اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان:

هر 100 نفر یک مترمربع فضای کتابخانه‌ای دارند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: برابر سند چشم انداز توسعه کشور در افق 1404، میزان سرانه فضاهای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی باید به ازای هر 100 نفر هشت متر باشد که این رقم برای استان هرمزگان هم اکنون یک متر است.

هر 100 نفر یک مترمربع فضای کتابخانه‌ای دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محسن زینلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای کم کردن فاصله زیاد شاخص کشوری، در این زمینه هشت کتابخانه عمومی در استان هرمزگان با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال احداث است که دو کتابخانه در رودان و بندرلنگه در آستانه بهره‌برداری است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل در راستای افزایش فضاهای فیزیکی از طرح کتابخانه‌های مشارکتی و استفاده از فضاهای عمومی در روستاها و شهرها خبر داد و افزود: با کمک دهیاری‌ها استفاده از فضاهای موجود در روستاها که قابلیت استفاده را داشته باشد در دستور کار است که در چند منطقه اجرایی شده است.

به گفته زینلی در این راستا تاکنون 15 کتابخانه مشارکتی به مجموع کتابخانه‌های استان اضافه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در ادامه از راه‌اندازی 12 ایستگاه مطالعه در بندرعباس، قشم و میناب خبر داد و گفت: این طرح در سه فاز اجرایی شده است و با بهره‌گیری از 260 هزار جلد کتاب، 70 هزار مراجعه‌کننده تاکنون از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

وی جذب 23 نفر نیروی انسانی که هشت نفر آن را کارشناس شامل می‌شود را از دیگر اقدامات این اداره کل در یک سال گذشته عنوان کرد.

این مسئول همچنین با اشاره به برنامه‌های افزایش سرانه مطالعه کتاب در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: به منظور افزایش سرانه مطالعه کتاب طرح‌های گوناگونی از جمله فرهنگ‌سازی برای سنین پایه را در دستور کار داریم که از اهم آن می‌توان به شاداب سازی فضاهای کتابخانه‌ها و همچنین راه‌اندازی بخش ویژه کودکان با طراحی مناسب و استفاده از اتاق قصه اشاره کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان همچنین از رونمایی نرم‌افزار جامع اطلاعات کتابخانه‌های عمومی استان برای گوشی‌های هوشمند آندروید در استان هرمزگان برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: این نرم افزار که مهم‌ترین ویژگی آن دارا بودن اطلاعات و آمار لحظه‌ای کتابخانه‌های استان هرمزگان است توسط جوانان هرمزگان طراحی و رایگان به بازار عرضه شده است.

وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی یادآور شد: طرح مبادله کتاب در روزهای پنج‌شنبه در محل پرچم در پارک غدیر بندرعباس مرکزی از جمله برنامه‌های این اداره کل است و علاوه بر عرضه کتاب از سوی این اداره کل علاقه‌مندان می‌توانند در این مکان کتاب‌های خود را با یکدیگر مبادله کنند.

زینلی در پاسخ به این سوال که برابر بررسی‌ها کارشناسی کدام کتاب‌ها از اقبال بیشتری در کتابخانه‌های عموی برخوردار هستند، اظهار داشت: بخش ادبیات بیشترین مراجعه و زبان و دین کم‌ترین میزان مراجعه را در بین کتب کتابخانه‌های عمومی دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: برابر سند چشم انداز توسعه کشور در افق 1404، میزان سرانه فضاهای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی باید به ازای هر 100 نفر هشت متر باشد که این رقم برای استان هرمزگان هم اکنون یک متر است.

وی در پایان گفت: برای افزایش سرانه کتاب طرح‌های مختلفی در دستور کار است که مهم‌ترین رویکرد آن فرهنگ‌سازی در خصوص افزایش سرانه مطالعه کتاب است.

انتهای پیام/88007/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول