اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همنوا با سوگواران افغانستان و شبه‌قاره/۱۹

آیین‌های محرم در پاکستان+تصاویر

ساخت ماکت گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) و ضریح امام حسین(ع)، شبیه‌سازی ذوالجناح و زنجیر بستن به دست‌ها به یاد اسرای کربلا از جمله مراسم پاکستانی‌ها در روزهای سوگواری سید و سالار شهیدان است.

آیین‌های محرم در پاکستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در پاکستان از اهمیت زیادی برخودار است و شیعه و سنی با حضور گسترده در مراسم و دادن نذری ارادت خود را به آن حضرت نشان می‌دهند.

سیاه پوش شدن خیابان‌ها و نصب پرده‌ و بنر با شعارهای عاشورایی نشان دهنده اهمیت ایام عزای حسینی بین مردم پاکستان است.

در این کشور برنامه عزاداری از صبح آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه دارد.

به طور معمول در ایام محرم عزاداران وعده‌های غذایی خود را در خانه نمی‌خورند و ترجیح می‌دهند از سفره‌های نذری مراسم‌ عزاداری استفاده کنند.

در برخی مناطق پاکستان رسم است که سوگواران حسینی در ایام محرم به آراستگی ظاهری خود نمی‌رسند و به ویژه زنان پوشیدن زیورآلات را کنار می‌گذارند.

روشن کردن چراغ‌های روغنی و شمع نزدیک علم حضرت عباس (ع) و حاجت خواستن از آن حضرت، درست کردن ماکت گهواره حضرت علی اصغر(ع)، شبیه‌سازی ذوالجناح اسب امام حسین(ع)، ساخت ضریح امام حسین(ع) و تزیین تابوت شهدای کربلا از دیگر رسوم مردم پاکستان در ایام محرم است.

زنجیر بستن به دست‌ها به یاد اسرای کربلا نیز از دیگر رسوم جالب مردم پاکستان در مراسم عزاداری است.

این در حالی است که سبک خاص سینه‌زنی مردم پاکستان جلوه‌های خاصی به سوگواری‌های مردم این خطه می‌بخشد.

فرهنگ حسینی تأثیر عمیقی در بین مردم پاکستان داشته و حتی سیاستمداران این کشور همیشه تلاش کرده‌اند پیروی از مکتب امام حسین(ع) را سرلوحه خود قرار دهند.

مقامات پاکستانی هر ساله با ابراز عشق و ارادت خود به امام حسین (ع)، لزوم الگوگیری از قیام عاشورا برای رفع مشکلات مسلمان لازم و حیاتی دانسته‌اند.

«فاروق احمد خان لغاری» رئیس جمهور وقت پاکستان در این زمینه می‌گوید: زندگی امام حسین(ع) برای ما راه هدایت است و با پیروی از ایشان می‌توانیم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

«بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر وقت پاکستان در پیام خود به مناسبت ایام عزای حسینی(ع) عنوان می‌کند: ما باید امام حسین(ع) را سرمشق خود قرار دهیم اگر مردم کشمیر، فلسطین و بوسنی می‌خواهند پیروز شده و آزادی خود را بدست آوردند باید از امام حسین (ع) پیروی کنند.

«چودری الطاف حسین» سر وزیر وقت ایالت «پنجاب» در اظهارات خود در زمینه عاشورا می‌گوید: بهترین راه برگزاری عاشورا این است که ما نقش امام حسین (ع) را بشناسیم و فلسفه شهادت را در پرتو قرآن و سنت ببینیم. ما باید در روز عاشورا پیمان ببندیم که طبق اصول راستی، عدل، مساوات، صبر، برادری و تمایز قائل شدن بین  حق و باطل زندگی خود را اداره کنیم.

ماه محرم حتی بر رسانه‌ها و تلویزیون‌های پاکستان نیز تأثیرگذار است و در این ایام شبکه‌‌های تلویزیونی مبادرت به پخش برنامه‌های مناسبتی ویژه این ماه می‌کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول