اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست خوزستان خبر داد

رد طرح بهشت‌آباد در خوزستان/ آلودگی کارون مربوط به پساب پرورش ماهی است

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به استنادهای قانونی و بحث‌های کار‌شناسی شده مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح بهشت‌آباد رد و اجرای آن غیرمنطقی است.

رد طرح بهشت‌آباد در خوزستان/ آلودگی کارون مربوط به پساب پرورش ماهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه شورای کیفی رودخانه کارون که امشب در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به استنادهای قانونی و بحث‌های کار‌شناسی شده مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح بهشت‌آباد رد و اجرای آن غیرمنطقی است.

وی بیان کرد: استان خوزستان با تولید 2.14 میلیون تن محصولات کشاورزی، 6.1 میلیون تن گندم، 1.6 میلیون تن نیشکر، 85 درصد تولید نفت خام، 5.26 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 5.3 میلیون تن فولاد خام، 14 هزار تن سیمان خام، 90 هزار تن ماهی و میگو و فعالیت بیش از 20 سد به عنوان قطب اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان از توقف فعالیت بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه خبر داد و گفت: تصفیه‌خانه شرق اهواز که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه به شمار می‌رود تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال فعالیت احداث آن متوقف شده است.

*تصفیه‌خانه اهواز به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی ادامه داد: این تصفیه‌خانه که 500 هزار نفر از جمعیت مردم اهواز را شامل می‌شود نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکل آن برطرف شود.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: در چند سال اخیر تصفیه‌خانه شهرستان‌های دزفول، شوشتر و رامهرمز به بهره‌برداری رسیده، همچنین تصفیه خانه‌های شهرهای دیگر استان در حال راه‌اندازی است.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون اقداماتی همچون شورای کیفی رودخانه کارون، پیشرفت طرح فاضلاب اهواز، ساماندهی فاضلاب شهرستان‌های استان، ساماندهی زهاب‌های کشاورزی، لایروبی رودخانه کارون، ساماندهی فاضلاب‌های بیمارستانی، طرح آبرسانی غدیر کمربند سبز اهواز، ریزگرد‌ها و مدیریت پسماند در راستای محیط زیست استان صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: بخشی از آلودگی کارون مربوط به پساب پرورش ماهی است که انتظار می‌رود مسئولان به این موضوع توجه کنند.

وی به طرح آبرسانی غدیر اشاره کرد و افزود: طرح غدیر یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های استان به شمار می‌رود که اگر اعتبار لازم در این طرح هزینه شود مشکل 25 شهر و یک‌هزار و 600 روستای استان برطرف خواهد شد.

لاهیجان‌زاده در ادامه به مشکل سازند نمکی در سد گتوند علیا اشاره کرد و گفت: این سد چهار میلیارد متر مکعب گنجایش آب دارد و خروجی آن یک‌هزار و 200 میکرو موس است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شوری آب سد گتوند نزدیک به دو هزار است و اگر مشکل سازند نمکی این سد برطرف نشود در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه میادین نفتی از دیگر معضلات استان است که آب، خاک و هوای استان را تحت‌‌الشعاع خود قرار می‌دهد، افزود: در سال‌های اخیر به طور مداوم شاهد شکستگی لوله هستیم که این امر رودخانه‌ها را آلوده می‌کند، اگرچه آلودگی‌های نفتی اجتناب ناپذیر است اما هر کدام از آلودگی‌ها ده‌ها میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در ادامه به موضوع ریزگرد‌ها اشاره کرد و افزود: طبق آمار‌ها از سال 75 تا 90 رطوبت هوا 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین میانگین درجه هوا سه درجه افزایش یافته است که رقم بسیاری است.

*32 روز شرایط بحرانی/ 200 روز هوای ناسالم

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال بیش 32 روز شرایط بحرانی داشتیم، همچنین در سال‌های 87 تا 91، 200 روز هوای ناسالم را تجربه کردیم.

لاهیجان‌زاده عنوان کرد: 70 درصد از منابع آلوده‌کننده مربوط به صنعت بوده و از این میزان 90 درصد مربوط به فعالیت‌های نفتی است.

وی در پایان گفت: 25 درصد منابع آلوده‌کننده مربوط به حمل‌ونقل و کشاورزی است.

انتهای پیام/72015/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول