اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری عزاداری‌های ماه محرم در 200 حسینیه سوادکوه

مردم سوادکوه در بیش از 200 حسینیه و مسجد اقدام به برگزاری عزاداری سالار شهیدان در دهه اول ماه محرم کردند.

برگزاری عزاداری‌های ماه محرم در 200 حسینیه سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس در سوادکوه، فاصله بین سال شهادت حسین بن علی(ع) در 61 هجری قمری تا امسال که سال 1435 هجری قمری است به 1374 سال می رسد و ماندگاری این رویداد تاریخی و مذهبی به عنوان الگویی از پویایی گفتمانی است که از عمق باور انسانی سر چشمه می‌گیرد و همه ادیان و اذهان و افکار را به تکریم وا می‌دارد.

عزاداری‌های سالار شهیدان در جامعه نهادینه شده است

برگزاری مراسم دهه اول محرم در حسینیه‌ها و مساجد و بقاع متبرکه با حضور هزاران عزادار از نسل‌ها و سنین مختلف بیانگر گستردگی و نهادینه شدن برپایی عزاداری سالار شهیدان است.

در جامعه شناسی هنگامی به یک پدیده معنا و مفهوم «نهادینه شده» اطلاق می‌شود که سازمان یافته، سیستماتیک و در جامعه پذیرفته شده باشد و عزاداری ماه محرم توسط مردم سازمان یافته شده است و هماهنگی برای فضاسازی‌ها و مداحان و دسته‌روی‌ها و سخنرانان نمونه‌ای از آن است که به‌صورت ارتباط بین اجزای مختلف به آیینی مورد پذیرش و احترام عمومی رسیده است.

سابقه کهن سوادکوه در برگزاری مراسم‌های ماه محرم

شهرستان سوادکوه با سابقه علاقمندی به باورها و ارزش‌های مذهب تشیع، سابقه کهنی در برگزاری مراسم‌ها و عزاداری‌های دینی و مذهبی دارد که برگزاری دهه اول ماه محرم در شهرها و روستاهای پرجمعیت و کم‌جمعیت و یا حتی روستاهایی که در طول سال خالی از سکنه است، اما حسینیه یا مسجد ان برپاست و در ماه محرم پذیرایی عزاداران آن روستاست که برای احترام به نام و یاد امام حسین(ع) چراغ آن مکان عزاداری را روشن می‌کنند.

برگزاری مراسم عزاداری در دهه دوم محرم هم از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

برگزاری مراسم حسینی در بیش از 200 مکان عزاداری سوادکوه

شهرستان سوادکوه دارای 120 حسینیه و سقانفار و 107 مسجد است که برخی از مساجد و حسینیه در کنار یکدیگر قرار دارند. برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم در بیش از 200 حسینیه و مسجد در شهرستان سوادکوه بیانگر عمق باور عمومی و نهادینه‌شدن برگزاری مراسم‌های مربوط به ماه محرم است.

حضور 80 روحانی در مراسم‌های مذهبی ماه محرم سوادکوه

اعزام نزدیک به 80 روحانی که حدود 20 نفر آنان اعزام شده از حوزه علمیه قم بودند و با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی به شهرها و روستاهای مختلف اعزام شدند که حضور یک روحانی در سه یا چهار مکان عزاداری بیانگر کمبود روحانی و مبلغ در کشور است.

گروه‌های تعزیه شهرستان سوادکوه که با نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان فعالیت می‌کنند نیز از قسمت‌های مورد علاقه عزاداران است که پنج گروه تعزیه در شهرستان فعال است و برنامه‌های آموزشی برای ارتقای فعالیت‌های آنان توسط اداره فرهنگ و ارشاد در حال برنامه‌ریزی است.

برگزاری مراسم‌های ماه محرم یک باور عمومی با گستردگی قابل توجهی در مناطق مختلف است که یاد و نام واقعه کربلا را با همه دشمنی‌های دشمنان در پنهان کردن مزار امام سوم شیعیان تا جلوگیری از عزاداری‌های حسینی همچنان باقی است و هر روز بر گستردگی آن اضافه می‌شود.

انتهای پیام/86015/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول