اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ارتقای کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ کتابخوانی در کردستان به همت جمعی نیاز دارد

استان کردستان به عنوان یک استان فرهنگی از لحاظ برخورداری از فضای کتابخانه عمومی استاندارد و نیز فرهنگ مطالعه با مشکل مواجه است و رفع این مهم نیاز به یک همت جمعی دارد.

ارتقای کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ کتابخوانی در کردستان به همت جمعی نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کتاب از دیرباز حافظ و احیاکننده تفکر و اندیشه‌های والا و منبع عظیمی بوده است که طالبان علم، اندیشه و حقیقت را سیراب کرده است.

امروزه کتاب می‌تواند به عنوان یک وسیله مطمئن و کارآمد در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد و یکی از ابزارهای فرهنگی هر ملتی است.

تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، به توجه بیشتر مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور و تلاشی همه‌جانبه فراگیر و ملی نیاز دارد.

زیربنا چالش بزرگ کتابخانه‌های کردستان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به بزرگترین چالش حوزه کتاب و کتابخوانی استان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده عمده‌ترین چالشی که در استان وجود دارد مربوط به زیربنای کتابخانه‌های عمومی است که گسترش منابع نیازمند زیربنای استاندارد در استان است چراکه افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌ها نیازمند افزایش زیربنای استاندارد فضای کتابخانه‌هاست.

اسماعیل احمدی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای استان برای توسعه کتابخانه‌ها، زیربناست، تصریح کرد: ساخت کتابخانه مرکزی سنندج یک مطالبه و ضرورت است.

وی افزود: در حال حاضر مجموع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان 25 هزار مترمربع است که از این میزان 19 هزار و 500 مترمربع کتابخانه نهادی و حدود 6 هزار مترمربع کتابخانه مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی سنندج یکی از مطالبات و نیازهای مردم استان کردستان است، اضافه کرد: ساخت این کتابخانه نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است که با ساخت این کتابخانه در فضای 15 هزار مترمربع، مجموع فضای کتابخانه‌های موجود استان به 40 هزار مترمربع ارتقاء می‌یابد.

احمدی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مراکز فرهنگی اظهار کرد: باید در استان کردستان کتابخانه مرکزی وجود داشته باشد.

وی از رسانه‌های استان کردستان که نقش مهمی در تنویر افکار عمومی دارند خواست در زمینه پیگیری ساخت کتابخانه مرکزی سنندج اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: کتابخانه مرکزی سنندج از مصوبات سفر دور دوم هیئت دولت به کردستان است که پیگیری‌های لازم برای ساخت این کتابخانه انجام شده و زمین آن در مرحله آماده‌سازی است.

احمدی عنوان کرد: از جمعیت یک و نیم میلیون نفری استان در حال حاضر  تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان کردستان 37 هزار نفر است که بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید عضویت کتابخانه‌های عمومی استان به 35 درصد برسد.

وی افزود: در حال حاضر اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 2.5 درصد است که فاصله زیادی تا افق سند چشم‌انداز سال 1404 در استان کردستان وجود دارد.

در کردستان دو نفر یک کتاب دارند

به گفته مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی کردستان در حال حاضر در استان کردستان 787 هزار و 38 جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است که سرانه کتاب در استان نصف کتاب است.

احمدی بیان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید به ازای هر نفر در استان 4 جلد کتاب وجود داشته باشد که اکنون به ازای هر دو نفر یک کتاب وجود دارد که فاصله زیادی از نظر سرانه کتاب با افق 1404 وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به وضعیت کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان بیش از 770 هزار جلد کتاب است که بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید در استان کردستان 6 میلیون کتاب وجود داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه تا سال 1404 باید به ازای هر فرد کردستانی 4 جلد کتاب وجود داشته باشد، یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در کتابخانه‌های عمومی استان در طول شش ماهه نخست سال‌جاری 219 هزار مورد امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان هم‌اکنون نیازمند تامین منابع کتاب است که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و موفق به خرید منابع استانی و تزریق آن به منابع کتابخانه‌ای شده‌ایم.

سرانه فضای کتابخانه‌ای کردستان 1.3 مترمربع است

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت کتابخانه‌های استان از لحاظ فیزیکی مناسب نیست، اظهار کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید فضای کتابخانه در استان کردستان به ازای هر 100 نفر به 8 مترمربع برسد که فضای کتابخانه‌ای استان در حال حاضر به ازای هر 100 نفر 1.3 مترمربع است.

احمدی تصریح کرد: فضای کتابخانه‌ای کشور در حال حاضر برای هر 100 نفر، 4 مترمربع است که بر اساس این آمار استان کردستان فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون در استان کردستان کتابخانه درجه 4 بالاترین درجه کتابخانه‌هاست، افزود: ساخت کتابخانه مرکزی سنندج می‌تواند در زمینه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در استان موثر باشد.

مطالعه مفید چالش بزرگ فرهنگی کردستان است

احمدی اضافه کرد: مطالعه مفید یکی دیگر از چالش‌های بزرگ فرهنگی در کردستان است که این مهم و کتابخوان کردن مردم نیازمند انجام کارهای فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه نکات مهم و اساسی زندگی جوامع بشری است، اظهار کرد: جذابیت‌بخشی مطالعه و کتابخوان کردم مردم استان نیازمند کمک‌های مالی و اعتبارات است که باید نیم درصد اعتبارات حاصل از درآمدهای شهرداری‌ها به این امر اختصاص یابد.

احمدی همکاری شهرداری‌های استان در تخصیص نیم درصد از درآمدهای شهرداری به کتابخانه‌ها را قابل تحسین دانست و اضافه کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل گسترش تعداد منابع کتاب و جذب برنامه‌های فرهنگی همکاری شهرداری‌ها با انجمن کتابخانه‌هاست.

وی با بیان اینکه رسیدن به منابع استانی چه منابع مذهبی و چه منابع فرهنگی یکی از رویکردهای رهبر معظم انقلاب به استان کردستان و  یک مطالبه جدی است، خاطرنشان کرد: امروزه مطالعه تا حدودی خودش را تغییر داده و در فضای سایبری بروز کرده که استفاده از منابع به صورت دیجیتال در دستور کار قرار گرفته و این مسئله برای مطالبات محققین و پژوهشگران استان بوده است و نیازمند اعتبارات ویژه برای تامین منابع و توسعه زیرساخت‌های منابع دیجیتالی است.

احمدی تصریح کرد: از آنجا که منابع بومی در استان کردستان وجود ندارد می‌طلبد که منابع بومی استانی به صورت دیجیتال به متقاضیان عرضه شود.

انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مغفول مانده است

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان؛ یکسری ظرفیت‌ها در استان کردستان مغفول مانده که انجمن خیرین کتابخانه‌ساز یکی از آنهاست و هنوز این انجمن فعالیت چندانی ندارد و مغفول مانده است که امیدواریم از این ظرفیت‌های غیر دولتی به منظور رونق بخش فرهنگی استان استفاده شود.

احمدی تصریح کرد: برای رونق مطالعه عمومی در بین اقشار مختلف جامعه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ایستگاه‌های مطالعه در استان کردستان راه‌اندازی شد و در حال حاضر  15 ایستگاه مطالعه در استان وجود دارد که برای تمام سطوح سنی و تحصیلات، کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: بدون شک می‌توان بسیاری از زوایا و مسائل اجتماعی را از طریق کتاب و مطالعه حل کرد و مسئله کتاب و کتابخوانی نیز امری فرابخشی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در طول 4 ماهه نخست سال‌جاری این است که بیش از 220 میلیون تومان اعتبار از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای شاداب‌سازی کتابخانه‌ها جذب شده است.

احمدی عنوان کرد: در طول شش ماهه نخست سال‌جاری 12 نفر از نیروهای بومی استان از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌های استان استخدام شدند.

وی در پایان اضافه کرد: از دیگر اقدامات کتابخانه‌های عمومی استان راه‌اندازی سایت کتابخوانان حرفه‌ای است که افراد زیادی از استان کردستان در این سایت شرکت کردند.

گرانی کتاب موجب کاهش مطالعه می‌شود

به گفته کارشناس مسئول امور کتابخانه‌های عمومی کردستان؛ یکی از دلایل کاهش مطالعه در استان در چند سال اخیر به دلیل افزایش قیمت کتاب و کاغذ بوده است.

شب‌بو بخشا که 18 سال فعالیت در عرصه کتابخانه‌های عمومی استان را داراست افزود: یکی از دلایل وضعیت کنونی کتابخوانی و کمرنگ شدن کتابخوانان این است که میزان خرید کتاب به عنوان یک نیاز اساسی در سبد خانوارها کم شده است.

وی بیان کرد: امکان حضور تمامی اقشار مختلف جامعه در تمام رنج‌های سنی در کتابخانه‌های عمومی فراهم است و حتی در چند سال گذشته در کتابخانه‌ها بخش کودک نیز راه‌اندازی شده است.

کارشناس مسئول کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی به منظور ترغیب و تشویق مردم به مطالعه، اضافه کرد: با برپایی نمایشگاه‌های کتاب در تمام شهرهای استان و تخفیف 30 درصد این امر موجب تشویق مردم به خواندن کتاب خواهد شد.

بخشا بیان کرد: اهدای کتاب به تمام کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها، انجمن‌های فرهنگی و هنری، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سطح استان از دیگر اقدامات موثر برای ترغیب مردم به مطالعه و کتابخوانی بوده که در طول امسال چندین جلد کتاب به این مکان‌ها عرضه شده است.

وی بر نهادینه کردن فرهنگ مطالعه از سنین پایین و کودکی تاکید کرد و گفت: خانواده‌ها و والدین باید فضای لازم مطالعه کودکان را فراهم کنند و از سنین پایین آنها را با فرهنگ مطالعه آشنا کنند.

 315 کتابخانه در مساجد کردستان وجود دارد

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان نیز با اشاره به اهمیت فرهنگ مطالعه در تمامی نقاط اظهار کرد: در حال حاضر در 315 مسجد استان به منظور تامین منابع کتاب مورد نیاز، کتابخانه وجود دارد.

کامل گلباغی افزود: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در 22 مسجد استان به دلیل فضای مناسب کانون‌های فرهنگی هنری راه‌اندازی می‌شود که برای هر کانون 600 هزار تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در کتابخانه‌های مساجد استان کردستان از سال گذشته تاکنون 78 هزار جلد کتاب تزریق شده که هم‌اکنون 50 هزار عنوان کتاب در این مساجد موجود است.

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان به برگزاری کارگاه آموزشی کتابداران این کانون‌ها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: این کارگاه آموزشی با حضور 35 کتابدار یکشنبه آینده در سنندج برگزار خواهد شد.

گلباغی اظهار کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و ترغیب افراد به مطالعه در 35 کانون فرهنگی مساجد مسابقه کتابخوانی برگزار می‌شود و از فعالان این عرصه نیز تجلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: در همین راستا از برندگان و فعالان کتابخوانی کانون فرهنگی مساجد نگل، برودره و مسجد امام خمینی محله کانی کوزله سنندج تجلیل شده است.

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان در پایان به وجود 2 هزار و 96 مسجد در استان کردستان اشاره کرد و افزود: باید تا پایان سال 94 تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به 524 کانون ارتقاء یابد.

امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان کردستان از جمله ساخت کتابخانه مرکزی سنندج به عنوان یک نیاز بزرگ در استان، تامین منابع کتاب در کتابخانه‌ها و افزایش فضای کتابخانه سرانه مطالعه در استان کردستان به میانگین کشوری نزدیک شود.

------------------------------

گزارش از سمیه فرزامی

------------------------------

انتهای پیام/79005/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول