اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور مطرح کرد

ضرورت توجه دولت به منطقی شدن شهریه‌ دانشگاه‌ها

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور گفت: خالی ماندن دو سوم ظرفیت به معنای حذف 65 درصد از کل درآمدهای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی است و این ضرورت وجود دارد که دولت به منطقی شدن شهریه‌ها توجه کند.

ضرورت توجه دولت به منطقی شدن شهریه‌ دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی آهون‌منش صبح امروز در نشست با رؤسای دانشگاه‎ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی مازندران که در استانداری این استان تشکیل شد، اظهار داشت: براساس گزارش ملی آموزش عالی ایران در سال‌های 88 و 89 به تعداد موسسات غیرانتفاعی 68 موسسه اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه این روند در سال‌های 90 و 91 نیز همچنان با سرعت رو به افزایش بوده است، ادامه داد: در همین راستا 354 موسسه تا 31 شهریور امسال اضافه خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی کشور با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا در این بخش از آمایش آموزش عالی استفاده نمی‌شود، بیان داشت:  برنامه چهارم توسعه برای استان‌های مازندران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب 29،27 و 15 موسسه غیرانتفاعی را پیش‌بینی کرده است، اما در پایان همین برنامه تعداد این موسسات به ترتیب به 42،34 و 27 موسسه رسیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مدیرکل آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری درباره خالی ماندن دو سوم ظرفیت موسسات غیرانتفاعی اعلام کرد، «هم‌اکنون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی و کاربردی و پیام نور بدون کنکور در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرند»، تصریح کرد: هم‌اکنون به دلیل رشد بی‌رویه این دانشگاه‌ها ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده و این خالی ماندن به معنای ورشکستگی این دانشگاه‌ها است.

آهون‌منش با بیان اینکه به گفته نادری‌منش «هم‌اکنون 354 موسسه غیرانتفاعی در کشور وجود دارد که باید برای حل این مشکل از سوی دولت در بخش خصوصی حمایت شود»، خاطرنشان کرد: خالی ماندن دو سوم ظرفیت به معنای حذف 65 درصد از کل درآمدهای دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی است.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور عنوان کرد: از آنجا که دولت هیچ‌گونه کمک مالی به غیرانتفاعی‌ها نمی‌دهد و از آنجا که ارزش پول ملی در سال 91 به یک سوم کاهش یافته و تورم آزاردهنده‌ای بر جامعه حاکم شده است، حفظ کیفیت آموزش عالی در غیرانتفاعی‌ها بیشتر به یک معجزه شباهت دارد.

وی به کیفی بخشی آموزش در موسسات غیردولتی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: دانشجویان ورودی غیرانتفاعی‌ها از نظر کیفی موقعیت‌های مناسبی ندارند، اما خروجی غیرانتفاعی‌ها در آزمون سراسری کارشناسی ارشد بعد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی در مقام دوم قرار دارند.

آهون‌منش با اشاره به اینکه دانشگاه‌های غیردولتی از نظر درآمد رنج می برند، متذکر شد: این مسئله بیانگر توجه کافی به کیفیت‌ها در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی است.

وی، دلایل خالی ماندن ظرفیت در غیر انتفاعی‌ها را تشریح کرد و پذیرش دانشجو بدون آزمون سراسری در تمام مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، رشد غیرمنطقی و خارج از عرف پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پیام‌نور، در اختیار داشتن حمایت‌های قانونی و تریبون‏‌های عمومی برای تبلیغ به ویژه برای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و نیز به مقدار کم برای دانشگاه‌های علمی و کاربردی و نیز عدم حمایت منطقی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی را عامل مهمی در خالی ماندن ظرفیت در این دانشگاه‌ها دانست.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی کشور با طرح سئوالی با این عنوان که آیا نظام آموزشی دانشگاه پیام نور حضوری است یا غیرحضوری و آیا دانشگاه پیام نور دولتی است یا غیردولتی؟ اذعان داشت: به گفته نادری‌منش «حدود 83 درصد دانشجویان دانشگاه‌های کشور برای تحصیل خود پول می‌پردازند و به عبارت بهتر قسمت اعظم آموزش عالی در دست غیردولتی‌ها‌ست».

آهون‌منش اضافه کرد: با این حساب دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، شبانه‌ها، جامع علمی کاربردی و غیرانتفاعی‌ها غیر دولتی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه پیام نور غیردولتی است اعتبار دولتی دانشگاه پیام نور در سال جاری 7/794 میلیارد تومان بوده است، اذعان داشت: 5/57 میلیارد تومان اعتبار جاری و برای هر دانشجو سرانه 50 هزار تومانی در نظر گرفته می‌شود.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور افزود: البته این پرداخت‌ها به غیر از کمک‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و دریافتی شهریه‌ها از دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه معاون آموزشی وزیر علوم  اعلام کرد که دوره‌های فراگیر از مقطع کارشناسی  دانشگاه پیام نور حذف شده است، ابراز کرد: اکنون دانشگاه پیام نور اعلام کرده که نه تنها این دوره‌ها برای کارشناسی حذف نشده؛ بلکه برای کارشناسی ارشد هم در تمام رشته‌های پر جاذبه از طریق فراگیر دانشجو می‌پذیرد.

آهون‌منش بیان داشت: طبق گزارش ملی آموزش عالی ایران، رشد دانشجو در دانشگاه پیام نور17 درصد بوده است، این در حالی است که این تعداد در سال 88-89، 589/976 نفر و در سال 89-90، 553/144/1 نفر رسید و برای سال تحصیلی 92-93 تاکنون بیشتر از 558/109 نفر برای کارشناسی ارشد بدون کنکور ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در رفتار با دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی استانداردهای دوگانه دارد، ابراز داشت: آزمون کاردانی به کارشناسی توسط سازمان سنجش به صورت یکپارچه انجام می‌شود، چگونه است که دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد دلخواه و به دفعات اعلام نیاز می‌کند اما برای غیرانتفاعی‌ها چنین مجوزی صادر نمی‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حق انتخاب رشته در تمام مقاطع و پذیرش دانشجو به تعداد غیرقابل مقایسه با سایر دانشگاه‌ها را دارد، یادآور شد: در صورت عدم تکمیل ظرفیت چندی‌بار دانشجو می‌پذیرد، اما برای غیرانتفاعی‌ها چنین امکانی فراهم نیست.

وی افزود: اگر دانشگاه پیام نور غیرحضوری است چگونه در رشته‌هایی که حضور دانشجو الزامی است در تمام مقاطع و با حداکثر ظرفیت ممکن و با استفاده از یک مجوز برای تمام نقاط کشور دانشجو می‌پذیرد؟

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور با اشاره به اینکه اسناد نشان می‌دهد برای دانشجوی مقطع کارشناسی اکنون بالای 100 میلیون تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: برای هر دانشجوی دولتی سالیانه 12 میلیون تومان هزینه می‌شود، اما میانگین شهریه دریافتی سالیانه از دانشجویان غیرانتفاعی حدود یک و نیم میلیون تومان است.

آهون‌منش تأکید کرد: اگر کمک‌های لازم به دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی صورت پذیرد، این دانشگاه‌ها می‌توانند بار بزرگی را از دوش دولت بردارند.

دیبرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی کشور از حمایت‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی به دولت اشاره کرد و ادامه داد: تربیت 400 هزار نفر دانشجو، به‌کارگیری بیش از چهار هزار نفر عضو هیئت علمی تمام وقت، به‌کارگیری بیش از 10 هزار نفر عضو هیئت علمی پاره وقت و استفاده بیش از هشت هزار نفر کارمند در موسسات غیردولتی کمک شایانی به دولت است.

وی با اشاره به توجه به حمایت‌های دولتی مبنی بر هزینه 100 میلیون تومان به ازای هر دانشجوی کارشناسی، بیان داشت: اگر برای کاردانی‌ها نصف این مبلغ و برای کارشناسی ارشد و دکترا 25 درصد آن را در نظر بگیریم کل کمک غیرانتفاعی‌ها به دولت حدود 180 تریلیارد تومان خواهد شد.

آهون‌منش، درخواست‌ دانشگاه‌های غیردولتی را به دولت اعلام کرد و گفت: توجه بیشتر به امور مذهبی و فرهنگی، درخواست مطلق همه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی است و از آنجا که دولت سرانه قابل توجهی به دانشجویان دولتی تخصیص می‌دهد درخواست می‌شود مبالغ مورد قبولی به عنوان کمک به امور مذهبی و فرهنگی غیر انتفاعی‌ها اختصاص دهد.

وی، رعایت عدالت آموزشی را توسعه متوازن برای موسسه‌های غیرانتفاعی دانشت و متذکر شد: برگزاری آزمون سراسری و یکپارچه برای تمامی دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی و پیام نور و یا اعطای پذیرش بدون آزمون دانشجو با شرایط مساوی برای تمامی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور و غیرانتفاعی‌ها صورت گیرد.

آهون‌‌منش، اضافه کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی حضوری در دانشگاه‌های پیام نور و بازگرداندن این دانشگاه‌ها به فرایند آموزش از راه دور را براساس فلسفه تأسیس و اساسنامه اولیه آنان در یک‌دوره زمانی معقول عنوان کرد و گفت: حضور نماینده غیرانتفاعی‌ها، نماینده اتحادیه در کارگروه‌های وزارت متبوع، اصلاح اساسنامه غیرانتفاعی‌ها برای ایجاد امکان برای سرمایه‌گذاری بیشتر، توجه به آمایش آموزش عالی و توقف گسترش بی‌رویه دانشگاه و موسسه‌های غیرانتفاعی از جمله مواردی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی تبصره‌های لازم در قانون بودجه، برای استفاده از تسهیلات دراز مدت و کم‌بهره به منظور کمک به زیر ساخت‌های دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی و با پیشنهاد وزارت علوم و تصویب شورای اسلامی قرار گیرد، اظهار داشت: تعیین تکلیف دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی در استفاده از یارانه‌های دانشجویی در میزان وام و یارانه غذا که در سال 92 و 93 برای این بخش ابهام کامل وجود دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور تصریح کرد: ایجاد یک سازمان یا معاونت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای غیرانتفاعی‌ها، تخصیص سهمیه بیشتری از بورسیه‌های دکتری به غیرانتفاعی‌ها و پذیرش سهم بیشتری از هزینه‌های مزبور به آن از طرف دولت، توجه جدی به منطقی شدن شهریه‌ها، براساس نرخ حقیقی تورم نیز از عواملی است که دولت باید به آن توجه کند.

وی در پایان با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان کارشناسی در بخش آموزش عالی دولتی و واگذاری اینگونه آموزش‌ها به دانشگاه‌ها و موسسه‌های غیرانتفاعی، اذعان داشت: با توجه به کاهش متقاضیان ورود به تحصیلات دانشگاهی، توقف کامل تأسیس موسسات آموزش عالی جدید اعم از دولتی، غیرانتفاعی و پیام نور صورت گیرد.

انتهای پیام/86006/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول