اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به گزارش فارس

80 درصد مدارس چهارمحال و بختیاری زمستان با بخاری نفتی گرم می‌شوند

در استان چهارمحال و بختیاری 158 مدرسه عشایری وجود دارد که از این تعداد مدرسه 20 درصد از وسائل گرمایشی گازسوز و مابقی از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند.

80 درصد مدارس چهارمحال و بختیاری زمستان با بخاری نفتی گرم می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، هر ساله با آغاز فصل سرما بحث استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس مطرح می‎شود، این در حالیست که بخاری غیراستاندارد مدارس همچنان جان دانش‌‌آموزان را تهدید می‌کند و با توجه به وضعیت کنونی نمی‌توان پایانی بر سوانح آتش‌سوزی در مدارس متصور شد. بر همین اساس با تنی چند از مسئولان استان در مورد وضعیت سیستم‌های گرمایشی در سطح مدارس عشایری این استان گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره می‎شود:

تعداد بخاری‎های تابشی جوابگوی مدارس چهارمحال و بختیاری نیست

مدیرکل آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در این استان 158 مدرسه عشایری وجود دارد که از نظر امکانات و وسائل گرمایشی در وضعیت مطلوبی به سر می‎برند.

شهرام حاجی‌حسنی افزود: از این تعداد مدرسه 20 درصد از وسائل گرمایشی گازسوز و مابقی از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تحصیل 6 هزار و 850 دانش‌آموز در مدارس عشایری این شهرستان، گفت: حدود 610 معلم وظیفه آموزش این دانش‌آموزان را برعهده داشته و رنج زندگی در مناطق محروم استان را به عشق انجام رسالت خطیر تعلیم و تربیت بر جان می‌خرند.

60 دستگاه بخاری تابشی به مدارس محروم چهارمحال و بختیاری تحویل داده شد

حاجی‌حسنی خاطرنشان کرد: تاکنون 60 دستگاه بخاری تابشی در اختیار مدارس مناطق دوردست و مناطق صعب العبور قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از استفاده از وسائل گرمایشی نفتی و حفظ جان دانش‌آموزان بخاری‌های تابشی جایگزین بخاری‎های نفتی خواهند شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان به حدود سه برابر تعداد بخاری دریافتی به بخاری‌های تابشی نیاز دارد.

این مسئول با بیان اینکه مبلغ دریافتی برای تأمین سوخت کافی نیست، گفت: از سوی اداره‌کل قول مساعد برای همکاری بیشتر داده شده است،‌ برهمین اساس به دلیل داشتن سهمیه مناطق محروم تعداد بخاری تابشی بیشتری به ما داده شده است.

32 مدرسه عشایری در چهارمحال و بختیاری هوشمندسازی شد

وی با اشاره به وضعیت مدارس شبانه‌روزی در استان، گفت: دو مدرسه شبانه‌روزی دخترانه در مسیر سردشت و روستای دو پلان قرار دارند، ولی در خصوص تغذیه و غذای این دانش‌آموزان دغدغه‌هایی وجود دارد که با تخصیص اعتبارات بیشتر در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

حاجی‌حسنی از هوشمندسازی 32 مدرسه در مناطق عشایری خبر داد و گفت: 22 لب‌تاپ نیز نیز برای مدارس کوچرو و مدارس کانکسی تهیه و ارسال شد و در زمینه هوشمندسازی نیز جزء برترین شهرستان‌های استان هستیم.

50 درصد مدارس کوهرنگ مجهز به بخاری تابشی هستند

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در شهرستان کوهرنگ 200 مدرسه در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وجود دارد.

ایرج مردانی با بیان اینکه از این تعداد آموزشگاه 100 مدرسه از وسائل گرمایشی گازسوز استفاده می‌کنند، گفت: 50 مدرسه در منطقه بازفت، 20 مدرسه در منطقه موگویی و 30 مدرسه در منطقه صمصامی و بیدکان از نفت برای گرم کردن بخاری مدارس استفاده می‌کنند.

مرادی نیاز مدارس این شهرستان به بخاری‌های تابشی را 400 دستگاه عنوان کرد و گفت: تاکنون 60 دستگاه بخاری تابشی به این شهرستان تحویل داده شده، این در حالیست که این تعداد جوابگوی نیاز شهرستان نیست.

کیفیت غذای مدارس شبانه روزی کوهرنگ مطلوب نیست

وی از وجود هفت مدرسه شبانه‌روزی در شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: با افزایش قیمت مواد غذایی، نان و با وجود اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی اداره‌کل وضعیت کیفیت غذایی این مدارس پایین است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ ادامه داد: افزایش کیفیت و سهمیه غذا برای دانش‌آموزان از مطالبات مردم این شهرستان است که توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد ولی ما نیز سعی می‌کنیم از مشارکت‌های والدین و خیرین این حوزه بی‌بهره نمانیم.

سهمیه سوخت مدارس دهستان موگویی ارسال شده است

فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: ارتباط 15 روستای این شهرستان با داشتن 4 هزار نفر جمعیت در بخش موگویی در طی شش ماهه پاییز و به ویژه زمستان به دلیل صعب‌العبور بودن و برودت دما و ریزش برف به مرکز قطع و جاده‌های ارتباطی آنها مسدود می‌شود.

یدالله خالدی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که هر ساله از شهریورماه برای رساندن نفت و جیره مواد غذایی با همکاری شرکت نفت، امور عشایر استان و صنعت و معدن انجام می‎شود، سهمیه سوخت زمستان مدارس و آذوقه و مایحتاج مردم این مناطق تأمین و ارسال می‎شود.

وی از رساندن نفت به تمامی مناطق محروم و صعب‌العبور این شهرستان خبر داد و گفت: بخش مرکزی کوهرنگ گازکشی شده و برخی از مناطق موگویی، صمصامی و بازفت از نعمت گاز بهره‌مند هستند و برخی دیگر از نفت برای گرمایش منازل خود استفاده می‌کنند.

گزارش از مریم پوراعتمادی

انتهای پیام/68006/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول