اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه استخر‌های پرورش ماهی در مزرعه‌‌های ریگان

کشاورزان ریگانی در اقدامی خودجوش در کنار مزارع و باغ‌های خود به پرورش ماهی در استخرهای احداث شده روی آوردند.

توسعه استخر‌های پرورش ماهی در مزرعه‌‌های ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، کشاورزان ریگان در سال جاری در حالی‌ که با شرایط سخت آب و هوایی و تداوم خشکسالی 15 ساله دست و پنجه نرم می‌کنند، برای رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی به روش‌های دیگر تولید روی آوردند تا از تک محصولی در این شهرستان خارج شوند.

گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما در تابستان دسترنج کشاورزان را در امسال و سال‌های گذشته به باد داده است، اما این شرایط نتوانست عزم کشاورزان را برای بهبود شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد و مردمان سخت‌کوش کویر که در معرض توفان‌های مداوم شن و بادهای چند روزه قرار دارند به پرورش ماهی در مزارع خود روی آوردند.

این کشاورزان آبی را که به باغ آنها برای کشاورزی در حال جاری است در مسیر آن استخرهای پرورش ماهی یک هکتاری احداث کردند.

در شهرستان ریگان با داشتن 6 هزار هکتار زمین زیر کشت نخیلات سالانه 30 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود که به‌ دلیل شرایط آب و هوایی این محصول همه ساله دچار خسارت شدید می‌شود.

اقدامی خودجوش از سوی کشاورزان ریگانی

کشاورزان شهرستان ریگان در واقع شعار سال حماسه اقتصادی را جامه عمل پوشاندند و سعی در خارج شدن از اقتصاد تک محصولی در این شهرستان دارند و در اقدامی خودجوش در کنار مزارع و باغ‌های خود به پرورش ماهی روی آوردند.

منوچهر جهان‌تیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی در این شهرستان مشغول شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مجری طرح مزرعه تولید بچه ماهیان گرمابی «فیتوفاک امور کپور معمولی» و تولید ماهی بازاری هستم.

وی افزود: با توجه به اینکه تهیه بچه ماهیان گرمابی در استان کرمان با مشکل مواجه است و هزینه حمل و نقل بچه ماهیان از مراکز تکثیر گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و تلفات بین راهی نیز موجب افزایش این هزینه‌ها می‌شود، تصمیم به پرورش این نوع ماهی در ریگان گرفتم.

جهان‌تیغی ادامه داد: تصمیم گرفتم تا یک مزرعه حد وسط با مساحت 6 هکتار و سالانه تولید بچه ماهی یک میلیون و 500 هزار قطعه با وزن متوسط 10 گرم و همچنین تولید بیش از 20 تن ماهی بازاری احداث کنم.

وی گفت: با احداث این مزرعه و تولید بچه ماهی می‌توان علاوه بر تامین بچه ماهی استان کرمان مازاد آن را به استان‌های همجوار صادر کرد.

تولید ماهیان بازاری در ریگان

جهانتیغی افزود: با بررسی‌های به‌عمل آمده توسط کارشناسان شیلات استان منطقه ریگان از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی ظرفیت بسیار خوبی برای تولید ماهی و بچه ماهی گرمابی و تولید ماهیان بازاری وجود دارد.

وی افزود: در نیمه دوم سال می‌توان بر روی پرورش ماهیان سردآبی در استخرهای خاکی سرمایه‌گذاری کرد، لذا این طرح برای نخستین بار در شهرستان ریگان آغاز شده که با استقبال خوب کشاورزان ریگانی مواجه بوده است.

جهانتیغی تصریح کرد: با پشتیبانی مسئولان شرایط اشتغالزایی برای افراد جویای کار در این شهرستان فراهم شده است که با این اقدام قطب پرورش ماهی استان کرمان در شهرستان ریگان ایجاد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز به خبرنگار فارس گفت: امیدواریم در سالی که به نام سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

موسی جلالی اظهار داشت: یکی از مشکلات توسعه آبزی‌پروری به ویژه ماهیان گرمابی در شرق استان کرمان کمبود بچه ماهی بود که علاقمندان به پرورش ماهیان گرمابی بایستی از شمال کشور یا زابل و جیرفت این بچه ماهی را تامین می‌کردند.

ایجاد استخر پرورش ماهی در ریگان

وی افزود: با همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همکاری مدیریت شیلات استان کرمان و همکارانمان در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان موفق شدیم تا استخر حد واسط در روستای گروه سلمان‌رستم‌آباد و گنبکی راه‌اندازی کنیم که دارای حدود 2 میلیون لارو، آمور و کپور است و با استقبال خوب کشاورزان روبه‌رو شد.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان تصریح کرد: دو سال قبل رهاسازی این ماهیان با کارشناسی کارشناسان مجرب شیلات استان کرمان و شهرستان ریگان انجام گرفت و درصدد هستیم که با مراقبت و کارشناسی این لاروها در آینده‌ای نزدیک نیاز استان کرمان را تامین کنیم.

جلالی گفت: تاکنون 13 استخر پرورش ماهی در شهرستان ریگان احداث شده است که تعداد شش استخر یک هکتاری و بقیه در ابعاد کوچک‌تر احداث شدند.

وی افزود: کشاورزان ریگانی در اقدامی خودجوش به پرورش ماهیان گرمابی روی آوردند که با این اقدام اقتصاد شهرستان متحول می‌شود.

اعطای 3 میلیارد تسهیلات به کشاورزان

جلالی بیان داشت: برای احداث استخرهای پرورش ماهی تاکنون 3 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است و در صورت استقبال این تسهیلات افزایش می‌یابد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان ریگان دارای آب با کیفیت در زمینه پرورش آبزیان است به کشاورزان توصیه می‌شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.

اعتمادی افزود: شهرستان ریگان دارای 200 حلقه چاه و 50 رشته قنات است که کشاورزان می‌توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند.

وی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان ادامه داد: به راحتی می‌توان با سوق دادن جوانان و سرمایه‌ای اندک بیکاری در شرق استان کرمان را به یک رونق اقتصادی و تکاپوی مثال‌زدنی تبدیل کرد.

------------------------------

گزارش از موسی ملائیان

------------------------------

انتهای پیام/80014/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول