اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

لزوم وصول مطالبات میلیاردی شهرداری/ برخورد با سرمایه‌گذار اصلاح شود

رئیس شورای اسلامی استان کردستان خواستار فعال‌تر شدن واحد حقوقی شهرداری به منظور وصول مطالبات میلیاردی این سازمان از اشخاص حقیقی و حقوقی است.

لزوم وصول مطالبات میلیاردی شهرداری/ برخورد با سرمایه‌گذار اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شهرداری به عنوان سازمانی که شاید بیش از هر دستگاه دیگری به صورت مستقیم با مردم در ارتباط است شناخته می‌شود و به همین دلیل تمامی فعالیت‌ها در این مجموعه زیر ذره‌بین قرار دارد.

شوراهای اسلامی نیز به عنوان بازوی نظارتی شهرداری تلاش می‌کنند تا در این مسیر یار و پشتیبان شهرداری باشند و در کنار آن سیاست نظارتی خود را نیز به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

زهرا آوجیان عضو شورای شهر سنندج که به تازگی ریاست شورای اسلامی استان کردستان را نیز بر عهده گرفته است معتقد است نخستین و مهمترین کار شهرداری باید طلب مطالبات میلیاردی این سازمان باشد.

وی با بیان اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار این سازمان هستند می‌گوید: واحد حقوقی شهرداری باید در راستای وصول این طلب‌ها اقدامات جدی و اساسی انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گوی خود با فارس به بیان موضوعات دیگری از جمله وضعیت مناطق حاشیه شهر، ساماندهی مغازه‌ها و پیاده‌روها و همچنین مسائل فرهنگی موجود در شهر می‌پردازد.

آوجیان با گلایه از اینکه در گذشته برخورد مناسبی با سرمایه‌گذارانی که در شهر فعالیت می‌کردند صورت نگرفته است، خواستار تجدید نظر در این موضوع شد.

فارس: شما رئیس کمیسیون نظارت شورا هستید، چارچوب‌ فعالیت این کمیته و ضوابط آن چیست؟

آوجیان: ببینید وظیفه اصلی شورای شهر نظارت است و باید اعضای آن به اندازه‌ای دارای عملکرد روشن و شفاف باشند که بتوانند نظارت خود بر مجموعه شهرداری را به درستی انجام دهند.

با این وصف مسئولیت کمیته نظارت و ارزیابی شورا که به پیشنهاد خود من و با موافقت اعضای شورا تشکیل شد در این حیطه پررنگ‌تر می‌شود چراکه رسالت ما تشدید نظارت‌ها است.

تاکنون از طریق این کمیسیون چند بازدید را انجام داده‌ایم آن هم نه به عنوان مچ‌گیری بلکه برای رصد و شناسایی مشکلات و در گام بعدی یافتن راهکار برای حل آنها.

ما شهرداری نایسر، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و همچنین تاکسیرانی را مورد بازدید قرار داده‌ایم، به عنوان مثال در قالب 15 سؤال به سازمان تاکسیرانی اعلام کردیم در مورد تخلفات و نحوه نظارت بر آنها گزارش خود را ارائه دهند.

فارس: چه سازوکاری برای مجاب کردن آنها به پاسخگویی اندیشیده‌اید؟

آوجیان: ابتدا این نکته را بگویم که طی تفاهم‌نامه‌ای که بین شورای عالی استان‌ها در کنار سازمان بازرسی کل کشور در تهران منعقد شده است در صورتی که نظارت‌ها مشکلی داشته باشد سازمان بازرسی کل کشور به ما زودتر اعلام می‌کند.

کمیسیون نظارت طی نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده است خواهان استفاده از مشاوران قدرتمند در هر حوزه شد که این موضوع به تصویب رسید و تنها مسئله مالی و حقوق پرداختی به این مشاوران باقی می‌ماند.

گام نخست ما بازدید و سپس نظارت است، معتقدم این بار دیگر اعضای شورا مشکلات قبلی را نخواهند داشت و با تعامل مناسب بین مجموعه شهرداری می‌توان توفیقات فراوانی به دست آورد.

نباید اجازه داد برخی مشکلات به اندازه‌ای حاد شوند که سازمان بازرسی ورود کند، متأسفانه با وجود آنکه وظیفه شورای شهر نظارت است اما این رسالت در چند سال گذشته کمرنگ شد.

فارس: قرار است مکانی که آموزش و پرورش ناحیه یک در آن واقع است تبدیل به پارکینگ شود، با توجه به اینکه این زمین در یکی از پرترددترین مناطق شهر قرار گرفته است آیا خود این مسئله منجر به افزایش ترافیک نمی‌شود؟

اولاً این پارکینگ به صورت طبقاتی احداث می‌شود که خود این موضوع یک مزیت به شمار می‌رود، ضمن آنکه هنوز در بحث اخذ مجوزها هستیم و باید با آموزش و پرورش برای تحویل این مکان به شهرداری به توافق برسیم.

نکته دیگر مربوط به وقفی بودن زمین است و طبق شنیده‌های من وقف‌کننده این مکان آن را به مدرسه اختصاص داده است، درست است که این مکان در یک نقطه کور قرار گرفته است اما می‌توان برای آن تدابیری اندیشید.

به عنوان نمونه من فکر می‌کنم باید برخی خیابان‌های منتهی به این مسیر منحصراً مبدل به پیاده‌رو شوند یا آنکه طرح زوج و فرد در این خیابان‌ها اجرا شود و راهکار سوم این است که مقررات منع رفت‌و آمد وسایل نقلیه عمومی در ساعاتی از روز در این مسیرها اعمال شود که البته تمامی این‌ها پیشنهاد است.

فارس: از زمان آغاز به کار شورا برای حل مشکلات نواحی منفصل شهری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بازرسی ویژه‌ای از نایسر به عنوان یکی از مناطق منفصل شهری که دارای مشکلات زیادی است داشته‌ایم و مثلاً ایجاد امکانات برای فاضلاب آنجا اعتبار خاصی می‌خواهد.

متأسفانه بیشتر در ورودی شهرها کار شده است، در حالی که باید طرح‌هایی را در مناطقی چون نایسر، عباس‌آباد و کانی کوزله به جای ان اجرا می‌کردیم که واجب‌تر بود.

در حال حاضر موضوع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد و خانه‌های تیمی در منطقه نایسر به حد انفجار رسیده است؛ مثلا فردی مشکل‌دار به مدت 6 سال است بدون دغدغه در آن منطقه زندگی می‌کند.

پس از نامه‌نگاری‌های فراوان اکنون پاسگاه کلانتری در این منطقه در شرف ایجاد است آن هم در شهری 45 هزار نفری که جمعیت آن شاید از برخی شهرستان‌های استان چون بیجار و دهگلان و کامیاران بیشتر باشد.

در صورت بروز اتفاق برای ساکنان این منطقه کسی نیست به فریاد آنها برسد ضمن آنکه اگر در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز راهکاری اندیشیده نشود گرفتار مشکلات بسیار بیشتری خواهیم شد و دامن کل شهر را خواهد گرفت.

فارس: همواره شایعاتی مطرح است که برخی اعضای شورا رشوه دریافت می‌کنند چه موضعی در این خصوص دارید؟

به صراحت می‌گویم نه تاکنون کسی در این خصوص به من پیشنهادی داده و نه برای من محرز شده که این مسئله وجود داشته باشد، چنین چیزی نه در خصوص خود من و نه در خصوص سایر اعضا صدق می‌کند و اگر این شایعات تا این اندازه پررنگ است ما باید اعاده حیثیت کنیم.

فارس: ریشه این شایعات از کجا است؟

شاید کسانی که دوست دارند از طریق پراکنده کردن این شایعات به نان و نوایی برسند.

فارس: ظرفیت‌های شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار فراوان است و تنها به جذب سرمایه‌گذار نیاز داریم چرا تاکنون اقدامی در این باره انجام نداده‌اید؟

حقیقت اینکه تاکنون برخورد با سرمایه‌گذاران درست نبوده است. سرمایه‌گذار با هدف کسب سود حضور پیدا می‌کند، اما به حدی مشکلات پیش‌روی او می‌گذارند که فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد.

ما باید در وهله نخست بپذیریم که سرمایه‌گذار قصد کسب سود دارد و سپس در کنار آن عمران و آبادانی شهر تأمین شود، در واقع می‌توان یک بار هزینه کرد و سال‌ها درآمد پایدار داشت.

تمام درآمد شهرداری منحصر به عوارض شده و این محل تأمین درآمد نیز تا جایی جوابگو خواهد بود، تمام بودجه شهرداری در سال 50 میلیارد تومان است در حالی که ماهانه در حدود 4 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم.

ما حتی نتوانسته‌ایم مطالبات میلیاردی شهرداری را از "پانته‌آ آبیدر" بگیریم در حالی که رقمی بین 6 تا 11 میلیارد تومان از آنجا طلب داریم و مکان مناسب در اختیار مالک آن گذاشته‌ایم نمی‌توانیم مطالبات خودمان را از وی بگیریم.

نخستین کار شهرداری این است که مطالبات میلیاردیش را چه از مردم و چه از دستگاه‌ها وصول کند.

فارس: و شما در این راستا می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

ما خواسته‌ایم واحد حقوقی شورا فعال شود و باید افراد متخصص جذب شوند. نه اینکه این واحد مشکل داشته باشد اما نیاز است افراد قوی‌تری به آن کمک کنند تا مطالبات میلیاردی شهرداری را وصول کنند.

فکر می‌کنم این قضیه باید در شورای تأمین تعیین تکلیف شود، تمام پروژه‌های ما نیمه کاره مانده است و دیگر خبری از بودجه جهشی 64 میلیارد تومانی که در گذشته پرداخت شد، نیست.

چه میزان از این بودجه به سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص یافته است، در حالی که به اندازه 32 سال قبل پول به داخل شهر آمد، از آن برای یافتن راهکار به منظور کسب درآمد پایدار استفاده نشد.

سازمان بهسازی و نوسازی ما عملاً کارش تعطیل است در حالی که باید بافت فرسوده را به نو تبدیل و درآمدزایی کند.

بحث دیگر مسئله فرهنگی است چراکه توسعه اجتماعی اقتصادی و سیاسی بدون توسعه فرهنگی یک دروغ بزرگ است، معاونت فرهنگی شهرداری در حال حاضر فلج است.

پیشنهاد من این است که معاونت فرهنگی شهرداری تبدیل به معاونت فرهنگی ورزشی شود. در سال 90 اداره ورزش شهرداری تأسیس شد و گفتند همزمان ورزش قهرمانی و همگانی را پوشش می‌دهیم.

پس از آن برای جلوگیری از سردرگمی ورزشکاران باشگاه شهرداری تأسیس شد. ورزش زیرمجموعه معاونت فرهنگی است ولی باید بالا بیاید، خانم‌ها در هندبال و بسکتبال فعالیت مناسبی دارند اما اگر حمایت نشوند سقوط می‌کنند، چراکه ورزش نباید مقطعی باشد بلکه باید از پایه حمایت شود.

فارس: به عنوان سؤال آخر برای ظاهر آشفته سنندج چه تدبیری می‌اندیشید؟

ما طی نامه‌ای به شهرداری و سازمان‌ها خواسته‌ایم که آنها اراضی کاربری، فضای سبز و فضای آموزشی موجود در شهر را به اعضای شورا اعلام کنند، ضمن آنکه باید مشخصات پرسنل و تخصص آنها نیز در اختیار ما قرار داده شود تا از هر کسی در جایگاه خودش استفاده کنیم.

حتی در نایسر خواستار اطلاع‌رسانی به مردم شده‌ایم که اگر ساخت و ساز در مناطق فضای سبز صورت گیرد صدر درصد تخریب خواهد شد، در خصوص ساماندهی مغازه‌ها و پیاده‌روها نیز باید واقع‌بین باشیم.

پیشنهاد می‌کنیم در طول هفته بازارهایی را ایجاد کنیم به گونه‌ای که هر روز شهروندان به یکی از مناطق برای خرید در این بازارها مراجعه کنند.

================

مصاحبه از: کیوان قاسمی

================

انتهای پیام/79012/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول