اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خبرنگار فارس از بی‌توجهی مسئولان به ایام محرم گزارش می‌دهد

آمل حال و هوای «محرم» ندارد/فضاسازی شهری ‌گمشده در هیاهوی تبلیغات

صفای ایامی مانند محرم به کتیبه‌بندی‌ شهرها و سیاه‌پوش کردن آنها است اما امسال در آمل محرم حال و هوای خاصی در فضاسازی شهری ندارد.

آمل حال و هوای «محرم» ندارد/فضاسازی شهری ‌گمشده در هیاهوی تبلیغات

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، در برخی مناسبت‌ها حال و هوای شهرها از مولفه‌های اصلی در این ایام است.

صفای ایامی مانند محرم به کتیبه‌بندی‌ شهرها و سیاه پوش کردن آنهاست اما امسال در آمل محرم حال و هوای خاصی در فضاسازی شهری ندارد.

اگر همین چند بنرهای بزرگ و حجیم هیئت‌های مذهبی هم نباشد شاید ندانید که ماه محرم است.

ایراد این بنرهای بزرگ نیز صدمه‌زدن به فرهنگ بصری شهروندان است، بنرهایی در اندازه‌های بزرگ و با داربست‌هایی حجیم این روزها فضای پیاده‌ روها و خیابان‌ها را اشغال کرده اما هرچند این بنرها از هیچ بهتر است.

*عدم مدیریت تابلوهای تبلیغاتی در آمل

مدیریت شهری آمل سال‌هاست که نتوانسته از مکان‌های تبلیغاتی مناسبی برای هیئت‌های مذهبی استفاده کند و مانند شهرهای همسایه از جمله ساری هنوز جایگاهی برای این بنرهای مذهبی تهیه نکرده است تا همچنان در مناسبت‌ها شاهد بنرهای بزرگ و حجیم در شهر باشیم.

حالا هم که محرم است و تمام تابلوهای تبلیغاتی در اختیار شرکت‌هایی انحصاری قرار دارد که حاضر نمی‌شوند حتی برای 10 روز به نام سفارش‌دهنده رنگی سیاه بر تابلوهای خود بنشانند.

به نظر می‌رسد در کنار مدیریت موفق در بسیاری شهرها، رسم بر این است که برای همگونی فضای شهری با مناسبت پیش رو، تابلوهای تبلیغاتی که در اجاره شرکت‌های تبلیغاتی هستند، فضاسازی شهری را مدنظر قرار داشته باشند اما امروز در آمل به غیر از یکی دو بنر تبلیغاتی که محرم را تسلیت می‌گویند در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر تابلوهای تبلیغاتی شادی آفرین است و خبری از عزای حسین(ع) در آن نیست.

بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در ایام محرم، میادین شهر را به مشعل‌ها و فواره‌هایی به رنگ سرخ تزیین می‌کنند و یا بلوارها با کتیبه سیاه پوش می‌کنند.

در سال‌های اخیر عدم مدیریت روی تابلوهای تبلیغاتی شهر آمل که مسائلی را نیز پیش آورده است اعتراض بسیاری از بزرگان و دلسوزان شهر را در پی داشته است.

واگذاری 40 بنر تبلیغاتی در بلوار امام خمینی(ره) آمل که به جای تصاویر شهدا نصب شد مذهبی‌ها و خانواده شهدا را دل‌گیر کرد و این تابلوها که ابتدا یک رستوران و امروز یک باطری خودرو را تبلیغ می‌کند حاضر نشده‌اند به فضاسازی شهری کمک کند چون به خوبی می‌داند نظارتی بر کارش نیست.

*انتقاد امام جمعه و فرمانده سپاه آمل

یکی بودن عزا و شادی در شهر امروز در آمل به گونه‌ای است که امام جمعه شهرستان نیز از مناسب نبودن آنها بارها انتقاد کرده و معتقد بودند فضای شهری در آمل مناسب با اعیاد و عزای مذهبی نیست و این شیوه فرهنگ‌سازی نامناسب در راستای گرایش افراد و جامعه به سوی این اعیاد و مناسبت‌ها مضر است.

از سوی دیگر فرمانده سپاه ناحیه آمل نیز در هفته‌های گذشته از اینکه غدیر در آمل مظلوم واقع شده است انتقاد کرد و گفت: جشن‌ها و فضاسازی مناسبی به مناسبت غدیر که بزرگ‌ترین عید شیعیان است در آمل صورت نگرفته است.

دستگا‌ه‌های مختلفی در فضاسازی شهری به ویژه در مناسبت‌های مذهبی دخیل هستند که مهم‌ترین آنها شهرداری است که متاسفانه در بخش فرهنگی نتوانسته‌ رضایت شهروندان و کسانی که دغدغه فرهنگی دارند را جلب کند و همچنان بی‌سامانی در این حوزه به چشم می‌خورد.

مشکل دیگری نیز در شهر آمل به چشم می‌خورد و آن نیز این است که دستگاه‌های اجرایی نیز اقدام به فضاسازی مقابل ادارات خود نکرده‌اند و یک پارچه نوشته تسلیت را برای این ایام کافی دانسته‌اند.

اداره تبلیغات اسلامی،فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه که متولیان بخش فرهنگی به شمار می‌روند نیز به این فضاسازی شهری کمک نکرده و همه آن را وظیفه شهرداری می‌دانند.

نبود اعتبارات کافی در حوزه فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی از دلایلی است که این دستگاه‌ها در میان گرانی تجهیزات فضاسازی برای این امر بیان می‌کنند و در این میان مظلومیت مناسبت‌های بزرگ مذهبی است که هر روز نیز بیشتر می‌شود.

---------------------------

گزارش از الناز پاک‌نیا

---------------------------

انتهای‌پیام/86011/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول