اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آسیب‌شناسی فعالیت‌های رسانه‌ای سوادکوه و تعامل مسولان

فعالیت‌های رسانه‌ای شهرستان سوادکوه با عدم تعامل مسئولان دچار آسیب‌هایی است که برگزاری جلسه آسیب‌شناسی فعالیت‌های رسانه‌ای را ضروری می‌کند.

آسیب‌شناسی فعالیت‌های رسانه‌ای سوادکوه و تعامل مسولان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، جلسات شورای اداری به عنوان یکی از جلسات مهم و محوری در هر شهرستان مطرح است که بعد از جلسه شورای تامین مهم‌ترین نقش را در برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و گزارش‌دهی‌ها دارد.

*جلسات شورای اداری در دوران فرمانداران سابق

جلسات شورای اداری در دوران فرمانداران مختلف سوادکوه از علی فلاح و جواد ابوالحسنی و علیرضا جمشیدی و علی محمدصمدیان و عزیز باقری با شیوه‌های متفاوتی برگزار شده است و در 15 سال اخیر به صورت متنوعی اداره شده است.

بیان مسائل بین‌المللی،کشوری،منطقه‌ای، یا حضور دوره‌ای در روستاهای شهرستان که در دوران علیرضا جمشیدی و علی‌محمد صمدیان رواج داشت و بیان مسائل بین‌المللی،کشوری، استانی، شهرستانی و گزارش دهی مدیران در جلسات شورای اداری اخیر را شاهد بوده‌ایم.

جلسه شورای اداری آبان ماه بعد از 133 روز و با تاخیری بیش از چهارماهه برگزار شده است و علاوه بر سخنرانی فرماندار مدیر کک‌سازی گزارشی را بیان کرد که چند ماه قبل در رسانه‌ها منتشر شده بود و سرپرست شرکت البرز مرکزی هم گزارش جامعی از فعالیت‌ها و انتظارات بیان کرد.

*حواشی جلسه آبان ماه شورای اداری سوادکوه

سخنان فرماندار سوادکوه در باره لزوم انجام وظایف قانونی مسئولان و دوری از سیاست‌زدگی در دوران گذار از دولت دهم به دولت یازدهم، استفاده صحیح از بیت‌المال، اجرای مصوبات شورای اداری و شورای تامین، حضور در موعد مقرر مسئولان در جلسات از نکاتی قابل توجهی است که لزوم اجرایی شدن آن مورد درخواست عمومی است.

بیان این جمله که "مردم سوادکوه گرسنه‌اند و به سایت‌ها نگاه نمی‌کنند" از مطالبی است که جای انتقاد دارد.

این جمله در پاسخ تلویحی به برخی از سایت‌های سوادکوه بود که اقدام به معرفی برخی از نامزدهای احتمالی فرمانداری و کنکاش درباره آینده سیاسی شهرستان بیان کردند و گرسنه بودن مردم سوادکوه هم با این دلیل بیان شده است که وضعیت نامناسب اقتصادی فرصتی برای مردم به منظور بررسی سایت‌ها و رسانه‌ها نمی‌دهد.

هر چند به کار بردن صفت گرسنه بودن برای فرد و یا گروهی با حالتی از تحقیر همراه است و به قول سیدهادی حسینی که در نخستین مصاحبه خود بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران سوادکوهی بیان کرد که مردم سوادکوه بیکاره نیستند بلکه بیکارند و اگر شرایط لازم برای اشتغالزایی انجام شود، مردمی پر تلاش و متعهد و دارای ابتکار هستند.

*بیکاری 22 درصدی سوادکوه

مشکلات اشتغال سوادکوه هم دارای آثار و نتایجی است که در آمار بیان شده توسط کمال علیپور در مصاحبه با خبرنگار فارس در سوادکوه، نرخ بیکاری این شهرستان را تا 22 درصد اعلام کرده است و در جلسه بررسی مشکلات دهستان کسلیان بخش زیراب سوادکوه بر نحوه توزیع اعتبارات و تسهیلات سوادکوه انتقاد کرده بود.

هر چند مشکلات اقتصادی و تورم و بیکاری مشکلی جهانی است و کشور ما در این زمینه دارای مشکلات مختلفی است که به مسکن و ازدواج جوانان هم مرتبط است ولی بررسی زمینه‌ها و دلایل و نتایج بیکاری شهرستان سوادکوه برای توصیف شرایط موجود و برنامه‌ریزی برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است.

عموم مردم سوادکوه دارای سعه صدر و عزت نفس هستند و گرسنگی و مشکلات اختاپوسی اقتصادی و بیکاری جوانان را در خود نگه دارند و به زبان نمی‌آورند و بیان مشکلات اقتصادی و خالی بودن سفره خود را کسر شان قلمداد می‌کنند.

بر طبق یک برآورد البته غیررسمی حدود 45 هزار نفر از وابستگان به پرسنل بازنشسته البرز مرکزی در کنار سفره والدین خود ارتزاق می‌کنند که بخش مهمی از آنان در سوادکوه ساکن هستند و همین مسئله بیانگر روحیه جمعی و شخصیت محترم مردم سوادکوه است.

*آگاهی مردم، مقدمه توسعه است

معتقدم مقدمه توسعه در جنبه‌های مختلف را باید در آگاهی مردم جست‌وجو کرد و رسانه‌ها در این زمینه مهم‌ترین نقش را بر دوش دارند.

مخاطب، پیام، فرستنده و رسانه از ارکان رسانه‌ها هستند که تعامل بین فرستنده و مخاطب برای دستیابی به اهداف مشترک توسعه لازم است.

افزایش آگاهی از شرایط شهرستان، بیان استعدادها، ظرفیت‌های توسعه، پیگیری مشکلات و اصرار بر پاسخگویی مسئولان از راهکارهایی است که دستیابی به توسعه را تسهیل می‌کند که مسئول ارشد شهرستان و بسیاری از مسئولان ادارات و نهادهای شهرستان سوادکوه با این مقوله بیگانه‌اند.

*انعکاس ضعیف رسانه‌ای خدمات نظام در سوادکوه

خدمات گسترده نظام در سوادکوه به دلیل انعکاس ضعیفی که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی روابط عمومی‌ها و یا عدم پذیرش مصاحبه‌ها توسط مسئولان انجام می‌شود مغفول می‌ماند و مشکلاتی که در چشم مردم سوادکوه خودنمایی می‌کند به دلیل عدم‌اطلاع از پیرامون آن مانند سد نفوذ ناپذیری به نظر می‌آید و به دلیل عدم آگاهی از زمان‌بندی‌های متداول و بیان ظرفیت‌های مختلف آن که به دور از زیاده‌روی‌های آماری است نیز بر مبهم بودن ذهنیت‌های مردم افزوده است.

فعالیت فعالان رسانه‌ای شهرستان سوادکوه به صورت تلاش متعهدانه انجام می‌شود که به چشم مسئولان نمی‌آید و ناآشنایی مسئولان با وظایف و رسالت‌های قانونی رسانه‌ها لزوم برگزاری جلسه آسیب‌شناسی فعالیت‌های رسانه‌ای را دو چندان می‌کند که برگزاری جلسه آسیب‌شناسی فعالیت‌های رسانه‌ای و همایش فعالان رسانه‌ای سوادکوه توسط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه مورد انتظار است.

========

عمران اکبرنژاد

========

انتها ی پیام/86015/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول