اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

پزشک خانواده باید پزشکان را از حالت انفعالی خارج کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این آرزوی همیشگی نظام سلامت کشور بوده است که پزشکان از حالت انفعالی خارج شده و به صورتی فعال در سلامت مردم مداخله کنند.

پزشک خانواده باید پزشکان را از حالت انفعالی خارج کند

محمد هادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: پزشک خانواده در رویکرد سلامت‌محور باید به گونه‌ای باشد که فقط منتظر نماند تا بیمار به وی مراجعه کند بلکه باید بیماران زیرمجموعه خود را تقسیم‌بندی کرده و مطابق با نیازها مسائل مرتبط با سلامت آنان را پیگیری کند.

وی افزود: پزشک خانواده در رویکرد سلامت‌محور باید ببیند کودک زیر شش سال در کدام مقاطع از زندگی نیاز به واکسن، تست غربالگری تنبلی چشم یا مشکلات شنوایی دارد و در همین راستا با خانواده کودک تماس گرفته و زمان واکسن یا موارد دیگر را گوشزد کند.

ایمانیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گروهی از وزارت بهداشت از کارشناسان باتجربه و امین از طرف معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان به شیراز آمدند و سه روز ماندند.

وی اضافه کرد: این گروه دیدارهایی را با گروه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان طرح پزشک خانواده، مردم عادی، پزشکان عمومی، متخصصان، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پرستاران، انجمن مامایی و ... داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: این گروه پس از برگزاری دو جلسه با خود من به مازندران رفتند تا پس از بازدید این استان در نهایت، مسائل و مشکلات پیش روی اجرای طرح پزشک خانواده در فارس و مازندران جمع‌بندی و آسیب‌شناسی شود.

وی تصریح کرد: طرح تحقیقاتی رضایتمندی جامعه پزشکی از پزشک خانواده نیز از فردا آغاز می‌شود و طرح تحقیقاتی رضایتمندی مردم از پزشک خانواده نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد تا مشخص شود رضایت و نارضایتی در چه جایگاهی قرار دارد و نارضایتی‌ها در کدام موارد و به چه دلیل است.

پزشک خانواده می‌تواند بیمار را به روحانی ارجاع دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح پزشک خانواده اگرچه مزایای بسیاری داشته اما تاکنون تغییر رویکرد درمان‌محوری به سلامت‌محوری به عنوان هدف اصلی این طرح، محقق نشده است.

وی افزود: تصمیم دیگری نیز در همین زمینه اتخاذ و مقرر شد به عنوان دو نمونه که جامعه به نسبت بسته‌ای دارند و مهاجر‌پذیر نیستند شهرستان فسا و محله سعدیه شیراز محل اجرای کامل و سلامت‌محور پزشک خانواده باشند.

ایمانیه بیان کرد: در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز تحقیقات دیگری انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: بر این اساس با شورای محله سعدی و شورای شهر فسا و همین طور مساجد هماهنگی‌هایی می‌شود تا به عنوان حلقه‌های تکمیلی طرح پزشک خانواده در ابعاد اجتماعی و اعتقادی از این نهادها بهره گرفته شود.

ایمانیه ادامه داد: با اجرای این طرح ممکن است پزشک خانواده احساس کند بیمار به مشاوره مذهبی یا اعتقادی نیاز دارد و وی را به روحانی معتمد ارجاع دهد.

وی اضافه کرد: پزشک خانواده در زمینه مسائل اجتماعی نیز باید بتواند افراد را به کمیته امداد یا بهزیستی ارجاع دهد و از منظر پزشکی نظر تخصصی بدهد که درد قفسه سینه این بیمار به سبب آسیب اجتماعی یا مشکل مالی و عوارض روانی ناشی از آن است.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول