اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اختصاص 360 میلیارد تسهیلات بانکی

اعتبارات توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همدان 8 برابر شد

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: با اختصاص 360 میلیارد تسهیلات بانکی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان همدان اعتبارات این بخش هشت برابر شد.

اعتبارات توسعه مکانیزاسیون کشاورزی همدان 8 برابر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی همدان، اکبر راستار از افزایش شاخص ضریب و درجه مکانیزاسیون استان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در سال جاری از 7500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور حدود 8.4 درصد آن یعنی 360 میلیارد ریال به استان همدان اختصاص یافته که به معنای هشت برابر شدن اعتبارات این حوزه و ارتقای جایگاه همدان از رتبه بیستم به رتبه چهارم کشوری است.

وی افزود: با توجه به اینکه متقاضیان باید 20 درصد از بهای ماشین‌آلات و تجهیزات درخواستی را خود بپردازند لذا انتظار می‌رود این تسهیلات منجر به ورود 450 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی استان گردد که باعث توسعه و ارتقای ضریب و درجه مکانیزاسیون استان خواهد شد.

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته تنها 6.1 تا 3.2 از اعتبارات کشور به این استان اختصاص می‌یافت اما با توجه به عملکرد مطلوب سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به ویژه در جذب 300 درصدی اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها (به طوری که از این ناحیه بیش از سه برابر اعتبارات ملی تخصیصی جذب اعتبار داشته‌ایم) موجب جلب توجه مسئولان کشوری و افزایش سهم استان شد.

وی با اشاره به تقسیم اعتبار فوق بین شهرستان‌ها و ابلاغ آن به مدیران شهرستانی افزود: برای استفاده بهتر از این تسهیلات و ایجاد توازن در توسعه همه زیربخش‌ها امسال برای نخستین بار سهمیه زیربخش‌های تخصصی نیز تفکیک شده که براساس آن 80 هزار میلیون ریال برای زیربخش زراعت، 40 هزار میلیون ریال برای باغات و گلخانه‌ها، 10 هزار میلیون ریال برای امور دام و شیلات، 20 هزار میلیون ریال برای خرید سمپاش و 210 هزار میلیون ریال برای نیرو محرکه (تراکتور و کمباین) اختصاص یافته است.

راستار با اشاره به وضعیت جاری مکانیزاسیون کشاورزی استان گفت: در حال حاضر بیش از 23 هزار و 400 دستگاه انواع تراکتور و 784 دستگاه انواع کمباین و حدود 69 هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات در استان وجود دارد و شاخص ضریب مکانیزاسیون استان حدود 24.1 اسب بخار در هکتار و میانگین شاخص درجه مکانیزاسیون نیز حدود 64 درصد است که حکایت از تحقق اهداف برنامه پنجم در این حوزه دارد.

وی از فعالیت 42 شرکت خدمات مکانیزه کشاورزی فعال در استان خبر داد و افزود: علاوه بر این 26 شرکت تعاونی تولید نیز در زمینه مکانیزاسیون موفق به اخذ پروانه شده‌اند.

راستار ادامه داد: تعداد 27 واحد تولیدکننده ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در استان مشغول تولید هستند که زمینه بسیار خوبی را برای توسعه کشاورزی در استان فراهم کرده است.

وی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید شاخص ضریب مکانیزاسیون به 5.1 اسب بخار در هکتار و شاخص درجه مکانیزاسیون نیز باید به 65 درصد برسد که با توجه به اعتبارات جدید تحقق این برنامه امکانپذیر است.

انتهای پیام/89002/ط/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول