اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون فارس:

حجامت را رد نمی‌کنیم اما در اهدا، خون حفظ می‌شود

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: حجامت در روایات و احادیث مورد تأکید است، اما در فرآیند اهدا، خون فرد حفظ شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجامت را رد نمی‌کنیم اما در اهدا، خون حفظ می‌شود

علیـرضـا تـوسلـی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: حجامت بیشتر برای افراد بیمار توصیه می‌شود، اما افراد سالم که توانایی اهدای خون دارند با این کار هم خود نفع می‌بینند و هم به دیگران نفع می‌رسانند.

وی افزود: در فرایند اهدا، خون فرد هدر نرفته و با انتقال آن افراد نیازمند دیگری جان دوباره پیدا می‌کنند که مطابق اهداف سازمان انتقال خون و مورد تاکید شرع مقدس اسلام است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: شعار امسال سازمان انتقال خون و صلیب سرخ جهانی این بوده که با اهدای خون زندگی را هدیه کنید و جالب اینکه این مفهوم بسیار پیش از این در آموزه‌های قرآنی بیان شده که «من احیاها فکانما احیاالناس جمیعاً » یعنی هر کس نفسی را زندگی ببخشد گویا کل مردم را جان بخشیده است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس در ادامه از استقرار کمپ خون‌گیری در حرم مطهر احمدبن موسی (ع) شیراز خبر داد.

وی اضافه کرد: با توجه به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی و نیاز بیماران به فرآورده‌های متعدد خونی، طبق روال هر ساله کمپ‌های اهدای خون در نزدیکی بارگاه مقدس حضرت شاهچراغ (ع) و اکیپ سیار خون‌گیری در نقاط مختلف شهر مستقر شدند.

توسلی خاطرنشان کرد: کمپ مستقر در شاهچراغ (ع) امروز و فردا از ساعت هشت شب تا دو بامداد در انتهای خیابان 9 دی روبه‌روی پارکینگ طبقاتی در نزدیکی محل خروجی حرم مقدس فعال است.

وی تصریح کرد: صبح روز عاشورا پنج‌شنبه 23 آبان ماه جاری از ساعت 9 صبح تا ساعت 14 خون‌گیری در کمپ مربوطه انجام می‌شود.

توسلی بیان کرد: غیر از این موارد ساختمان ثابت انتقال خون در این شهر واقع در میدان نمازی و خیابان قصرالدشت ایستگاه آسیاب قوامی هر روزه و حتی در روزهای تعطیل در دو شیفت کاری از ساعت هشت صبح تا 13.30 و بعد از ظهر از 14.30 تا 19 پذیرای داوطلبان اهدای خون است.

به گفته وی، استقبال مردم در ایام تاسوعا و عاشورا از اهدای خون چشمگیر است و به همین دلیل از پنجم محرم از مردم دعوت کردیم برای آن که راحت‌تر بتوانند خون اهدا کنند به صورت تدریجی مراجعه کنند.

وی بیان کرد: ما در این اداره کل همواره پیش از تعطیلات نگران هستیم که آیا می‌توانیم به اندازه‌ای مردم را برای اهدای خون ترغیب کنیم که کمبودی پیش نیاید.

این مسئول اضافه کرد: حتی در زمانی که ذخیره خونی سازمان بالا باشد در ایام تعطیلات در زمینه پلاکت با مشکل مواجه می‌شویم چرا که پلاکت باید از خون تازه گرفته شود و تنها چند ساعت برای پلاکت‌گیری فرصت وجود دارد.

به گفته وی، زمان کوتاه سه روزه برای نگهداری پلاکت باعث می‌شود که کمبود مراجعه در روزهای تعطیل به کاهش ذخیره پلاکتی بیانجامد.

مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: اهدای خون به صورت مستمر باعث فعال شدن مغز استخوان و بخش خونساز بدن می‌شود.

توسلی افزود: اهدا‌کنندگان باید بدانند که بعد از هفت تا 10 روز خونسازی به حداکثر خود می‌رسد و شاخص‌هایی مانند سلول‌های جوان نشانگر خونسازی توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: ما 450 سی‌سی بیشتر خون نمی‌گیریم که این خون شامل سلول‌های خونی و مایعات پلاسمایی است.

توسلی ادامه داد: پلاسمای از دست رفته در اهدای خون، ظرف چند ساعت اما سلول‌ها تا چهار هفته جایگزین می‌شوند.

وی بیان کرد: سخنی که تمام اهدا‌کنندگان خون بیان می‌کنند این است که به علت جایگزینی سلول‌های جوان‌تر با سلول‌های پیرتر گلبول قرمز فرد از یک شادابی خاص برخوردار می‌شود.

توسلی خاطرنشان کرد: این شادابی باعث می‌شود که برخی افراد از ما بخواهند که زودتر از سه ماه خون بدهند اما برای این کار و جایگزینی ذخایر آهن و ویتامین فرد اهدا‌کننده استانداردی داریم.

وی اضافه کرد: در خارج از کشور در فواصل دو ماهه می‌توان اهدای خون کرد اما در ایران به سبب اینکه شاید شرایط غذایی تمام افراد مساعد نباشد استاندارد سه ماهه برای خون‌گیری تعریف شده است.

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، برخی افراد که توان کمک مالی ندارند برای کمک به محرومان و نیازمندان می‌توانند از طریق اهدای خون بهره معنوی و ثواب اخروی ببرند.

انتهای پیام/2448/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول