اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کویر ریگان مکانی مناسب برای گروه‌های نجوم

کویر ریگان مکانی مناسب برای گروه‌های نجوم و ستاره‌شناسان است.

کویر ریگان مکانی مناسب برای گروه‌های نجوم

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، طبیعت چهار فصل شهرستان ریگان با داشتن آسمانی شفاف و بی‌نظیر بهترین موقعیت را در فصل پاییز برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم کرده و با وجود جاذبه‌های کویری از جمله بلندترین تپه‌های شنی دنیا و کوهستانی از جمله کوهشاه و پرندگان منحصر به فرد مانند تیهو و کبک کوهی آماده استقبال از گردشگران خارجی و داخلی است.

روزهای آفتابی و شب‌های پرستاره

روزهای آفتابی و شب‌های صاف و شفاف پرستاره و آسمان نیلگون ریگان در فصل پاییز در کمال درخشندگی، زیبایی ویژه‌ای به شهر و محله‌های آن می‌دهد و ریگان به این جاذبه‌های گردشگری خود می‌بالد که در قلب کویر چنین مناظر زیبا و منحصر به فردی دارد.

رصد ستارگان در شب‌های صاف در بلندترین تپه‌های شنی دنیا شکل‌های متنوع چهره مناطق بیابانی ریگان را متحول کرده به طوری که تعدادی از عکاسان برای رصد ستارگان به این تپه‌های شنی آمدند و یک شب را در این تپه‌های شنی اسکان یافتند.

جاذبه‌ دیگر که وقتی کویرشناسان و بزرگان علوم زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی ایران با تجربه‌ طولانی خود از آن سخن می‌گویند، انسان را مات و مبهوت می‌سازد و می‌تواند در نوع خود سالانه هزاران گردشگر طبیعت‌‌دوست را روانه شهرستان ریگان کند.

تک فرهاد مکانی مناسب برای اتومبیلرانی

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ریگان اظهار داشت: دوسوم شهرستان ریگان را کویر و یک سوم آن را کوهستان تشکیل داده است و در کویر به ویژه از اوایل پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل برای بازدید طبیعت‌گردان و دوست‌داران محیط شنی ریگان منجمله بلندترین تپه‌های شنی آن است.

محمدصادق دادالله‌پور بیان داشت: به غیر از وجود پرندگانی مانند تیهو، کبک‌های زیبا و بلبلان ریگانی، خزندگانی مانند مار دوشاخ، سوسمار دم تیغی در منطقه تک فرهاد مکانی مسطح مانند آسفالت است که رانندگان در این مسیر با سرعت زیاد می‌توانند حرکت کنند.

وی افزود: شن‌های روان و انبارهای ساخته شده در گذشته در منطقه رحمت‌آباد که قدمت زیادی دارند نیز محیطی کاملاً متفاوت برای شهرنشینان و طبیعت‌گردان ایجاد کرده است.

کویر ریگان مکانی مناسب برای گروه‌های نجوم

دادالله‌پور خاطر نشان کرد: در حالی که نیمه جنوبی شهرستان ریگان با دارا بودن منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل و خنک از اواسط اسفند تا اواخر تابستان پذیرای گردشگران خارجی و داخلی است.

وی ابراز داشت: چشمه‌های فصلی و درختان کهن بنه، کسور و درختان مورد، سیل‌بندها و سدهای خاکی که توسط منابع طبیعی شهرستان احداث شده‌اند، آبشارهای سرگری و ته‌گری ریگان و قنات‌ها در هر گوشه دیده می‌شوند و آسمان صاف و بدون غبار شهرستان بهترین موقعیت برای گروه‌های ستاره‌شناسی و علاقه‌مندان آماتور و حرفه‌ای به نجوم است.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان تصریح کرد: آثار تاریخی متعدد در پهنای دشت‌های ریگان و در حاشیه این شهرستان منجمله مقبره شاه خورشید در لابه‌لای نخلستان‌های شهرستان، کاروانسراها بهترین سکونت‌گاه و تفرج‌گاه در دل آن طبیعت است و قنات‌های بی‌نظیری مانند قنات پر آب شرق استان کرمان در روستای رستم آباد چاه ملک منحصر به فرد است.

 کویر گنجینه‌ای با ارزش از بازنگری انسان از قدیم به عصر جدید

وی ابراز داشت: سکوت و آسمانی شفاف موقعیت را برای علاقه‌مندان به رصد ستارگان فراهم کرده و همچنین وجود کوه‌های متعدد که از شرق به غرب امتداد دارند، زیستگاه مناسبی برای حیات وحش آماده کرده است.

دادالله‌پور تصریح کرد: چرای شترها و حرکت در ماسه‌های روان ویژه منطقه کویری ریگان لذت و مسرت را برای انسان فراهم می‌کند و اقامت در کویر در فصل پاییز و زمستان و نشستن در کنار آتشی که با چوب تاغ و اسکنبیل می‌سوزد، شب‌های به یاد ماندنی را برای مسافران این دیار فراهم می‌کند.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان اذعان داشت: کویر گنجینه‌ای با ارزش از بازنگری انسان از قدیم به عصر جدید است و با طی چند ساعت مسافرت و حرکت از شهر به این مناطق، انسان به راحتی سفری کوتاه، فرح‌بخش و تاریخی می‌کند.

پیشرفت طرح جف در ریگان

دادالله‌پور اظهار داشت: هوبره از پرندگان با ارزش مختص منطقه کویری در شهرستان ریگان مشاهده شده است و همچنین یکی دیگر از میراث تنوع زیستی شهرستان حیوانات دیگر از جمله قوچ، میش کل و بز، جبیر، کاراکال  و خزندگان را می‌توان نام برد.

وی تصریح کرد: انتخاب گونه‌های گیاهی سازگار و مقاوم با شرایط بیابانی در راستای اهداف ایجاد و احیا پوشش گیاهی امری ضروری است و موفقیت در امر احیا منوط به شناسایی نیازهای اکولوژیکی این گیاهان است.

داد‌الله‌پور گفت داشت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تثبیت ماسه‌های روان و مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان ریگان با عنوان جف که بزرگترین طرح در کشور است، آغاز شده و پیشرفت خوبی در این شهرستان دارد.

تنوع آب و هوایی ریگان

دادالله‌پور افزود: کشت درختان مقاوم از جمله کهور و گز که این گیاه کم‌‌توقع با توجه به سازش‌پذیری با شرایط محدود و بسیار سخت مناطق خشک و رشد نسبتاً خوبی که در این شرایط داشته است، صورت می‌گیرد.

داد‌الله‌پور افزود: در اطراف شهرستان ریگان جنگل کهور منحصر به فردی وجود دارد که سرسبزی ویژه‌ای به کویر ریگان بخشیده و این شهرستان به دلیل تنوع آب وهوایی ویژه‌اش یکی از شهرستان‌هایی است که در استان کرمان منحصر به فرد محسوب می‌شود.

-----------------------------

گزارش از موسی ملائیان

-----------------------------

انتهای پیام/80014/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول