اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غدیر عید مستضعفان، عید محرومان و عید مظلومان

ظهور ولایت در صحنه غدیر

مسئله غدیر این است که به ما یاد دهند چه طور باید از ولی خدا و نایب بر حق او که ولی‌فقیه است در هر زمان تبعیت محض کنیم.

ظهور ولایت در صحنه غدیر

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم صدوقی: در فرهنگ قرآنی برنامه خاصی برای هدایت و راهیابی انسان برای طی مراحل کمال وجود دارد که تدبر در آن موجب می‌شود آدمی از توانایی‌های خود غافل نشود و خود را از ورطه تنزل حیوانی برهاند و در مسیر صعود و عروج انسانی قرار دهد.

این تکلیف و فرایض، نیازی را از خدای سبحان برآورده نمی‌کند بلکه استعدادهای انسان را شکوفا کرده و او را در رسیدن به مقصد و مقصودش یاری می‌دهد. این برنامه خاص در فرهنگ قرآنی دین نامیده می‌شود و به تعبیری نحوه سلوک آدمی در زندگی دنیا برای رسیدن به سعادت حقیقی اخروی، دین نامیده شده و از سوی دیگر افرادی شایسته یعنی انبیا و جانشینان به حق آنان، مصمم و قاطع انتخاب شدند تا پیام رسان وحی الهی باشند. خداوند می‌فرماید: «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ...» (انعام آیه 124) به همین خاطر شیعه معتقد است که جانشین پیامبر نیز باید از جانب خدا تعیین شود. زیرا آگاهی بر صفاتی همانند علم و عصمت که از شرایط عمده جانشین پیامبر است برای انسان عادی امکان‌پذیر نیست.

ماجرای غدیر خم یکی از آن موارد است و اساساً به همین خاطر شکل می‌گیرد. در این حادثه وجود مبارک امیرمؤمنان علی علیه‌السلام از ناحیه خدای سبحان به عنوان سرسلسله امامت و رهبری برگزیده شد، ولی متأسفانه آنچه در عمل و واقع صورت گرفت تنزل امامت به حضیض خلافت بود و مسئله جانشینی پیامبر در حد یک سلطان پایین آمد. چرا که در زیر سایه سقیفه بی‌پایه گروهی جمع آمدند و برای پیامبر جانشین تعیین کردند. اما شیعه معتقد است سقیفه و امثال آن نمی‌تواند کسی را به آن مقام نصب کرده و یا کسی را از آن تنزل دهند.

آیات قرآنی متعددی این مدعای شیعه را تصدیق می‌کند از جمله آیه اکمال «الیوم یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» (مائده آیه 3).

در غدیر وجود مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از ناحیه خداوند به عنوان سرسلسله امامت و رهبری برگزیده شد و به این ترتیب در غدیر که میعاد آسمانیان و میثاق زمینیان بود، وعده وقوع دو فراز آسمانی تحقق یافت. نخست ظرفیت و امکان فوق‌العاده‌ای هم‌زمان با آخرین لحظات حیات رسول اکرم صلی الله و علیه و آله به دین داده شد و حقیقت ولایت در متن دین تعبیه گردید و دین حقیقی و واقعی مشخص شد و آن به عهده صاحبان مقام ولایت قرار گرفت.

دوم اینکه مشخص شد آن کس که از حریم دین دفاع کرده و اجازه تعدی و تاخت و تاز در عرصه دین را نمی‌دهد، ولی الله است. او با خدای خود عهدی بسته و با خون خود آن را امضا کرده و اجازه ظلم به حدود معارف، احکام و حکم الهی را نمی‌دهد و شمشیر عدالت او برای تثبیت این میثاق الهی و پاسداری از آن پیوسته مبارز می‌طلبد.

می‌دانید که واقعه تاریخی غدیر را 110 تن از صحابه و 89 تن از تابعان نقل کردند که نام آنان در منابع اهل سنت نیز ثبت شده است. حدود 360 تن از عالمان اهل سنت این حدیث را در کتاب‌های خود ثبت کرده‌اند و به این طریق یعنی آشکارا در غدیر خم سال 10 هجری پیامبر ماموریت خود را علنی کرد و در میان انبوهی از حجاج با مطرح کردن علی علیه‌السلام به عنوان جانشین خود و ولی مسلمین غدیر را عید ولایت اعلام کرده است و عملاً و آشکارا نشان داد که امامت تداوم رسالت است.

رسول خدا صلی الله و علیه و آله با دست خود علی را منصوب کرد و نشان داد که رسالت منهای امامت معنا ندارد و آنچه رسالت را حفظ می‌کند امامت است اما از آنجا که بدترین مشکل رهبران الهی ضعف فرهنگی مردم است آنچه باید صورت می‌گرفت در محدودیت واقع شد تا در بستر زمان این رشد فرهنگی صورت گیرد.

همان گونه که خداوند در قرآن مطرح کرد آنجا که به نگرانی موسی کلیم علیه السلام از جهل مردم دستور حرکت می‌دهد و می‌گوید به سوی دریا حرکت کن و این در حالی بود که بنی‌اسرائیل به جای تبعیت از مقام ولی، معترضانه گفتند: ای موسی دریا در پیش است و شمشیر فرعون در پشت، ما را بین دو مرگ میخکوب کرده‌ای!

از این رو روز عید غدیر عید مستضعفان، عید محرومان و عید مظلومان جهان است. عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم صلی الله و علیه و آله برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیاء، امیر را منصوب فرمود. غدیر از علی است نه علی از غدیر. خداوند امر کرد حکومت و سیاست را پیامبر صلی الله و علیه و آله به علی علیه السلام واگذارد. غدیر روز تعیین همیشگی امامت است تا ائمه هدی بودند آنها رهبر بودند و بعد از آنها فقها. آنهایی که متعهد هستند، اسلام شناسند، زهد و تقوای حقیقی دارند، از دنیا اعراض کرده و آن را خوب می‌شناسند، از این رو به زرق و برق دنیا هیچ توجهی ندارند و آنهایی که به مردم بیش از عزیزانشان توجه دارند.

زنده نگه داشتن غدیر برای چیست؟ نه برای اینکه چراغانی شود و قصیده‌ خوانی و مداحی. این‌ها خوب است اما مسئله اصلی این نیست. مسئله اصلی این است که به ما یاد دهند چه طور باید از ولی خدا و نایب بر حق او که ولایت فقیه است در هر زمان تبعیت محض کنیم. غدیر منحصر به آن زمان از تاریخ نیست، بلکه امتداد آن تا حیات بشریت کشیده می‌شود و در پایان باید بدانیم نهضت تربیتی و با عظمت پیامبراکرم صلی الله و علیه و آله از« بعثت» آغاز شد و در «غدیر» به کمال رسید و در «عاشورا» به ثمر نشست و در بستر «انتظار» تداوم یافته و در فضای «ظهور» و قیام امام مهدی (عج) عینیت می‌یابد.

بار خدایا به برکت اهل بیت علیهم السلام، همه علاقه‌مندان به قرآن و عترت را از فیض ولایت آن بزرگواران بهره‌مند فرما. آمین

انتهای پیام/2258/ر40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول