اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تولید دانه‌های روغنی در خوزستان گزارش می‌دهد

دانه‌های روغنی جبرانی برای کمبود روغن در خوزستان

افزایش کشت تولید دانه‌های روغنی در سال‌های اخیر و در استان خوزستان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنان در انتظار حمایت مضاعف مسئولان است.

دانه‌های روغنی جبرانی برای کمبود روغن در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، روغن یکی از لازمه‌های طبخ غذا و به کار انداختن اندام‌های مختلف بدن است و به اصطلاح گردش کار بدن را روی غلتک می‌اندازد.

در چند سال اخیر که کشور ما با تحریم‌ها مواجه شده با خودکفایی در بخش کشاورزی، تولید روغن با استفاده از افزایش تولید دانه‌های روغنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و اراضی کشاورزی و مناطقی که در این زمینه مستعد بودند بیش از پیش به تولید این محصول گران روی آورده‌اند.

برخی از شهرستان‌های این استان با وجود همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که بدون اطلاع در زمینه کشت دانه‌های روغنی داشتند هیچگاه در این زمینه اقدامی اجرایی نکرده بودند. این موضوع اما امروزه بسیاری از کشاورزان را برای کشت و کار در این راستا تشویق کرده و البته گرانی این نوع محصول بسیاری را نیز به وجد آورده است.

اما خوشبختانه با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، کشت این نوع محصول در شهرهای شمالی استان در حال پویایی‌ست.

کلزا و کنجد و خردل از جمله این دانه‌ها هستند که امروزه در تولید روغن‌های مختلف گیاهی به کار گرفته می‌شوند و ما را به سوی خودکفایی در تولید روغن و جبران کمبودهای موجود در این زمینه سوق می‌دهند.

این روند را در برخی شهرهای استان بررسی کرده‌ایم که در زیر به اختصار آن را خواهید خواند.

*جنوب خوزستان برای کشت دانه‌های روغنی سازگار نیست

رئیس اداره ترویج و آموزش کشاورزی جهاد کشاورزی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: کشت دانه‌های روغنی در جنوب استان خوزستان جواب نمی‌دهد زیرا شرایط آب و هوایی این مناطق سازگار با رشد این محصولات نیست.

مریم طهماسبی ادامه داد: مثلا حتی در شهرستان آبادان تولید گندم نداریم زیرا جواب نمی‌دهد اما در خرمشهر این محصول کشت و برداشت می‌شود و هیچ مشکلی برای تولید آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: در مجموع کشت دانه‌های روغنی در مزارع و بخش‌های شمالی استان خوزستان نظیر مسجدسلیمان، لالی و هفتکل در حال تولید این نوع محصولات هستند.

*کشت دانه‌های روغنی امسال بیشتر از سال گذشته

رئیس اداره جهاد کشاورزی حمیدیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: کشت دانه‌های روغنی در مزارع و اراضی کشاورزی شهرستان امسال بیشتر از سال گذشته است.

سیدهدایت موسوی عنوان کرد: سال گذشته مجموع محصول روغنی ما بین 200 تا 300 هکتار بود اما امسال با پیش بینی‌های صورت گرفته به 600 هکتار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای کشت این نوع محصولات در حمیدیه توسط این اداره تلاش‌های زیادی صورت گرفته است گفت: کشت دانه‌های روغنی از لحاظ فنی برای تناوب زراعی بسیار خوب و مفید است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان حمیدیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور با کمبود روغن مواجه هستیم باید تولید این محصولات را هرچه بیشتر حمایت و کشاورزان را برای این امر تشویق کنیم.

وی بیان کرد: این نوع محصولات هم گران‌تر هستند و هم اینکه برای خودکفایی در روغن بسیار موثر واقع می‌شوند به همین دلیل ترغیب کشاورزان برای تولید دانه‌های روغنی باید هر چه بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

*تولید 50 درصد کنجد خوزستان در زیدون بهبهان

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در این منطقه 6 هزار و 500 هکتار به کشت دانه‌های روغنی کنجد اختصاص داده شده است که بیشتر این اراضی در زیدون بهبهان قرار دارند.

محمدرضا حسنی با بیان اینکه 50 درصد کنجد استان خوزستان در زیدون بهبهان کشت می‌شود افزود: حدود دو سال است که کشت دانه‌های روغنی در این شهرستان بیشتر شده است و کشاورزان با توجه به گرانی این محصول نسبت به تولید آن رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: مطمئنا وقتی کشاورز می‌بیند محصول آن در بازار خریدار بیشتری دارد و تولیدات آن را به قیمت بیشتری نسبت به سایر محصولاتش خریداری می‌کنند نسبت به کشت و کار در خصوص این نوع محصول تلاش بیشتری می‌کند زیرا 90 درصد مردم این منطقه از راه کشاورزی و دامپروری امورات خود را می‌گذرانند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال 10 میلیون تومان سود در هر هکتار کشت دانه‌های روغنی، کشاورزان را هر چه بیشتر به سوی تولیدات روغنی رهنمون می‌کند و البته دولت نیز باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کند تا بتوان تولید محصولات را در این زمینه هر چه بیشتر ارتقا داد.

وی با اشاره به کشت کلزا نیز اضافه کرد: امسال پیش بینی برای تولید محصول کلزا نیز بیشتر از سال گذشته است و با توجه به اینکه قیمت خرید آن یک هزار و 900 تومان باشد امید است در این زمینه نیز شاهد تولید محصول بیشتری از سوی کشاورزان بهبهانی باشیم.

*تصمیم اکید مسئولان وزارتخانه برای کشت دانه‌های روغنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در استان اظهار کرد: با توجه به تصمیم اکید مسئولان وزارتخانه مبنی بر افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، این سازمان در سال جاری برنامه‌ریزی‌های بسیار مطلوبی برای تولیدات در این زمینه کرده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت: پیش‌بینی می‌شود کشت کلزا در سال جاری به 20 هزار هکتار برسد که در مقایسه با پارسال 14 هزار تن بیشتر است.

وی افزود: با توجه به رویکرد جدید، امسال بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشـت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است و در این زمینه کشاورزان را نیز حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های بالای این استان برای تولید دانه‌های روغنی تصریح کرد: خوزستان به علت دارا بودن زمین‌های حاصلخیز و اقلیم آب و هوایی مناسب، ظرفیت‌های فراوانی برای تامین نیازهای کشور در این زمینه دارد.

وی شهرستان‌های اهواز، شوش، بهبهان، دزفول، هندیجان، اندیمشک و رامـهرمز را در کشت دانه‌های روغنی بسیار مستعد معرفی کرد و ادامه داد: کشت دانه‌های روغنی برای تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک نیز بسیار موثر است.

این ظرفیت با وجود همه اقدامات صورت گرفته باز هم جای کار دارد و می‌تواند درآمدزایی مطلوب‌تری را نصیب استان و کشاورزان کند که تنها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی منظم در این زمینه می‌تواند بیش از پیش کارخانجات روغنی کشور را متوجه خوزستان کند.

=======

مریم خبازی

=======

انتهای پیام/72001/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول