اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با تاسوعای حسینی صورت گرفت

عزاداری اهالی روستاهای کردنشین خلخال در مسجد جامع دهستان لنبر

همزمان با تاسوعای حسینی اهالی 17 روستای کردنشین خلخال در مسجد جامع دهستان لنبر به عزاداری پرداختند.

عزاداری اهالی روستاهای کردنشین خلخال در مسجد جامع دهستان لنبر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مراسم عزاداری که در مسجد جامع دهستان لنبر با حضور اقشار مختلف مردم از روستاهای کردنشین اطراف دهستان لنبر و سایر روستاهای کردنشین برگزار شد با شکوه خاصی ادامه یافت و دلدادگان ماتم حسینی یکپارچه ندای یا ابوالفضل سر دادند.

روستاهای کردنشین خلخال در بخش مرکزی خلخال قرار دارد که تعداد آنها به 17 روستا می‌رسد و در ماه محرم نیز با همان سبک سنتی و دیرین خود به عزاداری می‌پردازند.

عزاداری بی‌ریا، علاقه خاص آنها به خاندان عصمت و طهارت و اینکه در ماه محرم در هر جای ایران عاشقانه در روزهای تاسوعا و عاشورا خود را به مسجد محل خود می‌رسانند تا در زادگاه خود عزاداری امام حسین (ع) را برپا کنند از ویژگی‌های کرد‌ها در عزاداری است.

عزاداری با شکوه اهالی کردنشین خلخال که در دهستان لنبر در مسجد جامع این روستا برگزار شد تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و همه در سوگ از دست دادن سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش اشک ماتم می‌ریزند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، همچنین مراسم عزاداری باشکوهی در روستای علی‌آباد خلخال از توابع بخش مرکزی خلخال برپا شد که در این عزاداری نیز شیفتگان آستان حسینی در سوگ امام سوم شیعیان بر سر و سینه زدند.

برپایی دستجات عزاداری و توزیع احسان و نذری از اصلی‌ترین برنامه‌های روز تاسوعا در روستای علی‌آباد آلوار خلخال است که روستاییان در کنار هم از میهمانان تاسوعا و عاشورای حسینی که از مناطق مختلف کشور آمده‌اند، پذیرایی می‌کنند.

شهرستان خلخال تنها شهرستان استان اردبیل است که گویش‌ها و زبان‌های مختلفی از جمله ترک زبان، تات زبان‌، کردزبان و فارس زبان‌ را در مناطق مختلف این شهرستان در خود جای داده است و در هر گوشه خلخال این اهالی در کنار هم به عزاداری می‌پردازند.

انتهای پیام/62008/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول