اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

ریاضیات یکی از پایه‌ای‌ترین رشته‌های علوم است/کاربرد وسیع معادلات در زندگی انسان‌ها

رئیس دانشگاه مازندران در دهمین سمینار معادلات دیفرانسیل و سیستمهای دینامیکی گفت: ریاضیات یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین رشته‌های علوم است.

ریاضیات یکی از پایه‌ای‌ترین رشته‌های علوم است/کاربرد وسیع معادلات در زندگی انسان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، احمد احمدپور در آیین اختتامیه دهمین سمینار معادلات دیفرانسیل و سیستم‌های دینامیکی در دانشگاه مازندران با توصیف علم ریاضیات گفت: ریاضی یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای‌ترین رشته‌های علوم است.

وی افزود: ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در وضعیت‌های ظاهرا پیچیده‌ نهفته است و ابزارهای اصولی این علم، مفاهیمی هستند که ما را قادر می‌سازند تا این نظم را توصیف کنیم.

رئیس دانشگاه مازندران با تبیین برگزاری دهمین سمینار معادلات دیفرانسیل و سیستم‌های دینامیکی در دانشگاه مازندران افزود: تمامی قوانین حاکم بر طبیعت، از حرکت یک ریسمان مرتعش تا حرکت سیارات در مدارشان توسط معادلات دیفرانسیل بیان می‌شوند.

وی گفت: معادلات دیفرانسیل به عنوان ابزاری قوی در حل بسیاری از مسائل شاخه‌های دیگر علوم مانند فیزیک، شیمی، اقتصاد و مکانیک کاربرد دارد.

احمدپور اظهار داشت: معادلات و دیفرانسیل در زندگی انسان‌ها نیز کاربردی وسیع دارد.

وی بیان کرد: علومی مثل آمار، معادلات دیفرانسیل و نرم‌افزارهای کامپیوتری در کنار هم جمع می‌شوند و دانشی را می‌سازند به نام شبیه‌سازی که می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.

احمدپور افزود: امروزه شبیه‌سازی در سیاستگذاری‌های کلان هم استفاده می‌شود که شبیه‌سازی در خط تولید پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها از جمله آن است.

وی تاکید کرد: از شبیه‌سازی آماری می‌توان در مورد پدیده‌های دیده‌های علت و معلولی استفاده کرد.

رئیس دانشگاه مازندران با تبیین پدیده‌های علت و معلولی تصریح کرد: کارشناسان اجتماعی می‌دانند که اگر میزان تحصیلات در جامعه افزایش یابد، به‌دنبال آن فقر کاهش می‌یابد، بنابراین با ایجاد یک لوپ جدید بر اساس فقر و تحصیلات، می‌توان با لوپ قبلی برخورد کرد.

وی ادامه داد: اگر لوپی داشته باشیم که در آن با افزایش سطح تحصیلی جامعه فقر کاهش پیدا می‌کند، با گذشت زمان این لوپ بزرگ می‌شود و لوپ قبلی را ضعیف می‌کند.

احمدپور اظهار داشت: امروزه مهندسان، دانشمندان علوم رایانه، فیزیک‌دانان و اقتصاددانان از جمله کسانی هستند که به شکل وسیعی از علم ریاضی بهره می‌برند.

رئیس دانشگاه مازندران در پایان با قدردانی از برگزارکنندگان سمینار اظهار امیدواری کرد برگزاری این گونه سمینارهای علمی گامی در راستای تحقق اقتدار علمی دانشگاهیان باشد.

انتهای پیام/86025/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول