اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضرورت برگزاری متمرکز عزای حسینی در همدان

آرزویی که هنوز رنگ «آرزو» دارد

همدان، به عنوان دارالمؤمنین، نیازمند برگزاری منسجم، متمرکز و یکپارچه عزای حسینی از سوی تمام هیئات و دسته‌های عزاداری در روز تاسوعا و عاشوراست، اما هنوز این آرزو، جامه عمل به خود نپوشیده است.

آرزویی که هنوز رنگ «آرزو» دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، دوباره ماه محرم از راه رسید، ماهی که وقتی می‌آید همه ناخودآگاه به یاد آب و عطش، ساقی وفادار و یک رنگی یاران امام حسین (ع) می‌افتیم.

با آمدن ماه محرم، پیر و جوان، فقیر و غنی و در مجموع همه و همه در آن با پوشیدن لباس عزای ارباب به اقامه عزا می‌پردازند به طوری که هرکس به وسع خود آنچه را که در توان دارند خالصانه به محضر حضرت اباعبدالله(ع) تقدیم کرده و همه تلاشش این است که مقبول حضرت واقع شود.

برگزاری یک مراسم عزاداری باشکوه و باعظمت برای کسی که همه وجودش را در خدمت به اسلام و زنده نگه داشتن آن فدا کرد ناچیزترین عرض ارادتی است که می‌توان خدمت سرور و سالار شهیدان داشت.

برای اقامه چنین مراسمی در برخی استان‌ها به خوبی برنامه‌ریزی شده به طوری که به عنوان مثال در استان زنجان برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای امام حسین (ع) به ثبت جهانی رسیده است.

اما استان همدان که به دارالمومنین معروف شده هرساله با وجود خواسته مردم و تأکیدات امام جمعه همدان، هیئت‌ها و حسینیه‌ها هر کدام به طور جداگانه در روزهای تاسوعا و عاشورا به اقامه عزا و راه‌اندازی دستجات عزاداری می‌پردازند.

در همین راستا چند تن از شهروندان همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از این که مراسم تاسوعا و عاشورای امام حسین(ع) به طور منظم و عمومی برگزار شود استقبال کرده و آمادگی خود را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم اعلام کردند.

یک دانشجوی رشته الهیات در این خصوص بیان داشت: اگر مسئولان و متولیان فرهنگی استان به خوبی برنامه‌ریزی کرده و طبق مصوبات برای اجرا به هیئات مذهبی ابلاغ کنند، در همدان شاهد برگزاری باشکوه و یکپارچه عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی خواهیم بود.

فاطمه کوکبی افزود: مردم همدان، مشتاق برگزاری یکدست و یکپارچه مراسم عزای امام حسین(ع) هستند.

یک استاد دانشگاه نیز در خصوص برگزاری یکپارچه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: باید مسئولان، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری منیت‌ها را کنار بگذارند و با یکی کردن این دسته‌های یک اجتماع عظیم و واحد تشکیل دهند.

حسین عسگری تصریح کرد: همه باید با الگو گرفتن از قیام امام حسین(ع)، در برگزاری مراسم‌های عزاداری به اقامه دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و از گرایش به مسائل حاشیه‌ای و رقابت هیئت‌ها و تکایا با هم خودداری کنند. 

*برگزاری عزای جمعی برای حسین(ع)، خالق موقعیت حماسی

در ادامه مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در همدان در خصوص برنامه‌ریزی برای مراسم عاشورای امسال گفت: تا وقتی که مسئولان هیئت‌ها و حسینیه‌ها برای یکی شدن و برگزاری واحد مراسم عزاداری در روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین به توافق نرسند، نمی‌توان برنامه‌سازی کرد.

حجت‌الاسلام ناصر نقوی اظهار داشت: برای اینکه عزای حسینی عمومی و چشمگیر باشد باید همه دستجات در ساعت معینی که در میدان امام(ره) حاضر می‌شوند، برنامه‌های مجزا و خاص خود را کنار بگذارند تا عموم مردم به نحو شایسته به عزاداری پرداخته و مراسم باشکوهی برگزار شود.

وی افزود: با برگزاری عزاداری جمعی، نماد دینی ما در بحث عزای امام حسین (ع) تبدیل به موقعیت غرورآفرین و حماسی می‌شود که نشان‌دهنده عظمت و بزرگی حضرت سیدالشهدا(ع) است.

مسئول دفتر امام جمعه همدان تصریح کرد: مسئولان و متولیان فرهنگی استان از جمله شورای هیئات حسینی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امام جمعه، بسیج و سپاه و سایر نهادهای فرهنگی باید در ساعاتی که همه هیئات و دسته‌های در میدان امام(ره) حاضر شدند زمینه و فضای مورد نیاز را آماده کنند تا همه به صورت واحد و یکدست و مرتب به اقامه عزا بپردازند.

وی افزود: این نهادها باید موقعیت و مکانی مناسب را آماده کنند به صورتی که خیابانی به یک حسینیه بزرگ تبدیل شود و امکانات صوتی و سخنرانان برنامه‌ریزی شده باشد که این امر نیاز به زمان دارد.

نقوی تأکید کرد: به مرور زمان همه نسبت به این برنامه‌ریزی عادت کرده و سرانجام آنچه که مورد نظر است، صورت می‌گیرد.

وی گفت: امروز هیئات حسینی باید با یک فکر متفاوت، اقامه عزای حسینی کنند و در مراسم اربعین حضرت حسین (ع) یک برنامه باشکوه و عظمتی در بحث عزاداری امام حسین(ع) داشته باشند که آن برنامه و صحنه دشمن‌شکن باشد چرا که در «یدالله مع الجماعه» می‌توان به اهداف دست یافت.

مسئول دفتر امام جمعه همدان افزود: اگر هرکدام بخواهیم پیام و صدایی به گوش جهانیان برسانیم باید به صورت یکصدا، در قالب یک شعار و اجتماع واحد حرکت کنیم.

*وحدت، یکی از شاخصه‌های دینی شدن جامعه

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همدان نیز در خصوص برگزاری واحد مراسم عزاداری امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی در همدان اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های جامعه آرمانی نظام توحیدی و اسلامی این است که حکومت دینی در آن برقرار باشد و این حکومت دینی امروزه اتفاق افتاده و نظام جمهوری اسلامی ایران یک حکومت دینی است.

حجت‌الاسلام علی دشتکی افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های جامعه آرمانی این است که در حکومت اسلامی بحث دینی شدن روابط را پیگیری کنیم که این به معنای آن است که حدود و اصول توحیدی و اسلامی ملاک عمل باشد.

وی گفت: اگر این گونه باشد برخی از مشکلات و نارسایی‌های موجود یا از بین رفته و یا به حداقل می‌رسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان تصریح کرد: اگر دینی شدن روابط اتفاق بیفتد هر کس در هر کسوتی از جمله روحانی، مداح، مسئول هیئت و عزادار به صورت واحد عمل می‌کنند.

این مسئول افزود: حال اگر این امر اتفاق نیفتد بحث‌های حزبی، قبیله‌ای، هیئتی و مسجدی در آن جامعه حاکم می‌شود.

دشتکی در ادامه با اشاره به تأکید امام جمعه همدان برای تشکیل یک اجتماع واحد در بحث عزاداری امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی خاطرنشان کرد: منظور امام جمعه همدان از تجمع عاشورائیان این است که منیت‌ها را کنار بگذاریم و از یک افق بالاتر به این مراسم معنوی نگاه کنیم.

وی افزود: تلاش می‌شود تا در عاشورای امسال یک نظام‌مندی و سازماندهی خاصی در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) صورت گیرد.

دشتکی اظهار کرد: برای برگزاری نماز ظهر عاشورا نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا در میدان امام (ره) اقامه شود.

وی اظهار امیدواری کرد، بتوان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته شاهد برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عاشورای حسینی در همدان بود.

اکنون بنا بر خواسته مردم و اظهار مسئولان به نظر می‌رسد همه باید برای به دست آوردن یک خواسته مهم تلاش کنند.

در این راستا ابتدا مسئولان هیئت‌های مذهبی با درک صحیح از قیام امام حسین(ع) منیت‌ها و رقابت‌های بی‌مورد را کنار بگذارند و خالصانه برای امام حسین(ع) اقامه مجلس عزا کنند.

مردم هم باید مثل همیشه و در کنار هم به صورت یکدست و واحد به مسئولان کمک کنند و با تشکیل اجتماعی عظیم از خیل عزاداران حسینی در دارالمومنین همدان نمایشی عظیم از خود به یادگار بگذارند تا نسل‌های بعد نیز از این کار خیر آنان بهره‌ها ببرند.

--------------------

اعظم مرادی‌صالح

--------------------

انتهای پیام/89030/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول