اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

مراسم چهل منبر گرگان از آیین‎های ماه محرم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مراسم چهل منبر گرگان از آیین‎های ماه محرم است و به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مراسم چهل منبر گرگان از آیین‎های ماه محرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی اظهار داشت: این مراسم از مراسم آیینی ماه محرم در روز تاسوعا است که تنها در محلات قدیمی گرگان برگزار می‎شود.

وی با اشاره به اینکه این اثر با شماره 550 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مراسم چهل منبر را شرح داد و گفت: خانه‎های گرگانی منبر خود را بیرون از درب منزل قرار می‎دهند، تا هر کسی نذری دارد شمعی روشن کند و بر روی آن قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: گرگانی‎ها اعتقاد دارند اگر کسی شمع روشن کند و بر روی چهل منبر بگذارد حاجتش برآورده می‎شود.

عباسی اذعان داشت: دسته‎های عزاداری در عصر روز تاسوعا مهیا می‎شوند و در خیابان‎ها و کوچه‎ها به ویژه به زنجیرزنی می‎پردازند، سپس مراسم پامنبری آغاز می‎شود و تا نماز مغرب و عشاء ادامه دارد.

وی افزود: در مراسم مذکور پخت حلیم نیز در عصر تاسوعا توسط زنان انجام می‎شود و عزاداران به سر دیگ حلیم یکدیگر می‎روند و اندکی آن را هم می‎زنند و پای دیگ شمعی بر می‎افروزند تا حاجتشان برآورده شود، پس از آماده شدن حلیم را تقسیم می‎کنند.

عباسی اذعان داشت: گلستان از لحاظ میراث معنوی دارای غنای بالایی است که امید است بتوانیم برای حفظ و صیانت از این آثار آنها را به ثبت برسانیم چرا که همگی این مواریث نمادی از فرهنگ و آیین مردمان استان هستند و باید حفظ شده و به آیندگان منتقل شوند.

انتهای پیام/2307/ر/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول