اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از بابت واریز نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها

شهرداری تبریز و مرند بدهکارترین شهرداری‌ها اعلام شدند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به واریز نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها گفت: متاسفانه شهرداری‌ها از اعلام درآمد خود خودداری می‌کنند اما بر اساس برآوده‌های انجام شده شهرداری تبریز با 6 میلیارد تومان و مرند با 100 میلیون تومان بیشترین بدهی را دارند.

شهرداری تبریز و مرند بدهکارترین شهرداری‌ها اعلام شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن خدایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مجموع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان 78 هزار و 183 متر مربع است، اظهار کرد: برای هر 100 نفر جمعیت استان در حدود دو متر مربع فضای کتابخانه وجود دارد که از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

6.4 میلیون نفر به کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی مراجعه کردند

وی با بیان اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی استان در طول یک سال گذشته 6 میلیون و 406 هزار و 295 نفر بوده است، افزود: کتابخانه‌های عمومی این استان رتبه نخست کشور را از نظر تعداد مراجعان دارد.

خدایی با بیان اینکه در سطح استان 132 باب کتابخانه عمومی (101 باب کتابخانه نهادی 30 باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل) وجود دارد و از این لحاظ در سطح کشور رتبه ششم را داریم، اذعان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در تمام شاخص‌های لازم از میانگین کشوری بالاتر هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در یک سال اخیر چهار میلیون و 168 هزار و 559 جلد کتاب از این کتابخانه‌ها به امانت برده شده است، افزود: آذربایجان‌شرقی در زمینه کتاب‌های به امانت برده شده رتبه دوم کشوری را داراست.

خدایی افزود: 119 هزار و 76 نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند که 52 درصد سهم خانم‌ها و 48 درصد سهم آقایان است و جایگاه پنجم کشوری را از نظر آمار به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: کتابخانه مرکزی تبریز حدود 3800 کتاب خطی و 7 هزار کتاب سنگی و هزار نسخه خطی و چاپ سنگی و نشریات از دوره قاجار به عنوان یکی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به زیربنای 11 هزار متر مربعی کتابخانه مرکزی تبریز گفت: این کتابخانه با 60 هزار متر مربع مساحت، دارای بخش‌های مرجع، پژوهشگران، روشندلان، اهداکنندگان، منابع دیداری و شنیداری، کتاب‌ خطی و چاپ سنگی، آزمایشگاه و بخش مرمت، اسکن، صحافی، ثبت‌نام، امانت، خدمات فنی و کتابخانه دیجیتال است.

نگهداری نخستین کتاب ثبت شده در یونسکو

خدایی با اشاره به نگهداری نخستین کتاب ایرانی ثبت شده در یونسکو با نام «وقف‌‌نامه ربع رشیدی» اظهار کرد: این کتاب اکنون در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی درباره سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از شهرداری‌ها گفت: شهرداری تبریز و مرند جزو بدهکارترین شهرداری‌ها در استان در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها از اعلام درآمدها خودداری می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس برآورده‌های انجام شده بدهی شهرداری کلانشهر تبریز 60 میلیارد ریال و شهرداری مرند 100 میلیون تومان از بابت سهم نیم درصد به کتابخانه‌ها بوده که این شهرداری‌ها مبلغ ناچیزی را پرداخت کرده‌اند.

خدایی از پیگیری این موضوع از طریق دیوان محاسبات، شورای شهر و استانداری خبر داد و گفت: متاسفانه تا به امروز نتیجه مطلوبی در این رابطه حاصل نشده است.

11 باب کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی مصوب هیئت دولت در انتظار اعتبار

وی در خصوص ساخت کتابخانه‌های عمومی مربوط به مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری به استان گفت: در این دور از سفر 11 باب کتابخانه استاندارد برای کل استان و حتی روستاهای پرجمعیت تصویب شده بود که به دلیل کمبود اعتبار تا به امروز تخصیص نیافته است.

خدایی خاطر نشان کرد: زمین‌های این تعداد کتابخانه توسط شهرستان‌ها آماده شده اما به علت عدم و کمبود اعتبار هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به سرانه مطالعه برای هر نفر در سطح کشور بیان داشت: طبق سنجش شورای فرهنگ عمومی 16 دقیقه برای کتاب‌ها و 2 دقیقه برای مطالعه در فضای مجازی سهم هر نفر است که نسبت به سال‌های قبل رشد چندانی را در پی نداشته است.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول