چند دانه گوجه، هندوانه خودرو یا گل و لانه پرنده نیز در آن باشد اما برای رسیدن به محصول نهایی باید از آن چند ثمره گذشت و زمین را شخم زد.

وی در این زمینه از سیره رسول اکرم(ص) نیز مثال آورد و گفت: در زمان پیامبر دشمنان برخی اسرا را به عنوان سپر در مقابل لشگر می‌بستند و آنگاه که اصحاب از تیر انداختن مردد بودند پیامبر دستور پرتاب داد چراکه امکان نصر بدون این هزینه متصور نبود.

به گفته وی، در جنگ امام زمان(عج) با سفیانی و استقرار نهایی عدل و نابودی ظلم ممکن است تعدادی از خوبان و بی‌گناهان به سبب آن که در سوی مقابل هستند قربانی شوند اما در رجعت به آنان وعده جبران داده شده است.

انصاری با بیان مثالی از حوادث روز در این زمینه اضافه کرد: آنگاه که تکفیری‌ها دستور سر بریدن شیعه را دادند جنگ به راه افتاد و اکنون در پیشروی‌های جیش‌السوری ممکن است کودکانی نیز کشته شوند که اجتناب‌ناپذیر است و باید دقت کرد که تروریست‌هایی که در جبهه مقابل می‌جنگند نیز فرزندان مادرانی هستند و روزگاری کودک بوده‌اند.

وی تصریح کرد: نسل انسان خراب شده و برای بازسازی دوباره آن باید کل این بنا را از بنیان نابود کرد و دوباره ساخت.

نماینده ولی فقیه در بحرین ابراز داشت: « فإن انتهوا فلا عدوان إلا على‌الظالمین» در عصر پیش از ظهور معنا و مصداق دارد و آنگاه که امام غائب(عج) ظهور کند به دیگر فتوحات لشگر عدل را رقم زده و نابودی ظالمان را تسهیل می‌کند.

به گزارش فارس، جلسات سخنرانی این محقق حوزه و دانشگاه با حضور پرشور جمعیت و پرسش و اظهار نظرهای متعدد مدعوین، همراه است به‌گونه‌ای که در تطبیق این نظریات با مسائل روز گاه به تاریخ انقلاب، مسائل کودتای نوژه، روش حضرت امام خمینی(ره) و بسیاری مسائل دیگر پرداخته می‌شود.

جلسات سخنرانی انصاری بحرینی با موضوعات دیگر تا چند روز دیگر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه دارد.

انتهای پیام/2448/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول