اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر گمرکات گیلان خبر داد

درآمد 175 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

ناظر گمرکات گیلان از درآمد 175 میلیارد تومانی گمرکات استان در هفت ماه سال جاری خبر داد.

درآمد 175 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پرویز تقوی عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات گیلان با اشاره به واردات 15 میلیون و 157 هزار تن کالا در هفت ماه نخست امسال در کشور اظهار کرد: ارزش کالای وارداتی 23 میلیارد دلار است.

وی به کاهش 33 درصدی وزن واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

تقوی واردات کالا به گمرکات گیلان در هفت ماه امسال را یک میلیون و 4 هزار و 403 تن دانست و بیان کرد: کالای وارداتی 736 میلیون تن بوده و از نظر وزنی 59 درصد و از نظر ارزشی 57 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی آهن‌آلات و تخته را بیشترین کالای وارداتی به گیلان عنوان کرد و گفت: گمرکات گیلان رتبه سوم واردات کشور را از نظر وزنی به خود اختصاص داده و پنجمین گمرک وارداتی از نظر ارزش کالا است.

وی با بیان اینکه آهن‌آلات رتبه نخست واردات کالا به گیلان را دارد، تصریح کرد: ماشین‌آلات، چوب و تخته، محصولات نباتی، خودرو و ... در رتبه‌های بعدی هستند.

تقوی کشورهای طرف مقابل کالای وارداتی ایران را روسیه با 22 درصد از نظر وزنی و 24 درصد از نظر ارزش کالا خواند و یادآور شد: کشور امارات با 24 درصد واردات از نظر وزنی و 22 درصد از نظر ارزش کالا، قبرس با 16 درصد از نظر وزنی و 14 درصد ارزش کالا و همچنین سوییس، اکراین، چین، جمهوری آذربایجان و ترکیه در رتبه‌های بعدی هستند.

ناظر گمرکات گیلان در ادامه به صادرات کشور در سال 92 اشاره کرد و افزود: 42 میلیون و 630 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیارد دلار در هفت ماه سال جاری صادرات داشتیم و از نظر وزن هشت درصد افزایش و از نظر ارزشی 12 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در مدت هفت ماه امسال 783 هزار و 921 تن کالا از گیلان صادر شده است، اظهار کرد: 277 میلیون دلار ارزش کالای صادراتی است.

تقوی به رشد 49 درصدی صادرات کالا از گیلان اشاره کرد و گفت: کالای صادراتی استان از نظر ارزش 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی محصولات معدنی، نساجی، نباتی و غذایی را از جمله کالای صادراتی گیلان دانست و تصریح کرد: محصولات نباتی رتبه نخست صادرات گیلان را به خود اختصاص داده است.

وی محصولات شیمیایی، سنگ، گچ، سیمان، پنبه نسوز محصولات معدنی، فلزات معدنی، صنایع غذایی، محصولات پلاستیکی و ... را در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از گیلان ذکر کرد.

تقوی به رتبه 12 گمرکات گیلان از نظر وزن صادرات کالا اشاره کرد و یادآور شد: گمرکات استان رتبه 13 ارزش کالای صادر شده از بین 31 گروه استانی گمرکات کشور را به خود اختصاص داده است.

این مسئول، صادرات گیلان به جمهوری آذربایجان را 74 درصد از نظر وزنی و 46 درصد از نظر دلاری خواند و بیان کرد: صادرات گیلان به روسیه 12 درصد از نظر وزنی و 25 درصد از نظر دلاری است.

وی ترکمنستان، عراق، قزاقستان، گرجستان، اکراین، افغانستان و ترکیه را در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از گیلان عنوان کرد و افزود: امسال به کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی صادرات کالا داشتیم.

*5 میلیون و 778 تن صادرات کالای چمدانی از گیلان

تقوی با اشاره به صادرات 5 میلیون و 778 تن کالای چمدانی در هفت ماه نخست امسال در گیلان، خاطرنشان کرد: ارزش کالای مذکور 9 میلیون و 274 هزار و 284 دلار است و نسبت به مدت مشابه 42 درصد از نظر وزنی و 63 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک بندر انزلی، شهرستان آستارا را دارای رتبه دوم صادرات چمدانی کشور دانست.

*ترانزیت 120 هزار تن کالای خارجی از گیلان

وی با بیان اینکه 120 هزار تن کالای خارجی در هفت ماه امسال از گیلان ترانزیت شده است، تصریح کرد: ارزش کالای ترانزیت شده، 164 میلیون دلار است.

تقوی به کاهش 146 درصدی از نظر وزنی و 163 درصدی از نظر کالای ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در گیلان اشاره کرد و افزود: کاهش کالای ترانزیتی مربوط به مواد سوختی است.

این مسئول همچنین از درآمد 175 میلیارد تومانی گمرکات گیلان در هفت ماه امسال خبر داد و بیان کرد: درآمد مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته و به خزانه واریز شده است.

تقوی تعداد مسافران خروجی از گمرکات گیلان در هفت ماه امسال را 177 هزار و 153 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مسافران خروجی 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی تعداد مسافران ورودی از گمرکات گیلان را 174 هزار و 633 نفر دانست و اظهار کرد: مسافران ورودی گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.

تقوی با بیان اینکه 456 فروند کشتی در مدت هفت ماه امسال در بندر انزلی پهلو گرفتند، یادآور شد: تعداد 52 هزار و 180 دستگاه خودرو در مدت مذکور از گمرک بندر انزلی بارگیری و تخلیه شده است.

انتهای پیام/84001/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول