اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

محرم در قدیمی‏ترین تکیه شاهرود

محرم هر ساله در قدیمی‏ترین تکیه شاهرود جلوه‏ای خاص دارد؛ وقتی هزاران نفر از عزاداران به عشق اباعبدالله الحسین (ع) بر سر و سینه می‏زنند.

محرم در قدیمی‏ترین تکیه شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، مردم متدین شاهرود هر سال سه روز قبل از محرم مساجد را نظافت می‏کنند و آماده پذیرایی عزاداران می‏شوند.

در این میان، تکیه بازار نیز که از قدیمی‏ترین تکایای شاهرود است طی مراسم خاصی سقف تکیه را نصب می‏کنند به اصطلاح مراسم پوش‏کشان که خدامان با نوحه‏خوانی پوش تکیه را نصب می‏کنند و به منزله برپا ساختن خیمه ابا عبدالله الحسین (ع) است.

در گذشته، شب اول محرم همه هیئت‏ها و مدیران مساجد و تکایا و رؤسا و مسئولان در تکیه بازار جمع می‏شدند و رسماً همه با هم شب اول را عزاداری می‏کردند.

از سنت‏های قابل توجه این شب، اینکه با تأسی از سنت پیامبر اکرم (ص) در تکریم میهمان با ظرف آبی و لگن توسط خدام دست‏های میهمانان عزاداران حسینی را قبل از غذا خوردن می‏شستند و خشک می‏کردند که با گذشت سالیان سال هنوز این کار انجام می‎شود.

همچنین در سر سفره که اطعام کاملی هم است غذا در سینی‏های بزرگ در جلوی میهمان‏ها قرار می‏گیرد و سپس تمام خدام به احترام عزاداران میهمان در جلوی در ایستاده و میهمانان را تکریم می‏کنند که این تکریم شامل همه افراد از پیر و کلان و کودک می‏شود.

از حوالی ظهر روز پنجم محرم، شهر یکپارچه تعطیل و سیاه‌پوش است و ازدحام جمعیت عزاداران مقابل مدرسه قلعه این شهر و خیابان شهید صدوقی (مزار) به گونه‌ای است که تمام خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به محل مراسم مملو از جمعیت می‏شود.

این روز (علم‎بندان) تمامی هیئت‏ها به یاد ابوالفضل العباس (ع) با طوق‏هایشان به صورت دسته جمعی در تکیه حاضر می‏شوند و خیل عزاداران نیز در حالی که کمر یکدیگر را گرفته‏اند؛ سینه‌زنان با طی مسیر طولانی به داخل تکیه رفته و ساعتی را با جان و دل سینه‏زنی و عزاداری می‏کنند.

از جمله مطالب جالب توجه این تکیه، وجود درختان چناری با قدمت بیش از 400 سال در حیاط آن است که نشان‎گر وجود این رسوم در صدها سال پیش است.

همچنین این تکیه دو نام دارد؛ بازار و زنجیری که بازار به این علت که در مرکز و نزدیک بازار قدیم شهر قرار داشته به همین علت به تکیه بازار مشهور است.

نام زنجیری نیز به این دلیل است که زنجیر بسیار بزرگ و قطوری در بالای حیاط تکیه به صورت محور و تکیه‎گاه قرار گرفته که می‎گویند زنجیر لنگر کشتی بوده است.

مردم نیز احترام خاصی برای این محل قائلند و تلاش می‏کنند هر سال پنجم محرم در این مراسم شرکت کنند و هر سال به علت ازدیاد جمعیت جوانان در وسط سیل جمعیت سینه‎زنی می‏کنند و آنان که پیرتر شده‏اند در کنار دیوارهای تکیه می‏ایستند و سال‏هاست که جوانان پیر شده و جوانان دیگر جایشان را در وسط تکیه برای عزاداری می‏گیرند.

فضای زیبا، جذاب و تأثیرگذار این مکان حتی وقتی که خالی‏ است انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد.

شاه‎نشین‏ها، ستون‏ها، ایوان‏ها، چنارهای کهنسال و ... و هنگامی که پر از جمعیت است انگار تمام دیواره‏های این تکیه ناله می‏زنند در روز پنجم سیل جمعیت عاشق ابوالفضل (ع) چنان عزاداری می‏کنند که دل سنگ آب می‏شود.

زنان و دختران نیز از این فیض محروم نیستند و از ساعت‏ها قبل در شاه‎نشین‏ها می‏نشینند و با آمدن طوق‏ها و سینه‏زنان یاعباس، یاعباس گو، ناله‏ها از تمام نقاط تکیه برمی‏خیزد زن و مرد پیر و جوان ... هیچ چشمی نمی‏تواند این شور را ببیند و خیس نشود و به یاد فداکاری علمدار کربلا نیفتد؛ چرا که ساعت‏ها فقط یک فریاد را می‏شنوید «یاعباس» و «یا عباس».

انتهای پیام/2249/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول