اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

همنوا با سوگواران افغانستان و شبه‌قاره/۷

کابل سیاه‌‏پوش شد/ فریاد «یاحسین» در قلب افغانستان+تصاویر

در آستانه ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی عاشقان حضرت اباعبدالله علیه‌السلام شهر کابل را یکپارچه سیاه‏پوش کرده و از بلندگوهای شهر فریاد «یاحسین» سر می‌دهند.

کابل سیاه‌‏پوش شد/ فریاد «یاحسین» در قلب افغانستان+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، این روزها شهروندان کابل، به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین(علیه‌‏السلام) و یاران با وفایش، با نصب پرچم‏‌ها و پارچه‏‌های سیاه در سطح شهر و آماده کردن حسینیه‌‏ها و مساجد، به استقبال تاسوعا و عاشورای حسینی می‏‌روند.

دست‌‏کم در تمامی جاده‏‌های پر رفت‏‌و آمد پایتخت افغانستان، دروازه‏‌های سیاه‌‏پوش نصب شده و برفراز مساجد،حسینیه‌‏ها،مغازه‌‏ها،ساختمان‏‌ها و ماشین‌‏ها، پرچم‏‌های سیاه و سبز که بر روی آنها «یاحسین» نقش بسته، برافراشته شده‌‏اند.

مغازه‌‏های موقتی ویژه فروش ابزارهای عزاداری نیز فعال شده‌‏اند و هیئت‏‌ها و دسته‏‌های سینه‌‏زنی سرگرم تهیه لباس‌‏های ویژه عزاداری از این فروشگاه‌‏ها هستند.

همچنین از حسینه‌ها و مساجد، خودروها‏ و مغازه‏‌ها صدای مرثیه‌سرایی، سرود خوانی و سخنرانی به گوش می‌رسد.

سهم مشترک اهل تشیع و تسنن در برگزاری مجالس سوگواری سیدالشهداء (علیه السلام)

در افغانستان، این تنها اهل تشیع نیستند که برای برگزاری مجالس سوگواری سیدالشهداء (علیه‏‌السلام) آماده می‌شوند بلکه پیروان اهل تسنن نیز با برافراشتن پرچم‏‌های سیاه، ختم قرآن‏‌کریم، برگزاری مجالس نعت و سخنرانی‏ پیرامون بزرگان اسلام به ویژه امام حسین (علیه‏‌السلام) و توزیع غذای نذری، نقش بارزی در برگزاری هرچه باشکوه‌‏تر ایام محرم‏‌الحرام ایفا می‌کنند.

در روزهای ماه محرم‏‌الحرام، علمای برجسته اهل سنت در مجالس شیعیان حضور می‌‏یابند و در مورد موضوعات مختلف به ویژه شهدای کربلا سخنرانی می‏‌کنند.

حجت‌‏الاسلام و المسلمین «محمدحسین صداقت»، از علمای برجسته اهل تشیع در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت که بزرگداشت مشترک از عاشورای حسینی، نتیجه فهم و درک بالای علمای اهل سنت و اهل تشیع از تقریب مذاهب و اخوت اسلامی است.

به گفته وی، شیعیان به پیشوایان اهل سنت احترام می‌گذارند آن‏گونه که پیروان اهل سنت نیز ارادت خاصی به بزرگان اهل تشیع دارند.

تأمین امنیت و نشست‏‌های مشترک علما و مسئولان دولتی

در یک‏‌دهه اخیر، سنت چنین بوده که پیش از فرارسیدن ماه محرم‌‏الحرام، علمای شهر کابل به گونه‏‌ای ویژه با حامدکرزی رئیس جمهور افغانستان دیدار می‏‌کنند و در ارتباط با برگزاری هرچه باشکوه‌‏تر روزهای سوگواری نوه رسول اکرم (صلی الله) گفت‌‏وگو می‏‌کنند.

پیش‌‏بینی می‏‌شود که امسال نیز علما با رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولتی دیدار کرده و در خصوص برگزاری ایام محرم‎الحرام و تأمین امنیت عزاداران حسینی گفت‌‏وگو کنند.

با این حال، شورای عالی تنظیم امور دینی، با انتشار منشوری، از هیئت‏‌های عزاداری خواسته تا جهت تأمین امنیت، برنامه‌‏های خود را با پلیس و اداره امنیت ملی در میان بگذارند.

دولت افغانستان نیز کمیسیونی را با حضور مقامات بلندپایه امنیتی موظف کرده تا امنیت روزهای محرم و عاشورای حسینی را تأمین کند.

همه‌‏ساله در تمامی حسینیه‏‌ها و اماکنی که احتمال بروز مشکلاتی امنیتی مطرح است، پلیس مستقر می‏‌شود تا از هر نوع اخلال در نظم و امنیت جلوگیری شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول