اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همنوا با سوگواران افغانستان و شبه قاره/15

مراسم ویژه علم‏‏‎کشی در حسینیه‏‎های کابل برگزار شد+تصاویر

در هفتمین روز از محرم ‏‎الحرام، مراسم ویژه علم‏‎کشی با شور و هیجان خاص و همراه با فریادهای «یا عباس» در تمامی حسینیه‏‏‌های شهر کابل برگزار شد.

مراسم ویژه علم‏‏‎کشی در حسینیه‏‎های کابل برگزار شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، هفتمین روز از محرم‏‏‎ الحرام در افغانستان ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و به همین جهت در تمامی حسینیه‏‎های این کشور به ویژه کابل، مراسم علم‏‎کشی برگزار می‏‎شود.

نحوه علم‏‎کشی

به دلیل اینکه حضرت عباس (ع) به «باب‎الحوائج» نیز مشهور است، بسیاری از مردم تلاش می‏‎کنند تا شب قبل از روز هفتم محرم، علم را به منزل خویش برده و با پوشانیدن پارچه‏‎های جدید و معطر ساختن آن، برای مراسم فردا آماده شوند.

مردم با انتقال علم به منازل خویش، حاجات خود را از خداوند (ج) می‏‏‎خواهند و بسیاری‏‎ نیز حاجات‏‎روا شده‏‎اند.

پس از آن در یک زمان معین، مراسم علم‏‎کشی برگزار می‏‎شود و این در زمانی است که روضه‏‎خوان، به جایی می‏‎رسد که امام حسین (‏علیه‏‎السلام) پرچم بی‏‎صاحب برادر را به طرف خیمه‌ها می‏‎آورد، صدها جوان و نوجوان با حمل علم سینه‏‎زنان وارد مجلس عزاداری می‏‎شوند.

همچنین رسم این است که شب قبل از علم‏‎کشی، علم‏‎های بسیاری از حسینیه‏‎ها به زیارتگاه منسوب به «سخی» در مرکز شهر کابل برده می‏‎شود و فردا با برنامه و نظم ویژه، آن را دوباره به حسینیه‏‎ها برمی‏‎گردانند.

سقاخانه‎های ویژه ابوالفضل (علیه‏‎السلام)

افزون برعلم‏‏‎کشی، در کابل بیشترین سقاخانه‏‎های شهر کابل از روز هفتم فعال‏‎تر می‏‎شوند و در هرچند قدمی جاده‏‎های کابل، سقاخانه‏‎هایی ایجاد شده‏‎اند که بیش‏‎ترین آنها نام حضرت عباس (‏علیه‏‎السلام) را بر خود دارند.

در این سقاخانه‏‎ها، مردم گروه گروه مراجعه می‏‎کنند و با نوشیدن آب سرد، چایی و شیر به شهدای کربلا به ویژه امام حسین (‏علیه‏‎السلام) و اصحاب و یارانش درود می‏‎فرستند.

در این سقاخانه‏‎ها زن، مرد، پیر، جوان و پیروان مذاهب مختلف مراجعه و با تبرک از نوشیدنی‏‎های آن استفاده می‏‎کنند.

و اما مراسم امروز

امروز، در تمامی حسینیه‏‎های شهر کابل، مراسم‏ علم‏‎کشی با شور و هیجان خاصی برگزار شد و هزاران عزادار شهر کابل در این مراسم‏ شرکت کردند.

در نخستین ساعات امروز، مراسم علم‏‎کشی در حسینیه حضرت ابوطالب (علیه‏‎السلام) واقع در غرب کابل، برگزار و به دنبال آن در دیگر حسینیه‏‎ها نیز مراسم علم‏‎کشی برپا شد.

حجت‏‎الاسلام و المسلمین «موسوی» خطیب این حسینیه، در سخنانی ویژه به شخصیت و میدانداری حضرت ابوالفضل عباس و مراسم علم‏‎کشی پرداخت.

همچنین هزاران نفر از شهروندان کابل، از زیارتگاه منسوب به سخی، علم‏‎ها را برداشته و با پای پیاده با سردادن شعارهای یا عباس و یاحسین سینه‏‎زنان، به سوی حسینیه‏‎ها راه افتادند.

 

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول