اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:

واکسن تنها راه پیشگیری از بیماری هاری است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: تنها راه پیشگیری از بیماری هاری واکسینه کردن دام و انسان علیه این بیماری است.

واکسن تنها راه پیشگیری از بیماری هاری است

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج با اشاره به بیماری خطرناک هاری اظهار داشت: بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی ویژه گوشتخواران اهلی و وحشی بوده که انسان و سایر حیوانات خون‌گرم از طریق گزیدگی توسط حیوان آلوده مبتلا می‌شوند.

وی گفت: تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن دام و انسان علیه بیماری است و در این راستا 150 قلاده سگ توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی فهرج علیه هاری واکسینه می‌شوند.

بمان‌دشتی تصریح کرد: عامل این بیماری ویروسی درشت و نسبتا ضعیف است که در برابر اکثر ضدعفونی کننده‌ها حساس بوده و در بزاق خشک شده در مدت چند ساعت از بین می‌رود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به خطر بیماری هاری با توجه به فراوانی سگ‌های ولگرد در این شهرستان افزود: هاری کشنده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است و سگ‌های ولگرد می‌توانند عامل انتقال آن باشند.

بمان‌دشتی بیان داشت: ویروس از بزاق حیوان هار در محل گاز گرفتگی وارد بدن شده و از ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند.

وی عنوان کرد: اهمیت هاری از نظر بهداشت عمومی بر اساس تعداد موارد بیماری نیست، بلکه در رابطه با مرگ و میر شدید ناشی از بیماری است و همچنین برخورد فکری و احساسی، رنج و اضطراب افراد گاز گرفته شده در ترس از ابتلا به بیماری خالی از اهمیت نیست، همچنین خسارت اقتصادی ناشی از صرف مدت زمان و طول درمان ضد هاری را شامل می‌شود.

بمان‌دشتی ابراز داشت: بیماری در فرد با احساس اضطراب و نگرانی، سر درد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن، بی‌قراری و تغییرات احساسی شروع و شدت آن به محل زخم یا گاز گرفتگی مربوط می‌شود.

رئیس دامپزشکی فهرج افزود: این شبکه با هدف کنترل بیماری هاری، اقدام به واکسیناسیون منظم سگ‌های خانگی، شناسایی دام بیمار، گزارش‌دهی مناسب و به موقع بیماری و آموزش افراد در معرض کرده است.

وی اذعان داشت: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه و با حصارکشی خانه و دامداری خود از ورود سگ ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری و در صورت مشاهده مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کنند.

انتهای پیام/80013/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول