اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

اهل تسنن اردبیل در تاسوعای حسینی اقامه عزا کردند

همزمان با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی ساکنان مناطق سنی‌نشین استان اردبیل نظیر عنبران و هشتجین عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت سید‌الشهدا (ع) نشان دادند.

اهل تسنن اردبیل در تاسوعای حسینی اقامه عزا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسمی که در شهرهای مختلف سنی‌نشین به ویژه عنبران برگزار شد، اهالی خونگرم و عاشق اهل بیت عنبران که هنر عشق‌ورزی آنها به اهل بیت (ع) زبانزد عام و خاص است در یوم تاسوعا و عاشورا اجتماعی عظیم از سرسپردگی به خاندان عصمت و طهارت را نشان دادند.

امام جمعه شهر عنبران در این زمینه اظهار داشت: سوگواری ماه محرم بر اساس رسم دیرین همه ساله در شهر عنبران و روستاهای اهل سنت این منطقه با شکوه و عظمت خاص برگزار می‌شود.

سید یاور مرادی تصریح کرد: در 10 شب اول ماه محرم مراسم قرآن‌خوانی و سخنرانی برگزار شده و در کنار آن در روزهای هفتم و هشتم نیز دستجات عزاداری به سطح شهر می‌آیند تا با سینه‌زنی عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دهند.

وی گفت: مراسم قرآن‌خوانی و حزب‌خوانی در روزهای هفتم به بعد و در شب‌ها نیز با آیین‌های خاصی در این منطقه برگزار می‌شود و در روز دهم محرم یعنی عاشورا نیز این دستجات در حال سینه‌زنی، نوحه‌ و روضه‌خوانی به محله امین‌جان حرکت می‌کنند.

امام جمعه شهر عنبران یادآور شد: نگاه اهل سنت به واقعه کربلا نگاه عبرت‌آموزی است و این تعبیر به این معنا نیست که دیگران نگاه عبرت‌آموز ندارند بلکه نگاه ما به ویژه اهالی عنبران نگاه عبرت‌آموز همراه با وحدت کلمه است و اشخاصی که با امام حسین (ع) و اتحاد و انسجام مسلمانان رابطه خوبی ندارند حضور در این صحنه پاسخی قاطع به شیطنت آنهاست.

مرادی با بیان اینکه امام حسین (ع) تنها مختص اهل سنت و یا اهل تشیع نیست، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) یک شخصیت فرا مذهبی است و دارای ابعاد جهانی است که همه شخصیت‌های بزرگ مسیحی، یهودی و حتی از سایر ادیان و مذاهب نیز زندگی امام حسین (ع) را مطالعه کرده و برای آن کتاب‌ها نوشته‌اند.

وی با بیان دلایل اینکه امام حسین شخصیتی فرا مذهبی دارد، افزود: اولاً در زمان امام حسین (ع) بحث مذهب نبود و چنین مباحثی اصلاً‌ مطرح نشده بود و در ثانی وقتی انسان به درجه ولایت می‌رسد در آن زمان دیگر مذهب معنا نمی‌دهد چرا که انسان وقتی ولی شد بعد از ولی شدن، خداصفت می‌شود.

امام جمعه شهر عنبران بیان داشت: امام حسین (ع) به معنای واقعی از حق و حقیقت دفاع کرد نه اینکه بخواهد از پست و مقام و رنگ و نژاد و مذهب و شخصیت خاص دفاع کند.

مرادی امام حسین (ع) را مدار حق و حقیقت معرفی کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) با شهادت و دست شستن از جان خود نشان داد که اسلام، اسلامی نیست که با رنگ و تیپ یزید و یزیدیان سازگاری داشته باشد بلکه اسلام، اسلامی است که حق و حقیقت را می‌توان در آن تجلی یافته دید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود گفت: ما افتخار می‌کنیم که پیرو مکتب رادمردی هستیم که اسوه ایمان و شجاعت و اوج انسانیت و رادمردی است.

انتهای پیام/62001/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول